villken mal?

#1 - 12 februari 2006 00:26
nagon som vet villken pleco detta ar?
skulle vara kul att veta om fiskaffaren get ratt information..

http://photobucket.com/albums/f234/sussia/?action=view&current=SV400116.jpg

/sussi
#2 - 12 februari 2006 01:02
Malen på bilden med fjärilarna är en gibbiceps.
#3 - 12 februari 2006 09:36
hm... jag har alltsa en mal som kommer bli hysteriskt stor.. anledningen till att jag kopte den var att i affaren sa sa de att det var en dvarg variant som inte skulle bli storre an max 12cm...
#4 - 12 februari 2006 12:26
Tyvärr är jag inte förvånad att de sa så... Sålde de den som gibbiceps? Det finns inga "dvärgvarianter" av stora arter, så säger de nog bara för att få sålt fisken, tyvärr. Om man inte räknar att den växer dåligt om den går för trångt.
#5 - 12 februari 2006 16:50
nej... de sa att det var en dvarg pleco.. jag sa att jag inte ville kopa en mal som skulle bli for stor eftersom man aldrig vet hurvida man kan kopa storre kar el inte... jag har ju 260l nu...
#6 - 12 februari 2006 19:55
Är inte förvånad tyvärr, som sagt. Ancistrus hade funkat bättre, de blir ca 10 cm.
#7 - 12 februari 2006 20:07
nej men jag antar att jag far skylla mig sjalv eftersom jag inte laste pa tillrakligt om malar innan jag kopte den... jaja.. inget att gora nu...
#8 - 12 februari 2006 20:22
[QUOTE=sussia]nej men jag antar att jag far skylla mig sjalv eftersom jag inte laste pa tillrakligt om malar innan jag kopte den... jaja.. inget att gora nu...[/QUOTE]

Att du inte hade läst på innan du gick till akvariebutiken ursäkter inte det faktum att de har ljugit för dig.

Du kan alltid annonsera och försöka omplacera gibbin till någon som har ett stort akvarium. En kompis till mig har lyckats omplacera en som hon hade fått hem med en räddningsaktion då hon tog över fiskar som någon hade tröttnat på.
#9 - 12 februari 2006 20:50
Gå tillbaka till affären där du köpte den och säg som det är att de inte gett dig rätt fakta om fisken.De som jobbar på djuraffär borde fan gå på utbildning 1ggr i månaden så att de lär sig något.
MvH Richard
#10 - 12 februari 2006 20:57
[QUOTE=gigardt]De som jobbar på djuraffär borde fan gå på utbildning 1ggr i månaden så att de lär sig något.[/QUOTE]

Ja det skulle verkligen behövas!
#11 - 12 februari 2006 20:57
Det är underhållande att läsa

skönt med lite experter ännu en gång, det klart man ska läsa på om man ska köpa något oavsett vad det är.
Jag köper inte en bullmastiff om jag vill ha en liten lugn hund eller?
jag köper inte en Ferrari om jag vill ha en vinterbil, som är billig att äga?
bara för att säljaren säger det jag vill höra? :D
#12 - 12 februari 2006 21:08
[QUOTE=johannesnk]skönt med lite experter ännu en gång, det klart man ska läsa på om man ska köpa något oavsett vad det är.
Jag köper inte en bullmastiff om jag vill ha en liten lugn hund eller?
jag köper inte en Ferrari om jag vill ha en vinterbil, som är billig att äga?
bara för att säljaren säger det jag vill höra? :D[/QUOTE]

Jo jag håller med om att man bör läsa på först. Men skulle du tycka att det var ok om en bullmastiff-uppfödare "informerade" dig om att de är små och lugna hundar?
#13 - 12 februari 2006 21:16
[quote=batski]Jo jag håller med om att man bör läsa på först. Men skulle du tycka att det var ok om en bullmastiff-uppfödare skulle "informera" dig om att de är små och lugna hundar?[/quote]

