Vill ha lite feedback på min nya inredning

#1 - 14 oktober 2004 19:16
Jag har just flyttat om nästan allt i hela karet och jag tyckte att det blev riktigt bra någon som har någon sak dom tycker att jag borde ändra på så skriv något :)

Som sagt är allt just planterat så räkna med att det växer en hel del till innan jag skulle kalla det klart =)

Tack för alla kommentarer bra som dåliga... Hoppas man kan se något på bliderna tog 50milj bilder nästan inga blev bra :/

Här är lite bilder:

http://www.imagedump.com/index.cgi?pick=get&tp=136046

http://www.imagedump.com/index.cgi?pick=get&tp=136051

http://www.imagedump.com/index.cgi?pick=get&tp=136055

/Henrik
#2 - 14 oktober 2004 19:24
Snyggt med den smala roten! Lite glest planterat kanske? Men som du säger så växer det till sig och blir nog bättre då :) Annars var det mycket stiligt!
#3 - 14 oktober 2004 19:27
Det var fint! kommer se ännu bättre ut når växterna spritt sig ;)

Mycket fina rötter, var har du fått tag på dem? (har lyckats lista ut att du bor i Stockholmsregionen). Jag håller nämligen själv på med att inreda ett nytt kar och är på jakt efter just sådana rötter som du har (ser ut att vara riktig Mangrove).

(ändrat för att få med profilsign.)
#4 - 14 oktober 2004 19:30
Det är faktiskt en lian som jag använder .) köpte den på www.akvarielagret.se ... riktigt tarzan akvarium med andra ord :)

Det är dock mycket svårt att koka den :) kommer i 180cm långa krokiga stava sen har jag sågat den på mitten ...
#5 - 14 oktober 2004 20:02
Min första tanke var "wow!" Häftig layout måste jag säga, jag diggar den verkligen. Jag kan tänka mig hur det kommer bli när karet "gått in sig" lite. Kör du med CO2 och pmdd också? Det kan bli riktigt häftigt när det växer till sig det hela.

Som de andra nämnt också, riktigt häftig rot :)
#6 - 14 oktober 2004 20:09
Jorå jag göder med TMG+KNO3+KH2PO4+K2SO4+CaCL2+CO2 det är 4x36W ljus och 300L akvarium...
står mer om det i min zoon om du nu är intresserad :)
#7 - 14 oktober 2004 21:01
Jag såg de däringa skruvrötterna inne på lagret. Tänkte slå till men var litet tveksam, men nu ser jag ju att de gör sig hur bra som helst i akvarium :D
#8 - 14 oktober 2004 21:47
Najs! Kommar nog bli kalasfint när de växt till sig lite som sagt :)

Edit: gillar plastsäcken oxå ;) eller vad det är hehe
#9 - 14 oktober 2004 22:00
jorå det är en plastsäck i brist på annat =) ska försöka leta upp något snyggare... stog mellan den och en handduk :) ni missar då inget =)

tycker ni jag ska skaffa en helsvart eller kanske blå bakgrund? lr varför inte neonlila?
#10 - 15 oktober 2004 01:36
Vad tror ni om att byta ut Svärdsplantorna på vänster sida mot
"Heteranthera zosterifolia", "Nesaea pedicellata" eller "Ludwigia repens"

Jag är personligen inte riktigt 100% nöjd med den sidan när jag tittat på det ett tag nu...
#11 - 15 oktober 2004 06:17
Det var väldigt stiligt måste jag säga. Tänk om man själv kunde få till det så där snyggt. =).
#12 - 13 november 2004 01:52
Hej igen!

Jag har lite tråkiga nyheter angående lianerna...
Var på lagret idag och hade redan valt ut två finfina lianer när jag blev informerad av en säljare att de blir mjuka och faller sönder ganska fort... Enligt honom så hade det för deras del räckt att lianerna legat i ett fuktigt terarium i ett halvår för att de skulle börja mjukna och gå sönder...

Jag blev självklart lite ledsen eftersom de utseendemässigt skulle ha passat perfekt i min nya balja. Efter ett par minuters övervägande valde jag det säkra före det osäkra och valde lite andra rötter...

*EDIT (Stavfel)
#13 - 13 november 2004 02:07
Fy attans vad snyggt!!!
Jag kan tänka mig hur det ser ut om ett par månader med dessa växter! Jag blir äna lite avis när jag ser hur snyggt du har gjort! Jag ser fram emot att se fler bilder om ett par månader när växterna kommit i gång!
#14 - 16 november 2004 11:23
Ursprungligen skickat av sammy

Hej igen!

