Vill börja om igen efter 35 år!

#1 - 11 november 2017 13:20
OBS! Varning för långt inlägg. :-)

Hej alla!

Jag är egentligen inte ny här på Zoopet, blev medlem redan för över 10 år sedan då jag blev sugen på att återigen starta upp ett akvarium. Men det blev inget då, minns inte varför, och sedan lades intresset i träda igen. Men så häromdagen när jag YouTubade så snubblade jag över en video av slaget "How To Set Up Your First Aquarium". (Jag har just opererat foten och är sjukskriven ett par veckor, så det blir mycket YouTubande nu...) Och snacka om att jag blev nyfrälst...! Återigen, och nu med besked!! Det finns ju huuur mycket fint som helst att se på YouTube! Jag har kollat på 100-tals olika akvaristiska klipp, allt från avancerat cikliduppfödande till reklamfilmer för algskrapor. Det jag fastnat lite för är aquascaping, dutch style. Jag gillar även den japanska stilen, men eftersom jag är en sucker för ljusgrönt så vill jag har mycket sådant i mitt kommande akvarium och då är jag en dutchare antar jag. Jag googlade akvariesidor och då dök Zoopet upp, liksom minnet av ett gammalt liggande medlemskap. Nu blev jag dessutom Goldmedlem på stört!

Senast jag hade ett akvarium var i början på 80-talet då jag fortfarande gick i mellanstadiet. Jag hade först ett som kanske låg på 65 L, som jag fått av en kompis pappa, men tyckte det blev för litet och fick då av pappa ett begagnat på ca 100 L. Dock var detta inte helt tätt, och hur mycket jag än bättrade på med silikon så fick jag det aldrig 100 % tätt. Därmed svalnade akvarieintresset efter ett par, tre år, och jag lade ned det. Vid slutet hade jag bara ett par platys och någon enstaka guppy kvar. Hade haft bl.a. svärdbärare, neontetror, egyptiska munruvare (som avlade av sig värre än guppyna!!) och en kuhliiål. Den sistnämnda var den enda jag aldrig återfann av alla fiskar jag haft, antog att den hade dött ca 1 år innan jag stängde ned akvariet och därmed lösts upp helt. När jag tömt akvariet på de sista fiskarna, som jag avlivade då jag inte kände någon som ville ta över dem, och plockat upp alla växter så skulle jag lyfta upp den sista stenen. Döm om min MYCKET stora förvåning då helt plötsligt min kuhliiål dyker upp från ingenstans! Senast jag såg den var ett år tidigare och då var den kanske 5 cm lång, men nu var den minst det dubbla. Jag minns att jag sett i någon bok att de blev omkring 10 cm, men denna var nog minst 12-13 cm. Den var gigantisk!! Måste ha trivts bra, trots allt. Gissa om det kändes jobbigt att behöva avliva den, men jag hade inget val då.

Hur som helst, nu har det gått några decennium och jag är mer än sugen på att sätta igång igen! Efter att ha sett alla klipp på Tuben så inser jag att det hänt en del på akvariefronten sen sist. Det som då var så enkelt - allt man behövde var en burk, grus, pump med filter, doppvärmare och belysning (och det funkade bra!) - har nu gått från att vara vanlig akvariehobby för hyfsat vuxna till att bli det enklaste för de minsta barnen. Ska man ha ett "riktigt vuxen-akvarium" idag ska man ha CO[SUB]2[/SUB]-anläggning och pincetter och saxar, man ska ha vattentest-kit och femtioelva olika näringsmedel. Man ska ha bottensubstrat och sjuttifem olika filter. Herreminskapare, jag hade ett enda filter i min Eheim-filterpump och det funkade ju bra...? Mina växter växte så det knakade, mina Cabombas blev så stora och yviga att jag ofta fick stoppa ned min klena tonårsnäve i karet och knipsa av dem. Jag planterade in en vanlig, vit näckros-bäbis som växte och blev jättestor. Dock aldrig så att den gav ifrån sig flytblad, men den trivdes och undervattensbladen blev stora och fina under det år jag hade den.

Jag har funderat en hel del på vad jag ska välja för storlek på akvariet. Jag bor i en tvårummare och har ett litet kök och litet sovrum. Vardagsrummet är redan fullmöblerat, men det har ändå landat i att det är där jag vill ha det. Alltså måste någon möbel ut. Har två byråer som står bredvid varandra och fungerar som en större skänk med förvaring för allehanda skit, så en eller båda får tas bort och ersättas av en glaslåda tänkte jag. Vad jag tittat på är ett Juwel Rio 180 L i mörkbrunt. Ser att man kan få både möbel och kar på Petworld för under 4000 kr, dessutom inkl. frakt. Och vad jag kunnat läsa mig till så verkar grejerna helt okej. Men det räcker väl inte med det, antar jag...? Så därför kommer här några frågor (skrivna i kritisk form för att försöka locka fram bra svar från er), jag känner mig ibland som ett stort frågetecken och vissa frågor är kanske stendumma, men det bjuder jag på:

