Villken slags dimma är detta?

#1 - 20 juli 2009 20:27
Jag har haft denna envisa dimma sen jag startade karet för 2 månader sen, har provat att ha vadd i en pump och även kristalclear men min envisa dimma består, funderar på att sätta i bottenfilter som sista lösning men har en massa pansarmalsyngel som simmar där och vill inte att dom ska komma i kläm så jag får vänta med det, några tips på vad man kan göra mer med sån här dimma, börjar nästan tröttna på odlingskaret eftersom att jag inte får bort dimman.:(
[ATTACH]21203[/ATTACH]
#2 - 20 juli 2009 20:54
Svårt att se på bilden, men när vi installerade vår ytterfilter hade vi en liknande dimma som berodde på all luft i filtret. Dock gick detta över på ett par dagar.

Av bilden att bedömma ser jag bara ditt innefilter, så du kanske kan strycka luft med en gång.

Är det fin sand botten så kanske det är dina fiskar som leker rövare och rör upp damm från sanden?

Men man tycker efter 2 månader och X antal vatten byten att det borde försvinna.

Om det är förorening så kanske en omgång med aktivt kol kan filtrera vattenet ordentligt.
Absolut inte för att skrämmas men cyano gör väl vattnet dimmigt, men då borde man inte ha haft det från uppstart.

Argumenterar med mig själv men kanske hjälper dig att bolla lite ideér :)
#3 - 20 juli 2009 21:07
Tack för dina tankar och bollningar,visst har jag fin sand på botten och fullt med pansarmalar som bökar där så kanske, men sammtidigt hade jag det i mitt 98 liters på samma sätt med en massa pansarmalar och där började det också med dimma och plötsligt en dag några veckor senare var det hur klart som helst så jag fattar ingenting av vad som hände där men glad blev jag.:p
#4 - 21 juli 2009 05:25
Om du släcker karet och kollar från sidan och vattnet är grönaktigt så är det början på grönvatten (algblomning).
Har precis genomgått GW började på samma sätt och ingett hjälpte! Satte in en Powerhead i karet med diffusorn igång, 3dar senare kristallklart!

Annars finns det andra spekulationer:
1: Bakterieblomning av nyttobakterier som fortfarande inte satt sig i filtret!
2: Infusier (eller hur det stavas)
3: Sanddimman som är envis!
4: Kalk i vattnet som skall lösa sig pga kolsyran från fiskarna (någon som kan detta och kan förklara)?

Detta var mitt bidrag hoppas att det var till nytta!;)
#5 - 21 juli 2009 06:06
Algblomning bye bye = uv ljus ;)

Fast det ser nästan ut som infusorier oxå och det är inte skoj det heller.
Recept = vattenbyten och totalmörker på karet 3-4 dygn.
#6 - 21 juli 2009 06:25
Tack för tips och råd, får kolla igenom vad ni har skrivit om, hur är det när man ska ha mörkt, får man mata då eller låta bli för jag har pansarmalsyngel i karet som bara är en vecka och det känns lite länge att inte ge mat?:confused:
#7 - 21 juli 2009 07:13
drd skrev:
Algblomning bye bye = uv ljus ;)

Fast det ser nästan ut som infusorier oxå och det är inte skoj det heller.

Recept = vattenbyten och totalmörker på karet 3-4 dygn.

UV-filter tar bort infusorier också.
#8 - 21 juli 2009 07:25
Guy Palm skrev:
UV-filter tar bort infusorier också.

Sant, glömde i all hast bort de ;)
#9 - 21 juli 2009 07:31
Vad är ett uv filter, har aldrig haft något så förklara gärna.
#10 - 21 juli 2009 07:33
solis skrev:
Vad är ett uv filter, har aldrig haft något så förklara gärna.

http://www.akvariewiki.se/index.php/UV-filter
#11 - 21 juli 2009 07:41
Tack för länken.
#12 - 21 juli 2009 08:33
Ser definitivt ut som infusorier. Delvattenbyte och tillsätt JBL Clearall så löser du snabbt och billigt problemet. Upprepa efter en vecka eller två om nödvändigt. Var sedan sparsam med delvattenbyte ett tag eftersom färskt vatten verkar trigga infusorier.
#13 - 21 juli 2009 08:55
Är inte infusorier bra mat åt Corydoras-ynglen?
#14 - 30 juli 2009 06:34
Passa på att fråga lite jag med:

Vi köpte akvariumet för ett par dagar sen, och det var endast växter och allt annat utan fiskar i ett par dagar. Och från igår så är det 5 fiskar i, en mal och ett par platy. Slängde in lite mat igår samt en mal tablett. Och idag nu när vi vakna så är det en dimma i.
Tog bort locket och det blev lite mindre dimma med en gång. Det blev lite mycket mat igår, för att jag testa foderautomaten. Så det ligger lite mat kvar i karet.

Vad tror ni det är och lösning?
#15 - 30 juli 2009 16:05
ostebo skrev:
Passa på att fråga lite jag med:

Vi köpte akvariumet för ett par dagar sen, och det var endast växter och allt annat utan fiskar i ett par dagar. Och från igår så är det 5 fiskar i, en mal och ett par platy. Slängde in lite mat igår samt en mal tablett. Och idag nu när vi vakna så är det en dimma i.

Tog bort locket och det blev lite mindre dimma med en gång. Det blev lite mycket mat igår, för att jag testa foderautomaten. Så det ligger lite mat kvar i karet.

