Apropå ägg. Jag har haft pansarmalar ca 7 år men aldrig sett att de lagt ägg. Vad är förutsättningar för att de vill göra det? Hane/hona förstås, men vad mer? Har ni några tips?
Det som jag märkt triggar dom bäst är antingen att det blir en stor förändring genom att möblera om i karet, rensa regält bland växter eller något så att det händer något eller att göra kallvattenbyte, tycker nog att dom kommer igång bättre om man inte byter på några veckor, pågreenstripen så verkar det som om man bytar ofta så att dom lägger ägg ofta så blir det färre befruktade gångerna efter första gången så kanske dom behöver en liten vila.
Just nu har jag mest yngel på venezuelas orange och neon red stripe i olika storlekar, hade lite otur med mitt nyuppstartade yngelkar så där strök tyvärr med en massa men där är ett gäng kvar och i yngelkassarna är 2 gäng olika på ca 3 dagar.
Diu kanske redan haft ägg i karet men att dom satt dom så att du inte ser äggen och då är det inte lätt att veta att där varit några om man inte sett några yngel. Dom blir ju lätt mat av andra fiskar. Hoppas det blir ett gäng för dig :)