1. CO[SUB]2[/SUB] - hur nödvändigt är det att tillsätta det? Förr i tiden hade man alltid en utströmmarsten eller slang som fördelade in syre i karet, det var liksom ett måste, men nu verkar det råda delade meningar om detta. Somliga säger att CO[SUB]2[/SUB]-halten istället sänks med en sådan, och somliga säger att CO[SUB]2[/SUB]-tillförseln räcker via en utströmmarsten och att man lämnar några cm glas kvar av väggarna ovanför vattenytan. Vad säger ni? Måste jag skaffa en avancerad CO[SUB]2[/SUB]-anläggning eller räcker det med utströmmarstenar?
2. Hur mycket låter dagens tillbehör? Senast så hade jag en pump med filter och en pump med utrströmmarstenen. De lät lite grann och jag vet att farsan tyckte det brummade lite för mycket om karet.
3. Storleken 180 L, för stor att börja med eller lagom? Förr så var mindre än 100 L på gränsen till barnstorlek, men idag finns det avancerad fisk- och växtodling i 25-litersburkar. Tar jag i lite i överkant med 180 L när jag ska börja igen?
4. Växter. Förr blandade man hej vilt, men idag måste man ta hänsyn till pH och CO[SUB]3[/SUB]−[SUB]2[/SUB] och NO[SUB]2[/SUB]− och NO₃– och NH[SUB]3[/SUB] och hin håle och hans faster... Hur viktigt är det med alla halter av ammoniak och pH och nitrit och nitrat och koldioxid och karbonat och allt vad det är? Behöver man ta tester för detta varje vecka som vissa förordar?
5. Vatttenbyte. Förr skulle man byta 25 % av vattnet några ggr/år, men numera verkar man ska byta 50 % varje vecka. Är det verkligen nödvändigt? Man ska ju ändå tillsätta flera näringsämnen kontinuerligt.
6. Räkor! Jag har blivit helt frälst i möjligheten att ha räkor i akvariet! Jag tänkte knappt ha några fiskar alls utan bara räkor. Funkar det bra i ett växtakvarium? Mat måste de ju ha, döda blad räcker väl inte antar jag, men vad matar man räkor med?
7. Invändigt filter - idag verkar det vara lika vanligt med utvändiga. Vad är fördelen med utvändigt jämfört med invändigt? Själv tycker jag det verkar säkert med invändigt då jag bor i hyreslägenhet och det inte blir några slangar på utsidan. Det enda som kan läcka är själva akvariet, men är det nytt borde det inte vara några problem.

Ja, det var några frågor. Jag har säkerligen ytterligare flera på lut, men det är sådana som jag vet kommer om och när jag väl får upp mitt kar och står där och kliar mig i huvudet.

Hoppas ni orkat läsa ända hit och hoppas att ni förstår att jag trots allt är en nybörjare, så därför ber jag ödmjukast om enkla och tydliga svar där det går att svara enkelt och tydligt. Övriga tips och råd inför ett akvarieköp emottages mycket tacksamt!!