Vad tror ni det är och lösning?
Om du ska tetsta automaten så ställ den på ett bord, bara ett tips;)
#16 - 13 augusti 2009 16:35
Nu börjar jag bli desperat på detta karet, nu ser det ut så här istället.
Provade easy life flytande filtermedium som jag blev rekomenderad från åleds. Gjorde delvatttenbyte förra veckan och fylde på trippel kur som man skulle göra vid problem.
Läst olika trådar om gröna alger och blivit väldigt förvirrad om hur jag ska göra, byta vatten eller inte osv. har inte tillgång till uv.
Snälla hjälp mig:([ATTACH]21967[/ATTACH]

[ATTACH]21968[/ATTACH]
Guest
#17 - 13 augusti 2009 16:56
Köp ett uv... inte så dyrt.. 11w räcker väl till ditt kar.
#18 - 13 augusti 2009 17:55
Var köper man uv?
Kan man ha det i en vanlig lampa eller är det någon speciell?
Eller är det lysrör?
Hann inte skriva att det blev så här grötigt nån dag efter vattenbyte, gjorde det i söndags. Åskan var för nära så jag var tvungen att stänga av.
Guest
#19 - 13 augusti 2009 18:01
Nej asså du kopplar på en plast-"låda" på ditt filter som har ett uv-c rör i sig. Kostar väl mellan 600-5000kr beroende på märke och kvalité.
http://www.pwss.se/product.php?productid=6039&cat=972&page=1 billig
http://www.pwss.se/product.php?productid=1045&cat=854&page=1 billig o bra kvalité.
Har för mig att hornbach hade nåt liknande inne förut billigt.
#20 - 13 augusti 2009 18:34
solis skrev:
Nu börjar jag bli desperat på detta karet, nu ser det ut så här istället.

Provade easy life flytande filtermedium som jag blev rekomenderad från åleds. Gjorde delvatttenbyte förra veckan och fylde på trippel kur som man skulle göra vid problem.

Läst olika trådar om gröna alger och blivit väldigt förvirrad om hur jag ska göra, byta vatten eller inte osv. har inte tillgång till uv.

Snälla hjälp mig:([ATTACH]21967[/ATTACH]

[ATTACH]21968[/ATTACH]

Jag gillar inte easylife. Det i sig grumlar vattnet mycket och det tar 1 dag eller två innan det blir klart.
#21 - 13 augusti 2009 18:38
Tack för svaret, trodde att det var en lampa som man satte över karet[:-5] ,man lär sig så länge man lever.
Har tyvärr inte för gott om pengar som hemma mamma så jag får se vad jag kan göra.
Läste på easy life att man skulle bytta hälften av vattnet och ta bort så mycket alger som möjligt och hälla i dubbel dos vid alger, undrar bara om det gäller svävaralger med:confused:
#22 - 13 augusti 2009 18:40
vaim skrev:
Jag gillar inte easylife. Det i sig grumlar vattnet mycket och det tar 1 dag eller två innan det blir klart.

Men vad har du annars för erfarenhet av easy life.:)
Jag bryr mig inte om grumlighet i 2 dagar men i två till tre månader och då börjar det bli tjatigt:mad:
#23 - 20 augusti 2009 13:22
Det finns små invändiga Uv ljus som man bara behöver använda vid problem. Ser ut som små innerfilter.
#24 - 20 augusti 2009 18:59
kaj.p skrev:
Det finns små invändiga Uv ljus som man bara behöver använda vid problem. Ser ut som små innerfilter.

Låter bra , har du någon anning om vad dom heter eller var man kan hitta såna:)
#25 - 23 augusti 2009 11:11
solis skrev:

pwws eller vad det heter har nog
#26 - 23 augusti 2009 11:42
solis skrev:

Skicka ett PM till Kaj så kan han nog hjälpa dig närmare;)...
#27 - 24 augusti 2009 21:22
Hittade idag en unifilter 750 uv som jag har satt in karet nu och hoppas verkligen på det bästa, det är så tråkigt att ha så många fina fiskar i ett kar och inte få se hur fina dom verkligen dom är, köpte för en månad sen Leopard danio och dom var så fruktansvärt fina men tyvärr har jag inte fått se det fina här. Som sagt hoppas på det bästa nu för jag är verkligen less på det karet:(
[ATTACH]22418[/ATTACH]En bild ca en timme efter pumpen sattes i.

[ATTACH]22419[/ATTACH]En bild ca 3 timmar efter,.

Ska bli spännande att se imorgon om det har någon effekt.:)
#28 - 24 augusti 2009 21:23
Tack för tipsen ivarjefall.:)
#29 - 25 augusti 2009 07:01
Åh hoppas det ser bättre ut idag!!!
#30 - 25 augusti 2009 07:34
Tycker tyvärr inte att det ser mycket bättre ut idag men jag har ingen aning om hur lång tid den behöver för att göra sitt jobb till märkbart resultat heller. Tog kortet för 10 minuter sen.
[ATTACH]22420[/ATTACH]
#31 - 25 augusti 2009 08:34
Köpte ett likadant för en vecka sedan och måste tyvärr meddela att det inte funkar alls som uv-filter. Har en "skön dimma" i mitt kar med, och ser inte att filtret har nån som helst som effekt på dimman efter ca. en veckas användning. Men ett skapligt innerfilter är det:).
#32 - 25 augusti 2009 08:40
Något positivt är det då, men kanske jag har slängt pengarna i sjön då.
Hoppas på resultat annars får det väll bli omstart isåfall[:-73][:-118]
#33 - 25 augusti 2009 08:48
Sleaper skrev:
Köpte ett likadant för en vecka sedan och måste tyvärr meddela att det inte funkar alls som uv-filter. Har en "skön dimma" i mitt kar med, och ser inte att filtret har nån som helst som effekt på dimman efter ca. en veckas användning. Men ett skapligt innerfilter är det:).

