[QUOTE=me_trixie]
Som sagt det växer bra tills nitrathalten blir för hög. Då hjälper det om jag tillsätter KH2PO4 och K2SO4.
[/quote]
Japp fosfat brukar få upp kvävebehovet rejält hos växterna. Kommer du i det läget borde prickalgerna titta fram ungefär samtidigt (vilket är ett gott tecken eftersom det är lätt att avhjälpa med mer KH2PO4).
Strilröret ligger straxt under ytan så att det blir vågrörelser men inget splash. Kanske skulle jag flytta ner det och tillsätta syre på natten istället?
Låter bra som du har det. Du har ju bevisat att det är K eller P-begränsning som du har eftersom det hjälper att tillsätta dom för att få upp nitratkäkandet.
Jag blev alldeles sömnlös efter filtersnacket ovan och satte mig att läsa på i Dianas bok. Hon menar att växterna lever av ammonium och att om de bara får nitrat går det åt en massa energi för dem att omvandla nitratet tillbaka till ammonium. Om omvandlingen från ammonium till nitrat blir för bra (snabb) kommer växterna inte att kunna tillgodogöra sig all näringen och nitrathalten byggs upp. Hennes uppfattning är därför att i ett växtakvarium (low eller high) behövs ingen biologisk filtering alls (bara cirkulation) för då käkar växterna upp ammoniumet och mår skitbra.
Ammonium är alla växtakvaristers värsta fiende eftersom det är signalen till alger att blomma.
Dessutom verkar det som växter tar upp ammonium hellre än nitrat eftersom det är det enda sättet för dom att oskadligöra ammoniet, som egentligen är giftigt(!).
Kväve (från nitrat eller ammonium) är en den viktigaste beståndsdelen i enzymer och enzymer är små maskinerier som gör det lättare för växten inom olika området. Det finns bland annat ett enzym som gör det enklare för växten att använda nitrat - så enkelt att om det finns mycket nitrat tar växten hellre nitratet än ammonium.
Om jag då inte bara har ett biologiskt filter utan ett som är överdimensionerat så kan man ju fundera eller hur? Det här är ju tvärtemot vad alla säger och jag skulle aldrig våga prova att ta bort filtret men tänk om hon har rätt?
Det har hon inte.
Men det stämmer att i välvuxna växtakvarier så behövs sällan biologisk filtrering. Det ammonium som bildas klarar växterna och bakterierna i Walstad-bottnen göra processen kort med.
Men det är en onödig risk. Ju större biologiskt filter desto bättre.