Puss och kram på er, hälsar en nyfrälst Mats som nu ska återgå till YouTube och kolla in mera dutch style aquascaping. Och kanske lite Christian Brams. :-)
#2 - 11 november 2017 14:15
1. Vill man lättare lyckas med växter så underlättar tillförsel av CO2. Visa växter kan också vara svåra att hålla ifall CO2-tillsats saknas. Gäller dock att välja ett bra system för detta. "Syrestenar" och luftpump bör man undvika i ett växtakvarium. Luftströmmen vädrar som sagt ut CO2 och gör ingen som helst nytta ändå.
2. Juwel-akvarium kommer normalt med invändigt filter.
3. 180l låter som en bra storlek.
4. Räcker att ha ett pH-test ifall man tillför CO2. Någon större vits med tester är det inte. Ev. kan man vilja kolla nitrit i början, men startar man rätt är inte det heller intressant.
5. Idag kör många med EI-metoden vilket innebär större veckovisa vattenbyten för att nollställa näringsnivåerna samtidigt som man tillför full dos av växtnäring. Dom flesta som har växtakvarier och kör "hightech" gör så. Men var 14-dag bör man göra ett delvattenbyte oavsett. Mer sällan utförda vattenbyten medför att skillnaden på vattnet i akvariet och det man tillför är väldigt olika t.ex. pH vilket kan ställa till det.
6. Inga problem att enbart ha räkor. Kanske finns speciellt foder för räkor? I ett akvarium med fiskar och räkor verkar det funka med att enbart ge vanligt fiskfoder.
7. Se svar under punkt 2.
#3 - 14 november 2017 11:54
Tack så jättemycket för svaren!! Det låter nog ändå som att det blir lite för "hardcore" att som nybörjare sätta igång med aquascaping a'la dutch style, för ju mer jag läser och ju mer klipp jag ser inser jag att det är för avancerat. Jag tror jag drar ned förväntningarna lite och börjar mer traditionellt. Lär ha fler frågor när jag väl sätter igång.
#4 - 14 november 2017 12:37
Bra att starta lugnt utan för mycket parametrar att ha koll på. Börjar man med någon form av näringssubstrat (typ JBL Aquabasis) under sanden (kalkfri med fraktion mellan 0.8-3mm t.ex). Tillför flytnade växtnäring vid delvattenbyte och har en bra belysning så har man ju en bra grund. CO2 kan ju komma senare ifall man så önskar.
#5 - 14 november 2017 14:22
Håller med Sleaper, starta lugnt, Tropica.com kanske du också hunnit in på. Välj Easy växter så behövs inte co2 och var försiktig med gödning. Räkor är kul och finns i olika storlekar och svårighetsgrad(läs överlevnad) . Du börjar i rätt ände genom att läsa på!
Lycka till!
#6 - 15 november 2017 10:08
Jag var där du var för ganska precis ett år sedan. Har också totalt snöat in på youtube-vidos om akvarium och allt där till.
Jag fick dock tag på ett stort 540 L akvarium direkt då jag hört att man alltid vill skaffa större efter ett tag. Jag är väl nöjd med det beslutet, men det är även en kostandsfråga.
Kör fortfarande utan CO2 i det akvariet där jag även har vanligt grus som substrat. Har väldigt lätta växter som Anubias, Javamossa, javaormbunke, staurogyne repens
och Cabomba (som är olaglig nu?). Har dock lagt i lite root tabs, och doserar med pmdd. Allt växer iaf riktigt bra.
Vattenbyten är väl en fråga som är lika omdebatterad som allt annat inom akvarievärlden. Jag byter 30 % varje vecka, men jag känner personer med växtakvarium som byter kanske två gånger om året och har stadigt PH. Testa dig fram, men PH-mät-test är din vän.
Har även ett minde räkkar numera (med trycksatt CO2) har du fiskar så behöver du inte mata dem, men annars går det att slänga i lite vad som till dem.
#7 - 15 november 2017 12:44
Ett problem med sällan utförda vattenbyten när det gäller växtkar är att man inte har någon bra koll på näringsnivåer. Är man erfaren och duktig på att se på växterna när något näringsämne fattas skulle det kanske funka. Men det är nog för knepigt för dom flesta som i stället kör enligt EI och gör veckovisa delvattenbyte och näringstillförsel. Idag har man väl också bara sett fördelar med delvattenbyten varje eller varanna vecka. Historiskt har det inte varit så utan akvarievattnet gick med på flyttlasset när man flyttade, men det är som sagt vunnen tid. Tror ingen kunnig på akvaristik idag skulle generellt predika delvattenbyte endast två ggr. om året.
#8 - 16 november 2017 11:02
Jag byter 30 % vatten varje vecka,använder Tropica Plant Growth Specialised Fertiliser Grön som gödning samt Easy-Life/Easy Carbo som kolkälla

Tycker att det fungerar bättre med Tropica än PMDD som även är en populär gödning.

Mäter Nitratvärde med JBL dropptest för att kolla nivå.Kollar även nitrit med JBL men ganska sällan nu när karen är inkörda.

Man får prova sig fram.
#9 - 16 november 2017 11:50
Ok, det lät ju smidigt! Kollade upp Easy-life Easycarbo och läser att man ska tillsätta 1-2 ml per 50 L och dag. Ger du varje dag eller ger du en större mängd varje vecka?
#10 - 16 november 2017 14:01
Håller med Rufus, har du "lätta" växter behövs ingen näring :)

//Inger
#11 - 16 november 2017 18:13
[QUOTE=mats08;n2374378]Ok, det lät ju smidigt! Kollade upp Easy-life Easycarbo och läser att man ska tillsätta 1-2 ml per 50 L och dag. Ger du varje dag eller ger du en större mängd varje vecka?[/QUOTE]

EC varje dag och i början 1 ml 5L och dag,Tropica grön enligt dosering och vid vattenbyte,jag skulle vänta 2 veckor så att växterna har satt sig innan du börjar med EC och gödning.Så har jag gjort och lyckats förträffligt bra med mina växtkar.

