Vill ha alger i afrikakaret...

#1 - 14 mars 2004 14:33
Jag vill ha en fin algmatta i mitt afrikakar.
Hur ska jag göra? jag har ett 450 kar med 2 x 36w lysrör.
Några tips?
#2 - 14 mars 2004 15:21
tropica mastergrow fulldos 2 ggr i veckan så garanterar jag dig en rejäl algblommning.
Kolla här:
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23057
Det trista med alger är att det är svårt att styra vilka alger man får och var man får dom.
MVH
Magnus
#3 - 14 mars 2004 15:31
Om du bara vill ha alger på en sten tex så kan du pröva med att sätta stenen i en tom bigpack låda med vatten i och sen sätta den i fönstret så att soljus kommer in i bigpack lådan. Sen är det bara att rotera stenarna när firrarna käkar algerna.

Vill du ha algmatta på alla stenar så är väl Tropfrogs metod det närmaste som man kan komma typ.
#4 - 14 mars 2004 15:34
Tanken är ju att skapa mig en fin matta... Men det är bara det som finns då? Mastergrow och fler ljustimmar?
#5 - 14 mars 2004 15:38
Fler ljustimmar funkar. Kan du få in indirekt ljus så är det ännu "bättre". Att sätta en vanlig glödlampa att lysa dygnet runt i ena delen av karet kommer garanterat hjälpa algerna igång.
MVH
Magnus
#6 - 14 mars 2004 15:46
Ursprungligen skickat av Tropfrog

Att sätta en vanlig glödlampa att lysa dygnet runt i ena delen av karet kommer garanterat hjälpa algerna igång.

Skojjar du eller? Behövs det så lite?
#7 - 14 mars 2004 16:26
varför i hela världen vill ngn ha alger, ens för matning!!!!!!!!
jag fasar inför blotta tanken...!
#8 - 14 mars 2004 21:21
Ursprungligen skickat av malawi´n

varför i hela världen vill ngn ha alger, ens för matning!!!!!!!!

jag fasar inför blotta tanken...!

då kan ju jag säga att jag tror att det skulle vara snyggare än att ha rena stenar och ren sand... och att det känns lite mer biotopriktigt...

Annons