ok , jag tycker jag redan ger lagom med portion men mindre ändå.
Men ciklider passar dom med levandeföda ( ex. platy, svärdbärare, guppy,) neontetra
Det beror ju på vad för ciklider du tänker på :p
Som sagt har jag bara erfarenhet av tre ciklidarter;
[COLOR=darkred]
Palettciklid[/COLOR] - Funkar bra med det mesta så länge de har tillgång till bra grottor, de ska dock enligt de flesta vara riktigt aggressiva i sitt revirhävdande vid leken. Därför ska de inte hållas i för litet kar om man inte vill riskera att de jagar ihjäl någon annan invånare.
[COLOR=darkred]
Nyckelhålsciklid[/COLOR] -
Ska enligt artbeskrivningar vara lugna, skygga och väldigt fredliga. Mina var lugna, inte ett dugg skygga (lite lättskrämda däremot) och kunde nafsa andra fiskar om de kom för nära (men de lär sig att de inte ska simma bredvid Nyckelhålen). De gräver lite en del, men inga djupa gropar och därför funkar de utan problem med växter. De blir dock ganska stora och vill ha gömställen. Nyckelhål har visserligen ganska liten mun för sin storlek, men de äter allt som får plats, dock skulle de aldrig få i sig någon Platy, Guppy ex.
(mina gick med bl.a Platy och Rödmunstetror).
[COLOR=darkred]Thomas ciklid[/COLOR] - Min kompis har ett par av dessa i sitt akvarium. Hon har haft massvis med snäckor i flera år och efter att hon skaffat dessa ciklider hittar hon bara tomma skal och inte en enda snäcka. Thomas ciklider blir bara 8 cm, är fredliga mot andra fiskar, gräver knappt och är lättskötta.
Men jag skulle tro att flera andra ciklider äter snäckor också.