Det kommer säkert olika föslag var och en blir salig på sin tro,det finns nog inte bara ett sätt att lyckas,man får prova sig fram allt eftersom. Jag har många lätta växter och det betyder att gödning berhövs då det växer så det knakar. Men som jag sa jag mäter Nitrat som är en vägledning hur mycket gödning som finns i vattnet,.nu är Nitrat bara en del av gödning men det ger en indikation.
#12 - 17 november 2017 07:29
Det nämns "lätta" växter här utan att någon specificerat vad "lätt" betyder. Om en vill slippa behöva hålla på med gödning och CO2 (antingen i form av gas eller på flaska) ska en satsa på växter som växer långsamt och inte behöver så mycket ljus. Typ Anubias, Cryptocoryne m.m. Då kan en köra "low tech" och ändå få en fin lummig tank - det bara tar lite längre tid för växterna att fylla ut än om en kör på snabbväxande varianter. Tills dess att de fasta växterna kommit igång kan en ju ha i lite mer snabbväxande flytväxter för att suga upp eventuellt näringsöverskott.
#13 - 17 november 2017 08:29
"Lätta" växter behöver inte jämt vara lätta som det står ibland att dom är ;). Jag har själv misslyckats med massor av "lätta" växter.

//Inger
#14 - 17 november 2017 10:59
[QUOTE=Inger H;n2374396]"Lätta" växter behöver inte jämt vara lätta som det står ibland att dom är ;). Jag har själv misslyckats med massor av "lätta" växter.

//Inger
[/QUOTE]

Alldeles sant, växter som växte som galningar i västergötland står och stampar där jag bor nu. Men man måste ju börja någonstans. Belysning har också stor betydelse. Anubias t ex tycker livet är rätt skönt om den får sitta lite i skuggan. I Lidot har jag haft kortare belysningstid i sommar och inte gött en droppe. Växterna är gröna, fina utan alger. I Riot, längre belysningstid om dagarna och till hösten började även Anubias blekna. Ljustid, gödning och ev koltillsats måste vara i balans. Den balansen tycker jag är lättare att uppnå med ”lagom”;) med ljus. För de som orkar med EI så är det en väg att gå. Försökt, men det är alldeles för långt till vattnet..
#15 - 17 november 2017 16:45
[QUOTE=Rufus;n2374398]

Alldeles sant, växter som växte som galningar i västergötland står och stampar där jag bor nu. Men man måste ju börja någonstans. Belysning har också stor betydelse. Anubias t ex tycker livet är rätt skönt om den får sitta lite i skuggan. I Lidot har jag haft kortare belysningstid i sommar och inte gött en droppe. Växterna är gröna, fina utan alger. I Riot, längre belysningstid om dagarna och till hösten började även Anubias blekna. Ljustid, gödning och ev koltillsats måste vara i balans. Den balansen tycker jag är lättare att uppnå med ”lagom”;) med ljus. För de som orkar med EI så är det en väg att gå. Försökt, men det är alldeles för långt till vattnet.. [/QUOTE]

Jo, det är det som är utmaningen med växter. Det verkar ibland helt random ifall man skall lyckas med att får dom att trivas och växa. Det blir betydligt mindre slumpmässigt ifall man lägger mer krut på bottensubstrat, näring, CO2 och kvalitetsbelysning, men man kan fortfarande få en hel del problem. Lätta växter brukar man kalla växter med litet ljusbehov och stark överlevnadsvilja t.ex. Vallisneria, H.polysperma, Ceratopteris mfl. Även Cryptocoryne och svärdsplantor funkar om dom får lite näring i botten. Anubias är extremt långväxande och kan lätt bli full av alger i ett akvarium med kraftigare belysning. Tillför man inte CO2 så är det bättre att inte ha för mycket ljus och heller inte för lång belysningstid, precis som du säger. Man kan undvika en hel del problem med alger genom kortare belysningstid och många "lätta" växter klarar sig bra och växer lagom fort :-)
#16 - 18 november 2017 11:49
Jag upplever att om man använder Easy Carbo så påverkas helt klart alger negativt.Vill inte ha CO2 :)
#17 - 19 november 2017 07:46
[QUOTE=Christer5;n2374431]Jag upplever att om man använder Easy Carbo så påverkas helt klart alger negativt.Vill inte ha CO2 :)​[/QUOTE]
Då ska jag verkligen köra på Easycarbo. Dock undrar jag, ifall jag kör med exempelvis Tropica Plant Growth Substrate som ett undre bottenlager, blir det lite overkill med övrig växtnäring då?
#18 - 19 november 2017 11:39
Gödning i bottenlager är bra för de växter som föredrar det t ex cryptocoryner och svärdplantor. De har då ”mat” för ett tag. Så småningom tar det ju slut och man kan behöva trycka ner näringskulor.
I vattenkolumnen kan man börja göda lite försiktigt när man ser att de snabbväxande kommer igång lite. De hämtar ofta upp näring genom bladen. Anubia behöver inget alls, om inte de nya bladen visar sig väl bleka.
#19 - 19 november 2017 11:52
Jag kör alltid bara med sand,vissa växter behöver bottengödning nära rötterna typ JBL näringskulor,kan inte detta med substrat för mig är det overkill då jag inte är aquascaper,men har fina växter ändå :)
#20 - 19 november 2017 12:19
[QUOTE=Christer5;n2374453]Jag kör alltid bara med sand,vissa växter behöver bottengödning nära rötterna typ JBL näringskulor,kan inte detta med substrat för mig är det overkill då jag inte är aquascaper,men har fina växter ändå :)[/QUOTE]