Nej, men om jag som köpare som bär sista ansvaret köper den får jag skylla mig själv?
Allt är självklart inte svart och vitt det är bådas fel, dock största delen ligger på köparen.
Sedan var du tycker personligen kan jag inte svara på, men lyssnar mer än gärna på din åsikt.
Om du sedan säger något som för mig verkar förnuftigt, ändrar jag kanske min åsikt.
Men tills dess anser jag att köparen i detta fall agerat fel, och sedan när han skyller det på säljaren gör han bara bort sig själv (inget personligt, vet inte vem du är)
#14 - 12 februari 2006 21:23
[quote=johannesnk]
Men tills dess anser jag att köparen i detta fall agerat fel, och sedan när han skyller det på säljaren gör han bara bort sig själv (inget personligt, vet inte vem du är)[/quote]

Nu var det ju inte riktigt sa att jag skyllde pa saljaren sa ju att jag fick skylla mig sjalv, eller missade du det?
men jag maste saga att jag blir besviken eftersom jag har spenderat minst 150skr/vecka i 3ar i denna butiken.
Nu kommer jag inte ga tillbaka dit..
#15 - 12 februari 2006 21:23
[QUOTE=johannesnk]Nej, men om jag som köpare som bär sista ansvaret köper den får jag skylla mig själv?
Allt är självklart inte svart och vitt det är bådas fel, dock största delen ligger på köparen.
Sedan var du tycker personligen kan jag inte svara på, men lyssnar mer än gärna på din åsikt.
Om du sedan säger något som för mig verkar förnuftigt, ändrar jag kanske min åsikt.
Men tills dess anser jag att köparen i detta fall agerat fel, och sedan när han skyller det på säljaren gör han bara bort sig själv (inget personligt, vet inte vem du är)[/QUOTE]

Jag anser att det är säljarens skyldighet att ge sina kunder saklig och korrekt information. Att ljuga och lura sina kunder är verkligen inte ok.

När en anställd i akvariebutik säger till en kund att en gibbiceps är en dvärgpleco är det i allra högsta grad felaktig information.
#16 - 12 februari 2006 21:29
[quote=batski]Jag anser att det är säljarens skyldighet att ge sina kunder saklig och korrekt information. Att ljuga och lura sina kunder är verkligen inte ok.

När en anställd i akvariebutik säger till en kund att en gibbiceps är en dvärgpleco är det i allra högsta grad felaktig information.[/quote]

Precis, håller med dig.
Du har 100 % rätt, det jag säger är att det är köparens skyldighet att se till att informationen stämmer överns med sanningen.
Ska jag sätta ut en annons på ett akvarium, som är 150 liter.
jag skriver att det är 500 liter och du köper det som 500 liter, vem är det som ska skämmas?
Självklart är det inte rätt att ljuga.
#17 - 12 februari 2006 21:29
[quote=batski]När en anställd i akvariebutik säger till en kund att en gibbiceps är en dvärgpleco är det i allra högsta grad felaktig information.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]När fallet är som det är så har man rätt att som svensk konsument gå tillbaka med fisken och få köpet hävt. MEN... det saknas prickar över åä och ö.... Handlar du i Sverige sussia? Eller är det en knepigt tangentbord bara ;) ?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Och självklart skall man vara påläst! Just malar kan jag gärna spana in lite närmare i affären och sedan gå hem och sätta mig och söka info på nätet! Om det skulle visa sig vara en art som passar så kan jag klippa till[/COLOR][/FONT].
#18 - 12 februari 2006 21:32
[QUOTE=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Just malar kan jag gärna spana in lite närmare i affären och sedan gå hem och sätta mig och söka info på nätet! Om det skulle visa sig vara en art som passar så kan jag klippa till[/COLOR][/FONT].[/QUOTE]

Precis så gör jag också :D
#19 - 12 februari 2006 21:37
nej jag kopte den i Scotland...

johannesnk: om det var en doktor som gav dig en "livsviktig" medicin som senare visar sig vara helt fel och "dodlig" for dig anser du oxo da att det ar patientens fel om de inte tagit reda pa info?

nar det galler malen sa hade jag inte kopt den utan att ha kollat upp info forst om det hade varit en annan affar... tyvarr sa ljog han for mig och jag litade pa han... =(
#20 - 12 februari 2006 21:42
[quote=sussia]nej jag kopte den i Scotland...

johannesnk: om det var en doktor som gav dig en "livsviktig" medicin som senare visar sig vara helt fel och "dodlig" for dig anser du oxo da att det ar patientens fel om de inte tagit reda pa info?