Har du föresten någon aning om hur man ändrade flödet tyckte jag läste det på internet att man kunnde men inte hur man gör:confused:
#34 - 25 augusti 2009 09:25
solis skrev:
Hoppas på resultat annars får det väll bli omstart isåfall[:-73][:-118]

Omstart lär inte behövas, se till att du har bra syresättning av karet och gör en total mörkläggning av karet i 3-4 dagar så ska du se att det förhoppningsvis är borta. Med en total mörkläggning ska det vara kolsvart och det får inte komma in en gnutta ljus:).
#35 - 25 augusti 2009 09:33
Ja det hade jag provat om jag inte hade en massa pansarmalsyngel och en ancistrus som ligger och fläktar på ägg tror att yngeln behöver mat men vet ej hur länge dom klarar sig utan dom är ca 1 cm.
Annars får jag väll försöka att få upp alla på något sätt, men malbäbisarna är nog inte så lätt när kom kommer, tror du det har negativt resultat till äggkläckningen om jag mörklägger.:confused:
men det är värt att tänka på.
#36 - 25 augusti 2009 09:41
Jag tror inte det påverkar varken yngel eller äggfläktande om du mörklägger några dagar. Fiskarna klarar sig utmärkt utan mat i dessa dagar, men vill du släppa ner en liten maltablett någon av dagarna är det heller inget problem:).
#37 - 25 augusti 2009 09:51
Jag ska verkligen ha detta i tankarna, får se vad som händer om några dagar.:)
#38 - 25 augusti 2009 14:28
solis skrev:
Har du föresten någon aning om hur man ändrade flödet tyckte jag läste det på internet att man kunnde men inte hur man gör:confused:
Du vrider lite på impellerlocket så stryps flödet;)
#39 - 25 augusti 2009 14:41
Tack:)
#40 - 25 augusti 2009 16:27
Skall bli intressant att se om du får någon bukt med eländet. Själv har jag lessnat på alla metoder och bara avaktar. Tror och hoppas att karet skal mogna och att det löser sig själv med tiden. Alla åtgärder jag gjort har endast lett till ett kortvarigt resultat och att dimman snabbt varit tillbaka. Tänker inte göra några vattenbyten eller filterrengöring på ett tag alltså, så får vi se.
#41 - 25 augusti 2009 16:31
Jag hoppas du får bukt på akvariets hemska dimma.
#42 - 25 augusti 2009 17:29
Så här hemsk är dimman nu[:(!]
[ATTACH]22430[/ATTACH]
#43 - 25 augusti 2009 18:42
Men fasen det blir ju bara värre och värre! [:-5]
#44 - 25 augusti 2009 18:52
Mm sånt är livet[:-118][:-118][:-118][:-118][:-118][:-124] men fiskarna verkar inte bry sig ivarjefall, dom verkar må bra[;)][:P][:)]
#45 - 26 augusti 2009 06:25
Känner igen detta allt för väl.
Mitt 540L akvastabil såg precis ut som ditt gör och jag testade med mörkerläggning och diverse medel som skulle klarna upp vattnet och utökade filtermedian till det dubbla och inget fungerade.
Kändes hopplöst ett tag men efter jag köpte nya powerheads eftersom jag satte i dubbelt så mycket filtermedia så var jag tvungen att uppgradera powerheadsen så det blir fint flöde i filterna.
Då började det att klarna i karet.
Inte mycket i början men jag gjorde ett litet hemmameck på utblåsen så dem pekar snett uppåt mot vattenytan så det cirkulerar bättre.
Efter två veckor och två vattenbyten var vattnet kristallklart.
#46 - 26 augusti 2009 07:19
Tack för det tipset, får snart hem pumpar som jag beställt med mer flöde och kan testa detta, även fast jag redan har 3 pumpar i karet men på 2 av dom har jag nätstrumpa för att pansarmalasbäbisarna fastnar i pumpen annars och det minskar ju flödet.
#47 - 26 augusti 2009 10:28
Det som funkade för mig var att:
1. Sluta helt med vattenbyten i flera veckor.
2 Överdosera nitrivec i ca 10 - 14 dar.
3. Efter det köra i ett flockningsmedel.
För mig berodde det på att det blivit obalans i karet då jag gjort rent pumpen samtidigt som ett delvattenbyte när karet var relativt nytt. Det blev lite för rent. Infusorierna gick bort av sig själv men det syntes inte då svävaralgerna behövde lite hjälp (därav flockningsmedlet).
Jag har läst om andra som gjort en dialys av tanken (en slang in o en slang ut o spolat tills det blivit klart) som också funkat men det har jag aldrig tordats.
Guest
#48 - 26 augusti 2009 11:24
lennie84 skrev:

Kändes hopplöst ett tag men efter jag köpte nya powerheads eftersom jag satte i dubbelt så mycket filtermedia så var jag tvungen att uppgradera powerheadsen så det blir fint flöde i filterna.

Då började det att klarna i karet.

Inte mycket i början men jag gjorde ett litet hemmameck på utblåsen så dem pekar snett uppåt mot vattenytan så det cirkulerar bättre.

Efter två veckor och två vattenbyten var vattnet kristallklart.

Har inte orkat läsa allt, men detta är rätt metod.
Öka cirkulation och filtermedia, häll i bakteriekultur, gärna från annat kar rakt ner i det angripna karet så det blir helt brungrumligt. (eller nitrivec hög dos)

Sänk ljustimmar något kan skynda på det, (ca 8H) ang VB så gör dom du brukar. (det spelar alltså ingen roll) Du kan täcka ytan med flytväxter med.

Sen skall du kanske ta reda på varför/hur du fick en ammoniumspik som trigga detta.
Lycka till! :)
#49 - 26 augusti 2009 12:10
Anettejt skrev:
Har inte orkat läsa allt, men detta är rätt metod.