Ja man kan göra på många sätt. Men nu har jag blivit nyfiken på hur ditt kar ser ut!
#21 - 19 november 2017 16:36
[QUOTE=mats08;n2374447]
Då ska jag verkligen köra på Easycarbo. Dock undrar jag, ifall jag kör med exempelvis Tropica Plant Growth Substrate som ett undre bottenlager, blir det lite overkill med övrig växtnäring då?[/QUOTE]

Bottennäring ersätter inte flytande näring utan fungerar som näringsdepå för växternas rötter. Med tiden blir ju sanden anrikad med näring naturligt genom fiskarnas avföring etc. men det tar ju lång tid. Bottennäring ger alltså den fördelen att det finns näring i bottensubstratet från dag 1.
#22 - 19 november 2017 18:24
Vad bra, då kör jag med flytande näring också ifall jag väljer att ha bottennäring. [:-106] [:)]
#23 - 20 november 2017 10:08
Byter ni vatten?
Det gör inte jag...
jag fyller bara på det som fiskarna druckit upp...:rolleyes:

Eller så här är det;
Mina [:-160] akvarier får medvetet minimalt med skötsel, jag har alltid haft akvarier med mycket växter. Till nyligen hade jag ett väldigt välplanterat 350 liters hörnakvarium med nio dagsljuslysrör, då man skulle starta diverse akvarium på några förskolor skördade jag en del växter och gav bort, blev rätt tomt, men tänkte att det växer snart till sig igen. Men så började det läcka litet granna i en silikonfog, varför beslutet togs att avveckla detta och köpa ett nytt, istället för att försöka att foga om. Elförbrukningen med nio rör + doppvärmare och pump är ju rätt betydande också.
Så nu har även det lilla växtakvariet skördats, eller snarare skattats ordentligt på cryptocoryner, valisnerier och näckrosor, som planterats i det nya Trigon 350 med LED-belysning, det kommer nog att ta minst ett år eller mer innan man kan säga att det är ett växtakvarium.

Skötsel... tja jag "dammsuger" aldrig botten, när vattnet blir lätt grumligt tvättas filtermaterialet i kallt vatten och ibland sätts ett extra innerfilter in. Bottenmaterialet består av plattor av trädgårdstorv och under dessa skivor av keramiklera, (Bauhaus och Panduro). Ovanpå detta traditionellt akvariegrus.
Avdunstat vatten fylls på varje vecka, var tredje vecka ungefär byter jag kanske 50 liter i det stora och kanske 10-20 liter i det lilla akvariet, oftast mindre mängd.
När växtakvariet är i gång överdoserar jag ordentligt med flingfodret, men då jag ser att vattnet blir grumligt eller att det bildas en fet hinna på vattenytan håller jag igen med fodret, då får fiskar och växter mer mat än de kan äta upp.
Jag byter vatten med en gammal trädgårdsslang, hävert vid urtappning till golvbrunnen i badrummet och påfyllning direkt från en kallvattenkran med kommunalt buffrat dricksvatten, tvärs emot vad som rekommenderas. Bara vid nystart av akvarium har jag hällt i (gratisprover) av Aquasafe eller liknande. I början när växtakvarium är i startfasen brukar jag hälla i växtgödning som jag då naturligtvis överdoserar...

Växternas vissna blad tas ibland bort, men oftast får de sitta kvar och förmultna in i bottensedimentet. Jag har ju nu två Juwelakvarium och kör med någorlunda original Juwel filetermateriel, jag har iofs sågat till filterkuber av en större filtermatta inköpt på Hornbach, med en jusste bandsåg kan man förändra världen.

Jag är bortrest emellanåt, laddar då Juwels nästan värdelösa foderautomater, dom ger ju nästan ingenting om de är laddade med flingfoder, kanske de funkar bättre med granulat?
Men det verkar inte som om varesig fiskar eller växter mår dåligt av att fasta.

Förr hade jag lysrör, Osram Lumilux, dagsljustyp, eller Philips TLD84. Nu är det lysdioder, vet inte hur dessa funkar i växtakvarium, ännu. 500watts halogen-byggstrålkastare har jag också haft ovanför öppna växtakvarium, detta i någorlunda offentlig miljö på en arbetsplats, där jag inte betalade elräkningen, svärdsplantorna blev över metern höga. Vallisneriorna blev minst två meter långa..