nar det galler malen sa hade jag inte kopt den utan att ha kollat upp info forst om det hade varit en annan affar... tyvarr sa ljog han for mig och jag litade pa han... =([/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Kan du inte försöka fjäska lite och få bytt då? Förklara att det blev lite tokigt men att du gärna tar en annan mal? Använd din kvinnliga charm (läs:list) ;) ! Om inte annat så dröjer det ju ett tag innan den växer ur akvariet och det finns ju trots allt en marknad för lite större malar med. De små är ju lite lätttillgängligare på nåt vis [:o] ![/COLOR][/FONT]
#21 - 12 februari 2006 21:46
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Kan du inte försöka fjäska lite och få bytt då? Förklara att det blev lite tokigt men att du gärna tar en annan mal? Använd din kvinnliga charm (läs:list) ;) ! Om inte annat så dröjer det ju ett tag innan den växer ur akvariet och det finns ju trots allt en marknad för lite större malar med. De små är ju lite lätttillgängligare på nåt vis [:o] ![/COLOR][/FONT][/quote]

han verkar inte vara en som fjask funkar pa... ;)
jag ska nog kanske forsoka fjaska lite for min partner istallet sa jag far ett storre akvarium nar det behovs.. *ler*
#22 - 12 februari 2006 21:48
[quote=sussia]nej jag kopte den i Scotland...

nar det galler malen sa hade jag inte kopt den utan att ha kollat upp info forst om det hade varit en annan affar... tyvarr sa ljog han for mig och jag litade pa han... =([/quote]

Jag skulle lite på doktorn, självklart.
Men om jag skulle varit "dödsjuk" som du skriver känns det som jag skulle läst på vilka behandlingar som jag skulle genom gå.

Jag använder recept belagd medicin och Ja, jag tittade upp det innan jag började använda det känns som en nartulig sak att göra.

Det finns många vägar att gå, vissa väljer att skylla ifrån sig andra inte.

Måste bara skriva ett exempel till känns det som, man kan vända på det;
Det svenska monopol bolaget Sytemet säger att du ska dricka med måtta.
Du dricker så du blir alkolist, vems fel är det?
Systemt för att de erbjuder dig att betala för ett berusningsmedel eller du själv för att du överkonumerar trots de har sagt att du ska låta bli?

Nu börjar det bli intressant.
#23 - 12 februari 2006 21:52
[QUOTE=sussia]han verkar inte vara en som fjask funkar pa... ;)
jag ska nog kanske forsoka fjaska lite for min partner istallet sa jag far ett storre akvarium nar det behovs.. *ler*[/QUOTE]

Då kan du även säga till din partner att akvariet måste vara på minst 550 liter :D
#24 - 12 februari 2006 21:56
[quote=johannesnk]Jag skulle lite på doktorn, självklart.
Men om jag skulle varit "dödsjuk" som du skriver känns det som jag skulle läst på vilka behandlingar som jag skulle genom gå.

Jag använder recept belagd medicin och Ja, jag tittade upp det innan jag började använda det känns som en nartulig sak att göra.

Det finns många vägar att gå, vissa väljer att skylla ifrån sig andra inte.

Måste bara skriva ett exempel till känns det som, man kan vända på det;
Det svenska monopol bolaget Sytemet säger att du ska dricka med måtta.
Du dricker så du blir alkolist, vems fel är det?
Systemt för att de erbjuder dig att betala för ett berusningsmedel eller du själv för att du överkonumerar trots de har sagt att du ska låta bli?

Nu börjar det bli intressant.[/quote]