Öka cirkulation och filtermedia, häll i bakteriekultur, gärna från annat kar rakt ner i det angripna karet så det blir helt brungrumligt. (eller nitrivec hög dos)

Sänk ljustimmar något kan skynda på det, (ca 8H) ang VB så gör dom du brukar. (det spelar alltså ingen roll) Du kan täcka ytan med flytväxter med.

Sen skall du kanske ta reda på varför/hur du fick en ammoniumspik som trigga detta.

Lycka till! :)

Varför man drabbas av detta är framförallt obalans i akvariet. Ofta uppstår detta i relativt nyuppsatta kar. Men även vid större delvattenbyten kanske i kombo med rengöring av filter. Kraftig eller ökad belysning triggar också det hela. Lätt att få (speciellt i nya kar) alltså, men jä...gt svårt att bli av med. Har man tur kan ett bra flockningmedel fixa det hela permanent, men ibland blir det tydligen bara en tillfällig förbättring precis som med andra metoder.
Testar själv nu med flytväxter i kombination med STORT tålamod.
Guest
#50 - 26 augusti 2009 12:32
Sleaper skrev:
Kraftig eller ökad belysning triggar också det hela. Lätt att få (speciellt i nya kar) alltså, men jä...gt svårt att bli av med.

Nej ljus triggar inte GW, ammonium gör.
Det är heller inte särskilt svårt att bli av med om man först åtgärdar uppkomsten till spiken och sen följer råden nedan.

Är man helt hundra på att karet är tillbaka i balans så är det bara att köra på med gående VB, men inte förren dess.
#51 - 26 augusti 2009 16:15
Anettejt skrev:
Nej ljus triggar inte GW, ammonium gör.

Det är heller inte särskilt svårt att bli av med om man först åtgärdar uppkomsten till spiken och sen följer råden nedan.

Är man helt hundra på att karet är tillbaka i balans så är det bara att köra på med gående VB, men inte förren dess.

Ofta uppträder GW i kombination med ifusoriegrumling precis som i det här fallet. GW är/var inte så svårt att bli av med, men infusorierna är en helt annan "pilsner" verkar det som. Att ljuset spelar roll förstår man bl.a ju genom att det tillfälligt hjälper att släcka ner. Kan ju säga genom praktiska försök nyligen att tänder jag upp alla fyra lysrören så fullkommligt exploderar infusorieeländet. Kör nu med två aquarell och belysning i 6tim/dag.
Är karet helt i balans så är nog inte detta ett problem över huvud taget.
#52 - 26 augusti 2009 19:33
Tack för alla svar, lite förvirrande med lite olika svar men så här tänkte jag testa nu, kom gärna med kommentar om det verkar bra eller dåligt.
Jag ska sätta i ett bottenfilter och upp till det har jag min uvfilter pump + en pump till med bara vanligt filter i. Och eftersom ni säger detta med nitrvec så kan jag sätta i det( ska det vara varjedag i ´10 dagar eller och en heldos varjegång).
Och kommer att göra ett litet delvattenbyte nu när jag ändå ska greja där i typ 3 spannar.
Eller ska jag använda easylife som är för allt möjligt?
Som sagt tack för råd.:)
#53 - 26 augusti 2009 20:01
Bottenfilter? Används väl bara i mindre kar med utan växter osv. (läs zoo-affärer eller "special akvarier"). Dessutom verkar du ha rätt fin sand i ditt kar vilket väl gör det hela marigt? För övrigt tror jag inte att bottenfilter löser problemet med infusorier. Testa möjligen Nitrivec enligt tidigare tips. Har du inte testat JBL Clearol så kan det vara värt att prova. Vattnet blir garanterat kristallklart på mindre än 24 timmar enl. min erfarenhet. Har du lite tur så kanske inte dimman kommer tillbaka.
Guest
#54 - 26 augusti 2009 20:10
Sleaper skrev:
Att ljuset spelar roll förstår man bl.a ju genom att det tillfälligt hjälper att släcka ner.

Fast nu talar vi om två helt skilda saker.
Vad som triggar GW, och vad som GW vantrivs i.
Jag står fast vid att GW triggas av ammonium.
Och vad GW vantrivs i har jag redan skrivet.

Åtgärdar man orsaken rättar allt till sig med eller utan VB på 2-4v. Alternativt gör man ett gående VB.
Om man inte åtgärdar orsaken står man kvar där med sitt vatten ala 80 tal. (neon var ju inne då. ;))
#55 - 26 augusti 2009 21:23
Sleaper skrev:
Bottenfilter? Används väl bara i mindre kar med utan växter osv. (läs zoo-affärer eller "special akvarier"). Dessutom verkar du ha rätt fin sand i ditt kar vilket väl gör det hela marigt? För övrigt tror jag inte att bottenfilter löser problemet med infusorier. Testa möjligen Nitrivec enligt tidigare tips. Har du inte testat JBL Clearol så kan det vara värt att prova. Vattnet blir garanterat kristallklart på mindre än 24 timmar enl. min erfarenhet. Har du lite tur så kanske inte dimman kommer tillbaka.

Jag har bottenfilter i alla mina kar nu för nu är det i det sista, mitt största kar med bottenfilter är 600 litaren.
Varför skulle man inte ha växter i med bottenfilter:confused:
Ja jag har fin sand i karet men löser det genom att lägga grus på bottenfiltret resten får vara sand i karet.
Varför jag väljer att ha bottenfilter i mina kar är att av min erfarenhet av vårat vatten så blir det lite dimmigt(inte som det jag har i problemkaret då) och sen jag satte i bottenfilter där så har jag kristallklart vatten i det karet det var en riktigt märkbar skillnad över natten bara.
Tror inte heller att det hjälper mot infusioner men jag är inte säker på vad dimman är och ibland är det vitt ibland ser det grönt ut o.s.v men bottenfilter har jag tänkt länge att jag ska sätta i ändå och helst innan ancistrusbäbisarna kommer lös.
Har provat en hel flaska kristallklart kommer inte ihåg villket märke och det hjälpte inte alls, har provat filtermedium som ska vara bra mot det mesta och har även levande bakterier men det hjälpte inte heller så jag står där jag står.
Tack för att ni försöker luska åt mig.
Får hälla i lite nitriveck med och se vad som händer.:)
#56 - 26 augusti 2009 21:26
Anettejt skrev:
Fast nu talar vi om två helt skilda saker.