Nyblivna akavrister är nere med nävarna alldeles för mycket i sina akvarium och stör växterna, låt det vara! Plantera en gång, justera några gånger och återplantera sådant som flutit upp till ytan och ge sedan fan i akvariet, mata försiktigt i början och se till att ha okomplicerade fiskar, snälla ciklider och anspråkslösa stimfiskar. När det börjar bildas alger köper man några siamensiska algätare, när dessa vuxit till sig i 10cm längder byts de ut mot mindre exemplar, iofs är dessa synnerligen svårfångade, särskilt i växtakvarium... Det är så med dessa att dom är algätare när de är små och blir allätare när de blir stora.

Belysning vare sig mer eller mindre än 10 timmar per dygn, den tiden finns inprogrammerad i växternas DNA, längre (eller kortare) belysningstid gynnar algerna.
Jag har belysningen kopplad över timers. Anser att de gamla mekaniska timrarna är bättre och lättare att programmera. Jag har varit ute för att billiga elektroniska gått sönder av EMK när lysrören släcks och då drosseln skickar ut en icke önskvärd puls bakvägen genom kabeln.

Biotoper...?
Tja, ni kanske redan räknat ut det, men jag har inget korellrevsakvarium, inte heller något afrikanskt ciklidakvarium. Jag håller mig med relativt enkla och [:-162] anspråkslösa fiskar från Sydamerika liksom enklare fiskar från Afrika (kongotetror), rasboror och karpfiskar från Asien. Nån gång har jag väl haft [:-172] australienska regnbågsfiskar också, och tigerbarber som varit uppfödda på leverpastej.
Men det har förekommit celebriteter som sprutfiskar, [:-138] diskusar, halvtumsskalarer, nån rocka (Ytterrockan, Ulster ulster), elefatnosfiskar (Nilfisk) olika [:-169][:-132] pirayor och andra konstigheter, men den tiden och det intresset är förbi.
Hammarhajar (Dunka banka) och sågfiskar (Capa capa) (som båda trivs i tång-bältet) har jag däremot aldrig haft, inte ens i verktygslådan. Däremot skulle jag kunna tänka mig något exemplar av den litterära bläckfisken (Ballographicus inkus)...

Mitt koncept är att göra akvariet enkelt, billigt och lättskött. Se till att det i mångt och mycket sköter sig själv.
Fiskar som jobbar och gör skäl för brödfödan är bra att ha:
Olika botior, främst skunkbotian och den traditionella [:-170] praktbotian är bra på att käka upp oinbjudna sniglar och snäckor. Den siamesiska algätaren är bra på att äta många sorters alger, oslagbar i växtakvarium, även platy och [:-153] svärdbärare äter alger, om de inte får annan mat. Hantelcikliden och framförallt nyckelhålssikliden äter flytväxter som andmat.

Nej, lycka till och krångla inte till det!;)
#24 - 20 november 2017 12:58
Haha jag känner igen mig i mkt, alltid tänkt att det var latmasken som styrt men det kanske är erfarenheten :rolleyes:(låter ju bättre) . Mkt växter är grejen. [:-44]:)
#25 - 20 november 2017 16:15
Här finns en del info att läsa: http://tropica.com/en/guide/care/
#26 - 21 november 2017 09:13
Björn: Akvariehållning efter min smak! :)
#27 - 21 november 2017 09:32
När det gäller näringsubstrat till växter har jag i många år använt lera, de senaste gångerna "dekoratiosnlera" från Panduro.
I nystartade akvarium lägger jag "hamburgerstora" (60g), bitar direkt på bottenglaset, och skivor med trädgårdstorv samt grus över, om det finns geophagusar eller andra fiskar med schaktbeteende blir det ett insktsnät mellan sanden och torven. Leran är då helt obearbetad, alltså inte bränd.
Om jag planterar en ny växt i befintligt akvarium kan det hända att jag slår i hälften av dess rötter i en lerklump, men då får man vara snabb då leran snabbt grumlar vattnet litet. Jag har också planterat växter i lera och en sådan där plastkorg som växterna levereras in vet dock inte om det gör saken bättre.
"7 små kulor" kan man ju köpa också, men jag tror panduroleran är bättre.. och billigare.
Det sägs ju att vallisnerior och svärdsplantor egentligen inte trivs i samma akvarium, men det har jag inte berättat för mina sådana, då båda växer rätt bra i panduroleran. Visst belysningen är ju jätteviktig också!!
#28 - 21 november 2017 09:47
Känner igen det där med lera och torv från 80-talet. Min erfarenhet av detta var att botten lätt kunde rutna och det bildades svavelväte osv. Numera finns det bottenmaterial och tillsatser som lämpar sig bättre och är helt anpassade för akvariebruk. Men känner man behov av det kan man kan ju experimentera med allt möjligt som torv, jord, lera, kattsand etc..
#29 - 21 november 2017 10:13
[QUOTE=hivemindhermit;n2374553]Björn: Akvariehållning efter min smak! :)[/QUOTE]

Ja tack för medhållet.
Det finns ju många olika sorters hobbyutövning, där en del är mer aktiva aktiviteter än akvaristiken.
Det är väl svårt att jämföra, men exempelvis modellbyggare och handarbetare bygger, stickar, virkar, limmar, löder och knypplar saker hela tiden.
Den modellgrenen som har mest likheter (och även olikheter) med akvaristiken är ju modelljärnvägshobbyn, där landskapsbygget i mångt och mycket kan jämföras med inredningen i våra akvarium. ja med litet god vilja då...

