[quote=sussia]Skyllde jag ifran mig eller sa jag att det var mitt eget fel?
om jag valjer att dricka starkvaror . sa ar det med eget fel om jag blir alkis.
samma sak om jag roker och blir dalig av det men nu ar det ju lag pa att det maste finnas tydlig information pa paketen om riskerna.. men jag ar saker pa att om nagot tobak foretag skulle skriva pa sina paket att dessa ar valdigt bra for din halsa sa skulle jag kunna stamma dem om jag blev sjuk...
/ sussia[/quote]
Moral.
Om man ska köpa ett levande ting, så anser jag att man ska läsa på först så att djuret i fråga passar in i miljön osv.
Sedan vet väl de flesta att, de som säljer an vara är ute efter att tjäna pengar och de som ljuger om produkten för att anpassa den efter köparen gör fel, självklart!.
Dock måste väl de flesta inse att man måste vara påläst, och inte lite 100% på en ensam säljare utan fråga runt, tillexempel på zoopet.com eller dylikt.
Men även det är svårt, pga olika människor uppfattningar.
Tillexempel papegojfisk/ciklid, många säger att man ska avstå från att köpa denna fisk pga att man korsat 2 st fisk arter. Medan vissa säger att den är en väldigt trevlig bekantskap, och avstår bara från att köpa den färgbesprutade.
Man måste därför titta på olika fakta och sedan ta sitt sunda förnuft och bestämma själv vad man anser är rätt och fel, det finns ingen annan som kan göra det åt en.
levande ting ska behandlas med respekt