Vad som triggar GW, och vad som GW vantrivs i.

Jag står fast vid att GW triggas av ammonium.

Och vad GW vantrivs i har jag redan skrivet.

Åtgärdar man orsaken rättar allt till sig med eller utan VB på 2-4v. Alternativt gör man ett gående VB.

Om man inte åtgärdar orsaken står man kvar där med sitt vatten ala 80 tal. (neon var ju inne då. ;))

Villken betekning har ammonium om jag ska kolla det?
Eller är det nitrit du menar, är lite ute och reser idag hihi
Guest
#57 - 27 augusti 2009 10:52
solis skrev:
Villken betekning har ammonium om jag ska kolla det?

Eller är det nitrit du menar, är lite ute och reser idag hihi

Kolla här så blir du kanske klokare: http://www.bestfish.com/newtank3.html
Ammonium=NH4(+). Så vitt jag vet så finns det inga tillförlitliga test för just ammonium. Men tittar du på cykeln i länken så får du ändå någorlunda hum.

Man kan i grova drag köra efter cykeln om man gjort stora ändringar i karet. Som exempel, bytt bottengrus eller gjort ett för stort VB i samband med att ha sköljt rent filtret.
#58 - 27 augusti 2009 16:04
Jag har också problem med detta i mitt 450l utan nån vidare framgång! Är så less att det snart åker ut.. Hoppas du kan kan komma på något revulotionerande :D

Ska prova Anettejts tips så länge!
#59 - 27 augusti 2009 16:27
Hoppas också på något revulotionerande isåfall skriver jag det, min sista lösning är nog omstart villket jag helst inte vill göra men ska prova med bakterier varjedag nu ett tag och se vad som händer.
Synd bara att jag hade fixat dom andra karen för någon dag sen annars hade där varit mycket gojs att ta.
[ATTACH]22473[/ATTACH]Igår kväll innan isättning av bottenfilter

[ATTACH]22474[/ATTACH]Presis efter isättning kunnde inte fortsätta för det var för grumligt.

[ATTACH]22475[/ATTACH]För en liten stund sen.
#60 - 28 augusti 2009 04:36
kaj.p skrev:

Du men ar ett sånt här uv filter?

/Tobbe
#61 - 28 augusti 2009 11:29
Igårkväll bytte jag tre spannar vatten, tvättade filtren för jag tänkte att det var en massa sanddam och sånt sen jag satte i bottenfilter, innan jag satte i filtren så hälde jag nitrivec direkt på filterkuddarna i ena filtret och uv filtret och detta är dagen resultat. Inte jättebra men mycket bättre än på länge. Igår morse hälde jag i filtermedia och iförrgår nitrivec.
[ATTACH]22506[/ATTACH]
#62 - 28 augusti 2009 11:31
Vad skönt att det verkar gå åt rätt håll...hoppas att det fortsätter så!
Hejja! :)
#63 - 28 augusti 2009 11:38
Jag med jag kommer att uppdateraom detta, var jätteglad när jag kunnde se villka fiskar som var bak i karet idag:d
#64 - 28 augusti 2009 20:15
Hoppas du är nåt på spåren, tyvärr gjorde jag en liknande manöver förra helgen, gjorde ett större vattenbyte och gjorde samtidigt rent filtren och i med ny bakteriekultur. Blev precis kristallklart! I tre dagar.. Hoppas verkligen det går vägen för dig!
#65 - 28 augusti 2009 20:29
solis skrev:
Så här hemsk är dimman nu[:(!]

[ATTACH]22430[/ATTACH]

Skaplig lützendimma :p
#66 - 28 augusti 2009 20:55
Eric_H skrev:
Hoppas du är nåt på spåren, tyvärr gjorde jag en liknande manöver förra helgen, gjorde ett större vattenbyte och gjorde samtidigt rent filtren och i med ny bakteriekultur. Blev precis kristallklart! I tre dagar.. Hoppas verkligen det går vägen för dig!

JA jag gjorde detsamma för 2 veckor sen och det fungerade inte alls, men denna gången tog jag bara 3 spannar typ 30 liter av ett 310 liters kar och kör med bakterier varjedag, hoppas verkligen att detta är början på insynen i mitt kar, men som sagt man ska inte ropa hej för tidigt.;)

Men det positiva är att jag äntligen fick lust att göra iordning karet så att det ser trevligt ut, och blir det dimmigare igen så är det åtminstone en trevligare dimmans dal än det var innan:p
#67 - 28 augusti 2009 20:55
drd skrev:
Skaplig lützendimma :p

Det är väll inte dåligt att kunna skapa den i sitt eget hem:D
#68 - 28 augusti 2009 20:58
Så här såg det ut innan jag släckte ikväll, idag har det varit riktigt roligt att titta i karet jag kunnde ju se allt även fast det är lite dimmigt:d:p
[ATTACH]22524[/ATTACH]
#69 - 29 augusti 2009 18:28
Vad skönt att det börjar arta sig. Har läst hela tråden. Men blir galen på alla knep som finns, men inte många fungerar. Inte lätt att veta vad man skall göra då.
#70 - 29 augusti 2009 19:20
[ATTACH]22576[/ATTACH]Imorse

[ATTACH]22577[/ATTACH]ikväll
Hoppas verkligen på att detta kommer att hålla, har hällt i lite filtermedia idag.
Guest
#71 - 29 augusti 2009 22:30
Då jag har blivet anklagad och personligt påhoppad och ledningen vägrade ta ställningen och sa att jag skulle leva med det, går jag nu in och raderar en del utav mina inlägg manuellt då ingen hänsyn tages till att jag vill avsluta mitt medlemskap.
#72 - 30 augusti 2009 06:20
Tänkte det:D
#73 - 30 augusti 2009 10:10
Enola skrev:
Vad skönt att det börjar arta sig. Har läst hela tråden. Men blir galen på alla knep som finns, men inte många fungerar. Inte lätt att veta vad man skall göra då.