Husdjurshobbyn i stort har väl egentligen mer likheter. Men till skillnad från hundägare och "hästmänniskor" (undantaget kentaurerna) så sitter vi mer stilla och betraktar våra akvarier än ränner runt i skog och mark eller får sår i rumpan av obekväma hästryggar.

Och det tycks ju vara det där med "i lugn och ro" som många nyblivna akvarister missuppfattat.
Det gäller att ha is i magen, och om jag får citera salige brittiske författaren Douglas Adams, ni vet han som skrev trilogin som omfattade minst fyra böcker, "Liftarens Guide till Galaxen" han hade som genomgående tema frasen "Ta det lugnt" ja den nämndes ju mist 42 gånger i någon av böckerna. Just 42 var också ett ledande tema...

Men ta det lugnt, eller då mer akvarieanpassat "simma lugnt".
I många fall mår akvarierna och dess innevånare bättre av att dess ägare håller sina händer torra och inte grejar för mycket, lägg vare sig näsan eller händerna i blöt, alltså!

Sedan är det väl bra om akvaristen rör på sig också, stickar, knypplar, hyvlar, löder och går på agilitykurs med hunden, det ena behöver ju inte utesluta det andra.
Men man skall nog akta sig väldigt noga om man tror att akvariehobbyn är någon slags hantverkshobby som hela tiden kräver åtgärder såsom omplanteringar och dagliga vattenbyten och annat.
Däremot kan ju då den akvaristiska odlingshobbygrenen kräva ständiga åtgärder, ävensom det inte är lika actionbetonat som häst- eller kaninhoppning eller nose-work med hunden.


Missuppfatta mig nu gärna på rätt sätt!
Inget ont om varesig akvarister eller andra hobbymänniskor (eller kentaurer), till syvene og sidst gör ju var och en som den tycker är bäst.
#30 - 21 november 2017 10:38
Det jag tycker är viktigt,när du planterat växter så ta det lugnt och låt dom vara,dom kommer att ta sig så småningom ifall det inte sker så snabbt sitt på händerna[:-140]
#31 - 23 november 2017 09:11
[QUOTE=Björn J.;n2374502]Byter ni vatten?
Det gör inte jag...
jag fyller bara på det som fiskarna druckit upp...:rolleyes:

Eller så här är det;
Mina [:-160] akvarier får medvetet minimalt med skötsel, jag har alltid haft akvarier med mycket växter. Till nyligen hade jag ett väldigt välplanterat 350 liters hörnakvarium med nio dagsljuslysrör, då man skulle starta diverse akvarium på några förskolor skördade jag en del växter och gav bort, blev rätt tomt, men tänkte att det växer snart till sig igen. Men så började det läcka litet granna i en silikonfog, varför beslutet togs att avveckla detta och köpa ett nytt, istället för att försöka att foga om. Elförbrukningen med nio rör + doppvärmare och pump är ju rätt betydande också.
Så nu har även det lilla växtakvariet skördats, eller snarare skattats ordentligt på cryptocoryner, valisnerier och näckrosor, som planterats i det nya Trigon 350 med LED-belysning, det kommer nog att ta minst ett år eller mer innan man kan säga att det är ett växtakvarium.

Skötsel... tja jag "dammsuger" aldrig botten, när vattnet blir lätt grumligt tvättas filtermaterialet i kallt vatten och ibland sätts ett extra innerfilter in. Bottenmaterialet består av plattor av trädgårdstorv och under dessa skivor av keramiklera, (Bauhaus och Panduro). Ovanpå detta traditionellt akvariegrus.
Avdunstat vatten fylls på varje vecka, var tredje vecka ungefär byter jag kanske 50 liter i det stora och kanske 10-20 liter i det lilla akvariet, oftast mindre mängd.
När växtakvariet är i gång överdoserar jag ordentligt med flingfodret, men då jag ser att vattnet blir grumligt eller att det bildas en fet hinna på vattenytan håller jag igen med fodret, då får fiskar och växter mer mat än de kan äta upp.
Jag byter vatten med en gammal trädgårdsslang, hävert vid urtappning till golvbrunnen i badrummet och påfyllning direkt från en kallvattenkran med kommunalt buffrat dricksvatten, tvärs emot vad som rekommenderas. Bara vid nystart av akvarium har jag hällt i (gratisprover) av Aquasafe eller liknande. I början när växtakvarium är i startfasen brukar jag hälla i växtgödning som jag då naturligtvis överdoserar...