Skyllde jag ifran mig eller sa jag att det var mitt eget fel?
om jag valjer att dricka starkvaror . sa ar det med eget fel om jag blir alkis.
samma sak om jag roker och blir dalig av det men nu ar det ju lag pa att det maste finnas tydlig information pa paketen om riskerna.. men jag ar saker pa att om nagot tobak foretag skulle skriva pa sina paket att dessa ar valdigt bra for din halsa sa skulle jag kunna stamma dem om jag blev sjuk...
/ sussia
#25 - 12 februari 2006 22:14
[QUOTE=johannesnk]
Nej, men om jag som köpare som bär sista ansvaret köper den får jag skylla mig själv?
Men tills dess anser jag att köparen i detta fall agerat fel, och sedan när han skyller det på säljaren gör han bara bort sig själv (inget personligt, vet inte vem du är)[/QUOTE]
Alla som har ett litet akvarium med lite guppys eller någon molly. Kan väl fan inte veta att det finns inte finns någon dvärg variant av pleco malar???
Inget påhopp mot dig sussia vet ju inte din kunnighets nivå. Menar lite allmäny
Och alla johannesnk är inte på eller inte har internet hur ska dom då veta?? utbudet på bra akvarieböcker som inte är inriktade på någon grupp är ju inge vidare, Kjell Fohrman´s bok Akvarieguiden är väl den som jag har läst som är bäst. Men den tar ju bara med grunderna om fiskarna.

Så man ska inte anklaga dom som blir pålurade fiskar.
Alla är inte intresserade som folk här inne på fiskar så dom har inte samma nivå i kunnande. Dom kanske är jävligt bra på data eller växter ist:D
Dom köper ju det dom på djuraffären säger att är lämpligt till deras akvarium och litar på deras kompetens. Klar Man ska!!!!

Och lura folk är inte ok vad du än köper, Dom måste lämna rätt info om allt även djur.
Och sussia har en gibbin som är ca 15 cm i ett 170l och det har tagit han över ett år till den storleken.(ska flytta till 540l är den är inköpt)

Mvh Mattias
#26 - 12 februari 2006 22:16
Att ljuga för folk är inte rätt, särskilt när det gäller levande djur. Det är bara ett fult försäljningsknep för att få sålt den stackars fisken. Att de får dåligt rykte tänker de visst inte på... Visst, man ska läsa på, men man litar ju också på att den man handlar av är ärlig.
#27 - 12 februari 2006 22:18
min gibbiceps ar bara 6-7cm nu... sa an sa lange ar det ju lungt ... ;)
#28 - 12 februari 2006 22:36
[quote=sussia]Skyllde jag ifran mig eller sa jag att det var mitt eget fel?
om jag valjer att dricka starkvaror . sa ar det med eget fel om jag blir alkis.
samma sak om jag roker och blir dalig av det men nu ar det ju lag pa att det maste finnas tydlig information pa paketen om riskerna.. men jag ar saker pa att om nagot tobak foretag skulle skriva pa sina paket att dessa ar valdigt bra for din halsa sa skulle jag kunna stamma dem om jag blev sjuk...
/ sussia[/quote]

Moral.

Om man ska köpa ett levande ting, så anser jag att man ska läsa på först så att djuret i fråga passar in i miljön osv.
Sedan vet väl de flesta att, de som säljer an vara är ute efter att tjäna pengar och de som ljuger om produkten för att anpassa den efter köparen gör fel, självklart!.
Dock måste väl de flesta inse att man måste vara påläst, och inte lite 100% på en ensam säljare utan fråga runt, tillexempel på zoopet.com eller dylikt.
Men även det är svårt, pga olika människor uppfattningar.
Tillexempel papegojfisk/ciklid, många säger att man ska avstå från att köpa denna fisk pga att man korsat 2 st fisk arter. Medan vissa säger att den är en väldigt trevlig bekantskap, och avstår bara från att köpa den färgbesprutade.
Man måste därför titta på olika fakta och sedan ta sitt sunda förnuft och bestämma själv vad man anser är rätt och fel, det finns ingen annan som kan göra det åt en.

levande ting ska behandlas med respekt
#29 - 12 februari 2006 22:51
jag behandlar alla levande varelser med respekt..
#30 - 13 februari 2006 11:21
Ja, levande ting ska behandlas med respekt, och det är just där affärerna brister när de ljuger. De brister i respekt både mot fiskarna, och kunderna, och båda är ju levande ting.
#31 - 13 februari 2006 11:41
[QUOTE=Micke_A]Ja, levande ting ska behandlas med respekt, och det är just där affärerna brister när de ljuger. De brister i respekt både mot fiskarna, och kunderna, och båda är ju levande ting.[/QUOTE]

