Vill ha lite tips om Praktbotia

#1 - 10 september 2006 07:58
Hej,Jag undrar om man kan ha några Praktbotior tsm med 5 kardinaltetror,2silverhajar,en dvärgklogroda och 5 guppys?:)
#2 - 10 september 2006 08:48
Dåligt med svar:(
#3 - 10 september 2006 17:08
Jag hade inte kört med den blandningen.. Fast mina Praktbotior e stora och käkar det dom kommer över, inkluderat Kardinaltetror och Guppy...
#4 - 10 september 2006 17:35
Jag har tänkt å köpa små praktbotior dom växer vell ganska sakta
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 10 september 2006 17:47
Jag har tänkt å köpa små praktbotior dom växer vell ganska sakta

I en bra akvariemiljö växer dom inte så sakta
#6 - 10 september 2006 18:15
Okej:D
#7 - 10 september 2006 18:15
jag ska iaf testa praktbotior e en av mina favorit fiskar
#8 - 12 september 2006 06:31
vad äter praktbotior?
#9 - 12 september 2006 07:41
Vi har tre stycket... hur mysiga som helst! :D

De vi har åt upp snäckorna så vi slapp det problemet och de älskar malarnas algtabletter... sen vet jag inte. De verkar trivas och må bra så jag antar att det går bra.. annars matar vi alla fiskarna med vanligt fling foder. De kanske äter det oxå, jag vet inte.. :p
så TROR jag att de äter alger eller botten slam eller nåt för de "putsar" gruset på bottnen. :D

(jag är i stort sett nybörjare så ta vad jag säger med en nypa salt.. min man är det som kan akvariefiskar. [:o])
#10 - 12 september 2006 07:48
Okej tack så mkt för faktan:)
#11 - 14 september 2006 20:04
yeah imorrn blir dett praktbotior:D:D:D:D:D:D:D:
#12 - 16 september 2006 06:52
tänkt på att praktbotior är beroendeframkallande... ;) hehe...
Jag har sex stycken i mitt kar nu, o vill ha fleeer!

Både praktbotior och silverhajar är stimfiskar också, så jag tycker inte man ska ha mindre än 4 st av varje sort. Men detta avgöra man ju själv, bara dom inte går helt själva för det är nog inte så bra. Dom blir lättare sjuka, pga stress, om de inte har ett helt stim...

Lycka till!
MVH
Niklas

Tillägg:
Såg att det frågades efter mat:
Naturligt så tror jag de lever på röda mygglarver, mina får det som bas.
Sen har jag flingfoder, räkmix, algtabletter (dom blir helt galna av detta), blodmaskar, artemina... har säkert glömt något... Men dom äter ALLT!!!
#13 - 16 september 2006 22:53
Jag har inte sett mina ganska stora (16-18 cm) botior äta annat än "fiskmat" eller möjligtvis "tuggat" lite på nåt lik, som jag inte lyckats upptäcka förrän det nästan blivit helt uppätet! Men jag kan ju verkligen inte tänka mig att dom skulle ha jagat och dödat det själv... jag tror det har varit "naturligt" avlidna fiskar dom smakat på i så fall...
Jag har ganska många black molly's som ynglar, general tetra, ancistrus som även dom har ynglat, svärdbärare som verkar ha ynglat färdigt... och aldrig att jag sett mina botior jaga yngel! I så fall passar dom kanske på nattetid, men fiskantalet har i alla fall ökat!
Bilagor:
#14 - 17 september 2006 08:01
Jag lånar denna tråden och hoppas det är ok?
Jag undrar hur man könsbestämmer praktbotior?
#15 - 17 september 2006 10:39
aa de e ok
#16 - 17 september 2006 11:55
tror inte det finns nått sätt att könsbestämma dom tyvärr... har aldrig hört talas om det i alla fall.

Så tyvärr...
#17 - 17 september 2006 14:18
ok
#18 - 17 september 2006 18:53
Man ska kunna se skillnad på stjärtfenan... vet inte om det är sant, men mina två ser inte likadana ut!
Ursäkta den dåliga bilden... hoppas ni kan se skillnaden! Nu kanske skillnaden inte beror på könet, utan det är kanske t.ex ett "släktdrag", beroende på var dom fångats... vad vet jag??
#19 - 17 september 2006 18:58
jädrans vilka fina
#20 - 17 september 2006 19:05
Ja, visst är dom!!
Min stolthet i akvariumet... 16-18 cm (dom var 5-6 cm när jag köpte dom för omkring 8 år sen)
#21 - 17 september 2006 19:10
Oj shit dom växer ganska sakta va?
#22 - 17 september 2006 19:16
Tja... det kan man kanske säga! Brist på mat beror det i alla fall inte på... och storleken på akvariumet ska väl inte påverka? Men jag tycker nog att dom växte till sig en aning när akvariet blev 50 liter större... Så nästa steg är att skaffa ett riktigt STORT akvarium till mina botior!
#23 - 18 september 2006 13:54
TinaW skrev:
Tja... det kan man kanske säga! Brist på mat beror det i alla fall inte på... och storleken på akvariumet ska väl inte påverka? Men jag tycker nog att dom växte till sig en aning när akvariet blev 50 liter större... Så nästa steg är att skaffa ett riktigt STORT akvarium till mina botior!

Det där med tillväxt och akvariestorlek har Jack Wattley gjort ett intressant experiment med, jag kommer inte ihåg alla detaljer, men han hade iaf två grupper diskus i väldigt olika stora behållare, i den lilla hade han ingen filtrering, men han bytte mycket mer vatten i den lilla behållaren, och som han själv uttryckte det, lite fritt översatt, när experimentet avslutades var fiskarna i den mycket mindre behållaren dubbelt så stora som de i den stora behållaren.

Grupperna var lika stora i antal och storlek när testet påbörjades, den stora behållaren var många gånger större än den lilla, och inga nämnvärda halter av någon kväveförening i någon av behållarna under hela testet.

Men det är klart vad ska då skillnaden ligga i? Wattley tror att vattenbyten är det enda som gäller, det påvisar också hans test, märk väl det var hans eget test. Många pratar om att fiskar utsöndrar tillväxthämmande hormon, ska då det gälla diskus men inte till exempel Oreochromis? Det är mycket möjligt att många fiskar, till exempel praktbotior kan begränsas i tillväxt om akvariet är så litet att de blir stressade av det, men i princip så har det alltid att göra med att det är lättare att hålla god vattenkvalitet i större akvarium.
#24 - 18 september 2006 18:21
Jaha, intressant att läsa! Och jag kan nog erkänna att jag inte byter vatten överdrivet ofta!
#25 - 18 september 2006 18:39
Okej jag e också skyldig:D

Annons