Växternas vissna blad tas ibland bort, men oftast får de sitta kvar och förmultna in i bottensedimentet. Jag har ju nu två Juwelakvarium och kör med någorlunda original Juwel filetermateriel, jag har iofs sågat till filterkuber av en större filtermatta inköpt på Hornbach, med en jusste bandsåg kan man förändra världen.

Jag är bortrest emellanåt, laddar då Juwels nästan värdelösa foderautomater, dom ger ju nästan ingenting om de är laddade med flingfoder, kanske de funkar bättre med granulat?
Men det verkar inte som om varesig fiskar eller växter mår dåligt av att fasta.

Förr hade jag lysrör, Osram Lumilux, dagsljustyp, eller Philips TLD84. Nu är det lysdioder, vet inte hur dessa funkar i växtakvarium, ännu. 500watts halogen-byggstrålkastare har jag också haft ovanför öppna växtakvarium, detta i någorlunda offentlig miljö på en arbetsplats, där jag inte betalade elräkningen, svärdsplantorna blev över metern höga. Vallisneriorna blev minst två meter långa..

Nyblivna akavrister är nere med nävarna alldeles för mycket i sina akvarium och stör växterna, låt det vara! Plantera en gång, justera några gånger och återplantera sådant som flutit upp till ytan och ge sedan fan i akvariet, mata försiktigt i början och se till att ha okomplicerade fiskar, snälla ciklider och anspråkslösa stimfiskar. När det börjar bildas alger köper man några siamensiska algätare, när dessa vuxit till sig i 10cm längder byts de ut mot mindre exemplar, iofs är dessa synnerligen svårfångade, särskilt i växtakvarium... Det är så med dessa att dom är algätare när de är små och blir allätare när de blir stora.

Belysning vare sig mer eller mindre än 10 timmar per dygn, den tiden finns inprogrammerad i växternas DNA, längre (eller kortare) belysningstid gynnar algerna.
Jag har belysningen kopplad över timers. Anser att de gamla mekaniska timrarna är bättre och lättare att programmera. Jag har varit ute för att billiga elektroniska gått sönder av EMK när lysrören släcks och då drosseln skickar ut en icke önskvärd puls bakvägen genom kabeln.

Biotoper...?
Tja, ni kanske redan räknat ut det, men jag har inget korellrevsakvarium, inte heller något afrikanskt ciklidakvarium. Jag håller mig med relativt enkla och [:-162] anspråkslösa fiskar från Sydamerika liksom enklare fiskar från Afrika (kongotetror), rasboror och karpfiskar från Asien. Nån gång har jag väl haft [:-172] australienska regnbågsfiskar också, och tigerbarber som varit uppfödda på leverpastej.
Men det har förekommit celebriteter som sprutfiskar, [:-138] diskusar, halvtumsskalarer, nån rocka (Ytterrockan, Ulster ulster), elefatnosfiskar (Nilfisk) olika [:-169][:-132] pirayor och andra konstigheter, men den tiden och det intresset är förbi.
Hammarhajar (Dunka banka) och sågfiskar (Capa capa) (som båda trivs i tång-bältet) har jag däremot aldrig haft, inte ens i verktygslådan. Däremot skulle jag kunna tänka mig något exemplar av den litterära bläckfisken (Ballographicus inkus)...

Mitt koncept är att göra akvariet enkelt, billigt och lättskött. Se till att det i mångt och mycket sköter sig själv.
Fiskar som jobbar och gör skäl för brödfödan är bra att ha:
Olika botior, främst skunkbotian och den traditionella [:-170] praktbotian är bra på att käka upp oinbjudna sniglar och snäckor. Den siamesiska algätaren är bra på att äta många sorters alger, oslagbar i växtakvarium, även platy och [:-153] svärdbärare äter alger, om de inte får annan mat. Hantelcikliden och framförallt nyckelhålssikliden äter flytväxter som andmat.

Nej, lycka till och krångla inte till det!;)[/QUOTE]

Läsvärt för en vanlig simpel amatör som planerar uppstart av kar! :)
#32 - 26 november 2017 08:13
Attachment
Nu har jag satt igång. Rötterna ska modifieras lite, sen kommer de förmodligen hamna på högerkanten. På vänster sida blir det uppbyggt med sten och sand. Mer bilder lär komma efterhand. :)
#33 - 26 november 2017 08:16
Kul! Kanske starta en projekttråd?
#34 - 27 november 2017 13:43
[QUOTE=hivemindhermit;n2374766]Kul! Kanske starta en projekttråd?[/QUOTE]

Kanske det! Ska i så fall bara komma ihåg att fota lite också. Det är så mycket enklare att följa ett projekt som även är fotat och inte bara text. :-)











Annons