Jag har lite tråkiga nyheter angående lianerna...

Var på lagret idag och hade redan valt ut två finfina lianer när jag blev informerad av en säljare att de blir mjuka och faller sönder ganska fort... Enligt honom så hade det för deras del räckt att lianerna legat i ett fuktigt terarium i ett halvår för att de skulle börja mjukna och gå sönder...

Jag blev självklart lite ledsen eftersom de utseendemässigt skulle ha passat perfekt i min nya balja. Efter ett par minuters övervägande valde jag det säkra före det osäkra och valde lite andra rötter...

*EDIT (Stavfel)

Vi får helt enkelt se :) Än så länge har jag inte sett några tendenser till detta iaf... men det kanske kommer om några månader :)
#15 - 16 november 2004 11:30
annorlunda, jag som har lite skräck för undervattensmiljöer (inte de typiskt tropiska, utan just dessa) blir faktiskt lite rädd för ditt akvarium ;) ska bli kul att se när det har växt mer och fiskar
#16 - 16 november 2004 11:31
För att ge ett lite bättre helhets intryck skulle jag sätta lite höga bakgrunds växter. Eller skaffa en matt bakgrund.

Den främre roten skulle jag nog sätta så att ändarna är innåt istället. Eller dela på båda dom smala rötterna och sätta dom emot bakrutan så att det ser ut som trädrötter som sticker ner i vattnet, detta tillsammans med lnågra höga bakgrunds växter tror jag skulle bli snyggt.

Sedan som sagt så kommer det ju att växa till sig en del :-) Så det blir nog snyggt när det tagit sig.
#17 - 16 november 2004 11:53
Så här ser karet ut idag... Ca 1 månad efter dom första bilderna...
http://medlem.spray.se/knektgoken/fram.jpg
http://medlem.spray.se/knektgoken/sidan.jpg
#18 - 16 november 2004 11:54
jäklar vad fint!!!!!!!

jätteimponerad.
#19 - 16 november 2004 12:01
hehe se där ja mycket bättre :-).

Vad är det för växt på dom smala rötterna. Du har tänkt att dom skall täcka hela rötterna ?
#20 - 16 november 2004 12:03
Det är vanlig javamossa tror jag iaf :) det jag köpte det som :) jag hade tänkt täcka ganska mycket av dom iaf...
#21 - 16 november 2004 12:06
Ett förslag om det är Javamossa. Min java mossa i alla fall växer hellst på höjden så ansa den emellan åt och sätt fast på nytt ställe så sprider den sig snabbare.
#22 - 16 november 2004 12:09
riktigt snyggt kar du har!!
#23 - 16 november 2004 12:13
Snyggt!! Lite Amano varning på den ;)
#24 - 18 november 2004 13:58
Akvariet va fint, men inte min stil.

Det skulle se bättre ut med någon stor sten, eller nån grotta i akvariet.
#25 - 19 november 2004 12:31
Ursprungligen skickat av Påfågelsöga

Akvariet va fint, men inte min stil.

Det skulle se bättre ut med någon stor sten, eller nån grotta i akvariet.

Eller som min farmor sa när hon såg mitt akvarium måste man verkligen ha så där mycket växter?
Du har inget exempel hur du tycker att ett akvarium ska se ut blev lite nyfiken (gärna någon bild...)...
#26 - 19 november 2004 12:46
Jag skulle ha slängt ner flera grenar och en del större stenar som Påfågelsöga skrev och minskat ner på växterna för att få naturliga avgränsningar.

Annars snyggt - ha ner någon (dvärg)ciklid, så får du nån fisk som är intressant att titta på också.
#27 - 19 november 2004 13:13
ja tycker det JÄklit tjusit som det är nu.
Tobbe
#28 - 21 november 2004 21:36
Ursprungligen skickat av matt.is

Jag skulle ha slängt ner flera grenar och en del större stenar som Påfågelsöga skrev och minskat ner på växterna för att få naturliga avgränsningar.

Annars snyggt - ha ner någon (dvärg)ciklid, så får du nån fisk som är intressant att titta på också.

