Vill ha rom på mina Corydoras Elegans

#1 - 4 april 2007 12:47
Jag har införskaffat mig några stycken corydoras elegans. Det sägs att dessa ska vara lätta att få yngel/rom på. Hur ska jag göra för att lättast få det? Några tips?
#2 - 4 april 2007 17:41
ingen som vet???:confused:
#3 - 4 april 2007 17:45
mata upp dem och när du byter vatten byt till kallare vatten
#4 - 4 april 2007 17:48
ok...men jag har ett palettpar i samma kar och de gillar inte så kallt vatten ju.
corydorasmalarna ska tydligen lägga rommen på växtblad och så...kan man bara ta upp en sån stängel eller blad eller vad det nu kan bli och lägga det i ett yngelkar?
#5 - 7 april 2007 14:42
ingen mer som har några tips?????
#6 - 8 april 2007 16:45
Vi har ett yngelkar, och då fungerar det umärkt att ta bladet som rommen ligger på. Sen är det delade uppfattningar om hur mycket vatten du ska ha i yngelkaret, vi kör ca hälften. Vilket innebär mer vattenbyten och rengörning. Men vi gör det för att se att ynglen orkar upp till ytan. Fyller sedan på med vatten efterhand. Men det avgör du själv vlket som känns bäst för dig. Det är att prova sig fram. Vi har gjort på olika sätt. Gör anteckningar! Fungerar inte ett sätt så gör nån ändring och se om det fungerar bättre, men göra inte för många änringar, då är det svårt att veta vad som felar. Vi har haft mycket hjälp av våra anteckningar. Men tipset med kallt vatten när du byter vatten är bra, det brukar de flesta corydoras gå igång på. Om du har ett kar som du ska ha till yngelkar, så kan du prova med att ha dina malar i det, och flytta tillbaks dom sedan när du fått rommen. Då kan du göra dessa kallare vattenbyten. Med tanke på dina paletter. När du sen fått rom, så håll koll på vattenkvaliten.
#7 - 8 april 2007 16:58
Daniel : Jag tjuvar tråden med ett par frågor eftersom jag planerar att skaffa Corydoras själv, hoppas det är ok.

Vad ska man ge ev yngel för mat ?
Äter Corydoras sina egna yngel ?
#8 - 8 april 2007 17:02
corydoras är ju allätare och köttätare...så ja de kan äta sina yngel. Mat som är bra är artemia, mosad maltablett, när de blivit lite större kan man ge lite cyklops. Vi har givit våra malar detta, och de har växt och mått bra. Mata gärna lite och ofta. Sug upp den gamla maten
#9 - 8 april 2007 17:03
Tack för tipsen berta...det är till stor hjälp. Men har du någon bild på en "romtjock" hona. Min är lite småfet men jag vet inte om det är rom eller bara övervikt...

Fler tips är välkomna om någon har...
#10 - 8 april 2007 17:04
Tack Berta, då vet jag.
#11 - 8 april 2007 17:11
Nej, tyvärr har jag ingen bild på en romstinn hona. Men det brukar synas då det är dags för lek. Hanarna förföljer då honan, de kan simma runt ganska så intensivt under själva leken, då de även gör rent där de ska placera rommen.
#12 - 9 april 2007 07:30
Har fixat...eller rättare sagt ska sätta upp ett akvarie idag till corydoras malarna. ett 50 liters räcker väl? VIlken temp rekommenderas? Speciell typ av inredning? Speciell sand? m.m.

jag är ju ändå ganska så ny på detta med corydoras så.....berta, du kanske kan hjälpa mig här också?
#13 - 9 april 2007 09:00
Kolla artbeskrivningen, där hittar du en del svar.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=304
#14 - 9 april 2007 10:04
Jo lite tips kan jag/vi ge. Men är mest en glad amatör själv ;)

I princip gör vi ingenting åt våra malar. Lite vattenbyten 1 gång i veckan istället för större varannan vecka. Temperaturen håller vi ca 25-26 grader. När vi vill att de ska leka byter vi mot några grader kallare vatten.

Inredningen som vi har är engelsk sjösten(2-3 mm), och i en del akvarier har vi rådasand. Ju finare desto bättre. Javaormbunkar + diverse andra låga växter, mangroverötter, kolstenar. Som bakgrnder har vi BTN eller BTN liknade.

Om du vill att de ska leka så ha mnst 6 st av samma sort.

Ett 50 l kar räcker till att börja med, Vi har 3 st 54 liters med 6 pansarmalar i varje. Sedan har vi 2 större, men där har vi några fler pansarmalar

Annons