På senaste månadsmötet hos BAK så var Mattias Grönlund föredragshållare om just Killis. Han gjorde mig lite nyfiken med det föredraget så jag har så sakteliga börjat läsa på mer om dem. Jag är säker på att om du mailar honom och frågar om han känner någon i Gävle med omnejd som håller på med Killis så får du i alla fall ett svar. Det kan vara en enkel, men effektiv väg att skapa kontakter. Hans mailadress finner du på Killisällskapets hemsida:
http://sks.killi.dk under rubriken "Styrelse".
För så fungerar det i killivärlden. Det är SÅ många arter att den kommersiella världen inte gärna ger sig på mer än de allra mest populära arterna.
De är inte svårodlade, men svårt att få stora kullar av dem, och det bidrar också till att spridningen blir lite hämmad.
Sedan är det svårt att ta bra betalt för små fiskar. Det är ju inte precis "diskuspriser" på dem om de inte vunnit någon stor utställning.
Sammantaget gör det att av utbudet i akvarieaffärer så är det långt mindre än 1% av fiskarna som är killis.
På de akvarieauktioner som hålls i Stockholm med omnejd så är det ofta med åtminstone några poster killis, men jag kan inte ge någon garanti för det. Dessutom så är det en bra bit att åka, auktionerna hålls inte precis i Stockholms City heller, och alltid på Söndagar vilket gör kollektivtrafiken glesare. Men är man en riktigt entusiast får man väl försöka köra bil själv, eller övertala någon att köra dig. I en varm bil är det inte så svårt att hålla fisken i bra kondition under hela transporten.