Köpte ett UV-filter som suttit i karet sen i fredagskväll sen mitt tålamod tagit slut:mad:. I morse var dimman helt borta. Måste medge att detta är den klart effektivaste och minst jobbiga metoden att fixa gw och infusoriedimma. UV-filter kostar visserligen ett par kronor men det är det värt för att slippa allt trixande med preparat, filterrengöring mm. Flockningsmedel typ JBL Clearoll kan nog fungera i många fall (kanske i de flesta fall) där det uppstått en tillfällig obalans med "dimma" som följd. Men vid mer kraftiga utbrott så är det nog UV som gäller. Att sen UV-filter kan användas till flera andra vattenproblem som cyano eller andra bakterieangrepp på fiskar är ju ett plus.
#74 - 30 augusti 2009 19:31
Sleaper skrev:
Köpte ett UV-filter som suttit i karet sen i fredagskväll sen mitt tålamod tagit slut:mad:. I morse var dimman helt borta. Måste medge att detta är den klart effektivaste och minst jobbiga metoden att fixa gw och infusoriedimma. UV-filter kostar visserligen ett par kronor men det är det värt för att slippa allt trixande med preparat, filterrengöring mm. Flockningsmedel typ JBL Clearoll kan nog fungera i många fall (kanske i de flesta fall) där det uppstått en tillfällig obalans med "dimma" som följd. Men vid mer kraftiga utbrott så är det nog UV som gäller. Att sen UV-filter kan användas till flera andra vattenproblem som cyano eller andra bakterieangrepp på fiskar är ju ett plus.

Skönt att det löste sig för dig, jag vet presis hur glad man känner sig när man ser in i karet igen och frustrationen innan, då ville jag bara sparka ut karet, försökte nästan blunda när jag gick förbi för att slippa se eländet:p
#75 - 30 augusti 2009 19:57
Fick du bukt på dimman??
#76 - 30 augusti 2009 20:37
Ja så gott som så här ser det ut nu:)
[ATTACH]22624[/ATTACH]
#77 - 31 augusti 2009 06:11
Gött att det har klarnat. Hoppas dimman håller sig borta.;)
Själv sover jag tryggt nu när jag har ett effektivt vapen mot eländet.:D
#78 - 31 augusti 2009 08:16
Nice! vad är det som flyter på vattenyten?
Är det såndära flytande java??
#79 - 31 augusti 2009 08:53
Vad är det för märke på medlet du hällt i och i vilken mängd?

/Eric
#80 - 31 augusti 2009 10:28
Men åh vad fint det har blivit nu!!!
#81 - 31 augusti 2009 11:39
Det är hornsäv som lossat från botten men till höger är det en gren där det ska sitta hornsäv och där är lite andmat och musselblomma med, ett litet bo till kampisen.

Medlet jag har använt är easy-life flytande filtermedium, dosering har varit efter hur problemet sett ut i karet, mer vid jättedimma och mindre vid nästan klart vatten.
Dosering står på flaskan.
#82 - 31 augusti 2009 11:47
Tycker om hornsäv :) Det hade jag i mitt räkkar :)
Gulligt att kampisen har en flytande "hus" :)
#83 - 31 augusti 2009 11:58
Annars trivs dom ju inte, han byggde bo samma dag som jag satte upp det, tyvärr så behövde jag göra vattenbyte så det försvann, men det finns ju fler chanser.
#84 - 31 augusti 2009 12:06
:) Då kanske han kan få en lite större lägenhet, kanske en 2.a istället för en 1.a ;)
går han ihop med ALLA dina fiskar i just det karet??
#85 - 31 augusti 2009 13:13
Nubi skrev:
:) Då kanske han kan få en lite större lägenhet, kanske en 2.a istället för en 1.a ;)

går han ihop med ALLA dina fiskar i just det karet??

Det blir en 2a håller på och rengör en rot som ska vara i andra hörnan till honorna;)
Han är jättesnäll så det är inga problem i det karet:p
#86 - 31 augusti 2009 18:38
solis skrev:

Medlet jag har använt är easy-life flytande filtermedium, dosering har varit efter hur problemet sett ut i karet, mer vid jättedimma och mindre vid nästan klart vatten.

Dosering står på flaskan.

Jo doseringen är inge problem, men den grumlar ju ner så mkt själv så hur vet du när du ska hälla i mer?
#87 - 31 augusti 2009 18:41
Hur är dina Adofior..fan Jag glömmer bort hur de heter!
Cordysarna som börjar på A :)
Hur stora blir de?? Jag funderar på de eller pandor :D
#88 - 31 augusti 2009 18:51
Eric_H skrev:
Jo doseringen är inge problem, men den grumlar ju ner så mkt själv så hur vet du när du ska hälla i mer?