Word!
#32 - 13 februari 2006 11:50
Se´n bör man ju naturligtvis vara påläst, men det är ju inte alla som är det. Och om de i affären märker, att här kommer en som inte har läst på, så är det ju desto viktigare att ge korrekt information. Det är ju inte mer ok att ljuga och ge fel information bara för att kunden har missat att läsa på.
#33 - 13 februari 2006 21:26
maste saga att alla andra fiskar jag har i akvariet hade jag planerat och kollat upp innan jag ens fick akvariet.. hm... jag har en till som inte var planerad, Botia striata ( fast hade last om den innan jag kopte den) ..
#34 - 13 februari 2006 21:29
Jag känner att jag måste gå in å lägga mig i lite här. Eftersom jag själv varit i butiken där den ovan nämnda malen är inköpt.

Självklart så ska man ta reda på fakta om det man köper, eftersom man handlar med levande varelser.
Men är man ny i hobbyn så är det inte alltid glasklart vad exakta skillnader är mellan olika fiskar, deras exakta namn och handels namn, storlekar, färg kön och likande. vilka miljöer dom passar i och med vilket sällskap.

Är man oerfaren så tycker jag att man ska kunna lita på sin butiks kunnande som en vägledning i de val man gör.

Butiken i fråga har, som jag uppfattat när jag varit där (vilket är vid flertalet tillfällen) mycket kunnig personal, inte bara när det gäller fiskar utan även andra djur... och jag har lätt att se att man får förtroende för dem och deras kunskap.
Om man står i butiken och känner sig osäker på om fisken man tänkt sig verkligen är rätt, eller vill ha en kunnig persons uppfattning om vad som passar bäst i just mitt akvarium, så påverkas valen självklart av hur stort förtroende man har för personen som ger rådet.
Att i ett sådan läge fara med osanning och hävda något som inte är sant, anser jag vara värre än att inte vara 100% bombsäker på vad det är man ska ha.

och sussia ... du kan hälsa herrn där hemma från mig.. att om han protesterar när du vill ha ett nytt större kar.. så ska jag personligen se till att han få ta sina söndagsbad tillsammans med malen =)))
#35 - 13 februari 2006 21:34
Hahahaha.... ska halsa det... far se om du far komma pa fler besok... hahaha
#36 - 14 februari 2006 00:33
[quote=Micke_A]Ja, levande ting ska behandlas med respekt, och det är just där affärerna brister när de ljuger. De brister i respekt både mot fiskarna, och kunderna, och båda är ju levande ting.[/quote]

Håller fullständigt med!
Jag måste leva i annan värld.
90% av det flesta försäljare, känns som de imellanåt att de inte hanterar vissa fisksorter.
Man måste veta sin gränser med kunskaps biten.
sen finns det de som man kan va hos en heldag och lyssna på pga av deras expertis.
Men så är det dock med det mesta, därför anser jag att man ska lyssna på och läsa fakta från olika håll.
#37 - 15 februari 2006 11:41
[quote=johannesnk]Håller fullständigt med!
Men så är det dock med det mesta, därför anser jag att man ska lyssna på och läsa fakta från olika håll.[/quote]

jo, fast i fallet fiskar och akvarieskötsel så får man ganska varierande uppgifter beroende på vart man letar. Sällan uppgifter är helt samstämmiga.
Hur ska man då veta hur man ska göra. det måste ju tillslut bli så att man applicerar sin egen tolkning.. eller?
#38 - 19 februari 2006 17:21
[quote=Deep Blue]
Hur ska man då veta hur man ska göra. det måste ju tillslut bli så att man applicerar sin egen tolkning.. eller?[/quote]

Självklart det är det jag skriver, men då måste man vara påläst innan man tar sitt beslut.
#39 - 20 februari 2006 11:54
[quote=johannesnk]Självklart det är det jag skriver, men då måste man vara påläst innan man tar sitt beslut.[/quote]

jo, men det jag menar är att hur ska man göra bedömingen av vad som är rätt/fel/lämpligt/olämpligt när informationen som finns är så olika.

ta tex om man har en uppgift som säger att en sorts fisk inte äter växter och en annan uppgift som säger att den gör det.... hur ska man då kunna göra en vettig bedönming....
om man då vänder sig till en butik och dom säger: den äter inte växter.. och så tar man hem den å genast börjar den knapra... är det då mitt eget fel?

Annons