Den som säger att ett stim på 35tigerbarber inte är intressant att titta på har FEL =) det är liv och rörelse kontstant i karet dom flyger runt och leker med en om man drar handen framför karet... inte rädda för något och om man bara sätter sig still är det ett enaståend skådespel dom visar kunde inte vara mer nöjd :) Stoppar man ner handen i karet för att fixa med växterna kommer dom fram och drar i hårstråna som sitter på armen... Har även provat att mata dom med handen det funkar fint men gör lite ont då dom inte är så kinkiga om dom missar och nyper än lite :) Dom är troligen så pass tuffa för att dom är i ett så pass stort stim som dom är i ...
#29 - 21 november 2004 21:47
Om jag vore du så skulle jag ha skaffat Diskusar i röda och blåa färger!!!
#30 - 21 november 2004 21:59
Labeth, det vore intressant att höra hur du har tänkt när du planerade och inredde karet. Smaken är ju som en välbekant kroppsdel och det är svårt att säga hur bra någon lyckats om man inte vet hur denne tänkte från början. Ett "ad hoc"-planerat akvarium kan också bli bra, men det tillhör nog undantagen.

/Hasse
#31 - 21 november 2004 23:29
Ursprungligen skickat av hasse_h

Labeth, det vore intressant att höra hur du har tänkt när du planerade och inredde karet. Smaken är ju som en välbekant kroppsdel och det är svårt att säga hur bra någon lyckats om man inte vet hur denne tänkte från början. Ett "ad hoc"-planerat akvarium kan också bli bra, men det tillhör nog undantagen.

/Hasse

När jag planerade detta karet ... hum ...
Det första jag gjorde va att jag tittade runt på andra kar för att se vad jag tyckte om ... Dom flesta karen som jag såg som jag tyckte WOW det där var snyggt hade smala grenar/rötter i karen framförallt ett litet kar med grenar som gick upp på ena sidan som inspererade mig till att köpa smala grenar...
http://www.aquatic-plants.org/gallery/album05?page=1
gick ut och tittade runt i akvarieaffären och såg dom där böjda konstiga sakerna och tyckte det där måste bli snyggt så jag inpulsköpte dom =)
Sedan satt jag och byggde upp det i huvudet hur jag ville ha det och sen har jag nog flyttat om växterna jag vet inte hur många gånger för jag inte tyckt det varit 100% perfekt... Har inte suttit och ritat saker men jag kan se det mest framför mig så det är inte så att jag behöver göra det... Om ett bra tag kommer jag säkert vara 99% nöjd med karet när jag väl avverkat några 100 växter till och provat alla tänkbara kombiniationer jag gillar denna lite sparsamma dekoration...
#32 - 21 november 2004 23:33
Ursprungligen skickat av Gluch

Om jag vore du så skulle jag ha skaffat Diskusar i röda och blåa färger!!!

Tycker inte diskus hör hemma i ett växtakvarium även om dom är ruggit snygga ... jag är jättenöjd med det jag har nu :)
#33 - 21 november 2004 23:55
Ursprungligen skickat av Labeth

jag är jättenöjd med det jag har nu :)

Då tycker jag du ska fortsätta vara nöjd, det är ju det viktigaste.

Mitt estetiska öga säger mig att det är en obalans i akvariet, med tyngdpunkten förskjuten åt höger. Jag personligen tycker det blir mer vilsamt för öga och sinne om man har en balans mellan höger o vänster, både vad gäller komposition och färg.

Men återigen, det viktigaste är att man själv är nöjd.

/Hasse
#34 - 22 november 2004 00:04
Ursprungligen skickat av hasse_h

[quote]Ursprungligen skickat av Labeth

jag är jättenöjd med det jag har nu :)

Då tycker jag du ska fortsätta vara nöjd, det är ju det viktigaste.

Mitt estetiska öga säger mig att det är en obalans i akvariet, med tyngdpunkten förskjuten åt höger. Jag personligen tycker det blir mer vilsamt för öga och sinne om man har en balans mellan höger o vänster, både vad gäller komposition och färg.

Men återigen, det viktigaste är att man själv är nöjd.

/Hasse
[/quote]

Tror mest den obalansen beror på att mina växter på höger sida är äldre än dom på vänster ... det är ju meningen att dom där bakgrundsväxterna som är där ska bli iaf nästan dubbelt så höga som dom är nu :) Det senaste jag gjort är att jag skaffat en ormbunksliknade växt som står bakom det där gräsbladliknade saken under mina rötter (syns inte än då dom är små och finns inte ens på senaste bilden .)) Sen har jag ryckt bort dom där växterna som stod nere vid bakre rotens vänstra kant då jag inte tyckte det var bättre harmoni utan dom :) Sen har jag även beskurit min javamosso och spridit ut denna mer på grenen ...
#35 - 22 november 2004 00:07
Hade även en gammal 7årig ansisterus mal som dog för mig och nu lever vidare som staghorn på mina växter till mitt stora förtret =) men det ska väl vara löst snart har ju fått tillbaka vattenvärdena till normalt... så då är det ju bara att plocka bort skiten manuellt...

Annons