Nu har jag tagit varjedag efter grumligheten, när det var som värst så tog jag trippel dos, men dom senaste dagarna när det varit dimma så att jag kunnde se bakgrunden tog jag en enkel dos varje dag i några dagar nu när det är lite dimma tar jag månads dosen( en halv dos)Grumligheten som blir ska ju försvinna på ett dygn eller vad det var så den dimman som är kvar är nog den dimman du får titta på.
Hoppas att detta hjälpte något annars fråga gärna igen.
Nu vet jag inte villket av alla grejor jag har gjort som har hjälpt för jag har både uvfilter och bottenfilter nu så vi får hoppas på att filtermedian hjälper dig, dom på åleds rekomenderade den och dom är duktiga.
#89 - 31 augusti 2009 18:54
Nubi skrev:
Hur är dina Adofior..fan Jag glömmer bort hur de heter!

Cordysarna som börjar på A :)

Hur stora blir de?? Jag funderar på de eller pandor :D

Adolfoi blir 5 cm enligt z registret, men dom är dyra som jag skrev innan så skulle dom kosta 180 st men ibland har man tur att få dom billigare.
#90 - 31 augusti 2009 18:55
ooooooooh!! och jag som tycker mina firrar på 90kr är dyra 'skratt' och vill man ha typ ett stimm på 12...ja det blir till att spara *leR*
Eller köpa om någon ;) får yngel
#91 - 31 augusti 2009 18:58
Nubi skrev:
ooooooooh!! och jag som tycker mina firrar på 90kr är dyra 'skratt' och vill man ha typ ett stimm på 12...ja det blir till att spara *leR*

Eller köpa om någon ;) får yngel

Jag har 8 och hoppas på lek men så har jag läst att dom lägger ett ägg i taget och då är det inte lätt att hitta äggen om man inte ser själva leken.
#92 - 1 september 2009 08:49
Inga billiga cordysar inte *skratt* men vad gör man inte när man blir kär i ett par fiskar :)
Vad skoj med lek, blir de störda av de andra cordysarna vid lek?
Finns det risk att andra cordysar korsar med varandra?
#93 - 1 september 2009 09:03
Nubi skrev:
Inga billiga cordysar inte *skratt* men vad gör man inte när man blir kär i ett par fiskar :)

Vad skoj med lek, blir de störda av de andra cordysarna vid lek?

Finns det risk att andra cordysar korsar med varandra?

Presis, dom var mina ögonstenar, det roliga är att igårkväll efter jag gick ifrån datorn så började en adolfoihona lägga ägg:), det är första gången adolfoierna lägger ägg, tyvärr så har jag inte hittat mer än 12, hoppas att dom överlever ivarjefall.

Nej dom blir inte störda av dom andra cordysarna vid lek.

Vet inte hur stor risken är med korsning, det hade varit intressant att veta.:)
#94 - 1 september 2009 09:06
Grattis!! :)
Hur snabbt brukar dessa småttingar växa?
#95 - 1 september 2009 09:28
Beror lite på tillgång av mat och utrymme,men tycker att dom växer väldigt snabbt i början.
#96 - 8 september 2009 21:13
Så här ser det ut idag, har inte gjort något sen sist bara låtigt det vara och är helnöjd med resultatet:).
[ATTACH]22971[/ATTACH]

[ATTACH]22972[/ATTACH]

[ATTACH]22973[/ATTACH]Så här såg det ju ut när det var som värst.
#97 - 8 september 2009 21:34
Ser väldigt trivsamt och ombonat på ett lite vildvuxet sätt med en tanke bakom:)
#98 - 9 september 2009 12:42
Grothras skrev:
Ser väldigt trivsamt och ombonat på ett lite vildvuxet sätt med en tanke bakom:)

Japp håller med, min tanke bakom lite vild vuxet är att när dom lägger sina ägg eller att småynglen ska klara sig bättre eftersom att detta är mitt odlingskar:p
#99 - 9 september 2009 15:45
Hur länge körde du med easy-life nu då? :) jag har slängt i runt 3-4 dgr nu..
#100 - 9 september 2009 17:34
Jag körde nog i runt 7 dagar, såg hur det blev bättre för varje dag:).
Men som jag skrev har jag både satt in bottenfilter och uv-filter med så jag vet inte villket som hjälpt.
Har du sett någon förbättring alls:confused:
#101 - 10 september 2009 07:41
har en dimma i mit lilla 50 l kar som inte går över! vad bör jag göra? finns många olika bud! räcker mörklägga, delvattensbyte??
#102 - 10 september 2009 16:18
xitele81 skrev:
har en dimma i mit lilla 50 l kar som inte går över! vad bör jag göra? finns många olika bud! räcker mörklägga, delvattensbyte??

Ett UV-filter är absolut det mest effektiva vad gäller infusorier eller grönt vatten. Har testat det mesta själv vad gäller metoder och preparat. Flockningmedel som JBL Clearol kan fungera bra. Men har man otur kommer dimman tillbaka efter ett tag, vilket det gjorde för mig. Skaffade ett UV-filter och vattnet var kristallklart på 2 dygn.
Har nog aldrig haft så klart vatten? Nu har det gått snart två veckor och ett delvattenbye sen jag tog ur UV-filtret och vattnet är fortfarande kristallklart. Kan säga att jag är rätt förbluffad.
#103 - 31 december 2009 00:16
Jag har problem med dimmighet i mitt stora kar. Om jag kopplar in ett uv-filter, kan jag efter att ha kört uv-filter sedan koppla bort det och förvänta sig att vattnet håller sig klart? Eller är detta något som då måste vara på konstant?

Möjligen har jag matat i mesta laget.

Jag ska prova solis metod med filtermedia i karet varje dag i en vecka. Jag väntar med UV om jag inte kan låna ett. Jag har iofs inte dimma i närheten av Solis värsta dagar.
#104 - 31 december 2009 09:04
UV-filtret behövs bara tills vattnet är klart igen. Sen får man ju lura på varför infusoriegrummlingen uppsod. För mycket mat kan ju vara en orsak. Skulle rekomendera ett större vattenbyte och att man inte matar fiskarna på några dagar eller tillsätter växtnäring. Kommer grumlingen ändå tillbaka är nog ett UV-C filter effektivaste lösningen.
#105 - 31 december 2009 09:22
Det har varit lite dimmigt ända sedan starten, och jag har inte tänkt så mycket på det men så läste jag en tråd på ciklider.se där någon hade liknande situation som jag. Vad jag förstår så gynnar man infusorier genom att byta vatten ofta.

Rekommendationen brukar vara:
Mörklägg 3-7dgr
byt ej vatten på 2 veckor
mata ej 3-7dgr upp till 2veckor

Återgå sedan till att mata mindre, kortare belysningstid.

Om inte det fungerar så gäller UV, men då skulle jag vilja låna en intern pump med UV istället för att köpa nåt för ett par tusen, min balja är på 936 liter.

Annars tror jag att med tålamod så byggs filtren upp med bakterier som bryter ned nitratet som dessa nyttjar om jag fattat det rätt. Här borde solis metod bidra i och med att det kanske snabbstartar filterbakterietillväxten. Jag har också trillskats lite med filtren jag har.
#106 - 31 december 2009 10:29
Visst, mörkläggning osv. kan vara ett sätt men är väldigt tålamodsprövande. Färskt vatten gillar infusorier och har man "trixat" med filtret så kan detta också trigga en infusoriedimma.
Korta belysningstiden till kanske 6-8tim är också bra för att motverka infusorier när akvaret är i ett "känsligt läge". Men har man pengarna till ett UV-C filter (runt tusenlappen) och inte så stort tålamod så är UV-C fantastiskt.
#107 - 31 december 2009 13:36
Av min erfarenhet och vad jag tror så är det bästa det du skulle testa att hälla i filtermedia och inte röra filtren alls är en bra metod:)
Vet att jag testade att byta mycket vatten vid ett tillfälle när det var som värst och det blev inte ett dugg bättre.:(
Jag tog väck uv filtret ett tag efter det hade blivit bra och vattnet höll sig bra ändå så efter jag blivit av med problemet så behövdes det inte mer, satte i det senare ( ca 1 månad efter)igen bara för att jag behövde en extra pump i.
Lycka till med din dimma[:o]
#108 - 31 december 2009 14:21
solis skrev:
Hittade idag en unifilter 750 uv som jag har satt in karet nu och hoppas verkligen på det bästa,

Som du nog märkt vid det här laget har de små uv-dioderna som finns inbyggda i vissa innerfilter inte alls en sådan effekt som ett riktigt uv-filter med rör i. Uv-dioderna har liten effekt och vattnet passerar fort vilket gör att exponeringen för den verksamma uv-strålningen blir mycket liten.
#109 - 31 december 2009 14:47
Som du nog märkt vid det här laget har de små uv-dioderna som finns inbyggda i vissa innerfilter inte alls en sådan effekt som ett riktigt uv-filter med rör i. Uv-dioderna har liten effekt och vattnet passerar fort vilket gör att exponeringen för den verksamma uv-strålningen blir mycket liten.

Ja som jag skrev innan så vet jag inte vad som hjälpte mitt kar men misstänker att det var att jag fick balans med bakteriekultur som gjorde susen och är det som du skriver så kan man utesluta uv filtret.
:)
Har aldrig haft något annat uv filter så jag har inget att jämnföra med och har aldrig haft detta bekymmret innan heller så jag är bara glad att jag lyckades få iordning på det:D
#110 - 31 december 2009 15:08
Tack tack för goda råd!!
Jag ska prova vad solis rekommenderar, det har ändå antagligen funkat för henne och filtermedia är ju inte så himla dyrt även om det går en del i ett 936 liters.

Återkommer med info om det lyckas!
#111 - 31 december 2009 15:29
Dre skrev:
Tack tack för goda råd!!

Jag ska prova vad solis rekkommenderar, det har ändå antagligen funkat för henne och filtermedia är ju inte så himla dyrt även om det går en del i ett 936 liters.

Återkommer med info om det lyckas!

Gör det ska bli spännande att se villket som funkar, den sista ändringen jag gjorde var att sätta i bottenfilter, jag gjorde ju tre ändringar samtidigt, bottenfilter uv filter och filtermedia och ingen rengörning.
Jag köpte en dunk på 5 liter filtermedia på ebay och det blev billigt.
dunken kostade runt 40eur + frakt på ebay.
#112 - 31 december 2009 16:22
Det allra bästa uv filtret är ett sånt man kopplar på sitt befintliga ytterfilter, det kan man dessutom stänga av när man inte vill stråla vattnet.

Hoppas ni får rätt på era "dimmor" :D
#113 - 31 december 2009 17:35
drd skrev:
Det allra bästa uv filtret är ett sånt man kopplar på sitt befintliga ytterfilter, det kan man dessutom stänga av när man inte vill stråla vattnet.

Hoppas ni får rätt på era "dimmor" :D

Min dimma försvann för några månader sen och har inte kommit tillbaks sen dess:p
Synd att man inte hade ytter filter i det karet då så kanske man kunnde använt det, det uv filtret kostar väll ganska mycket med eller:confused:
Bilagor:
#114 - 1 januari 2010 13:08
solis skrev:
Min dimma försvann för några månader sen och har inte kommit tillbaks sen dess:p

Synd att man inte hade ytter filter i det karet då så kanske man kunnde använt det, det uv filtret kostar väll ganska mycket med eller:confused:

Ett UV-C (9W tror jag) för att koppla till ytterfilter har jag sett på Hornbach för ca. 700kr beroende på effekt. Köpte själv ett Aquael 11W UV-C för ytterfilter i en zoo-affär för 600kr. Dock kan man även koppla på en Aquael-pump och köra det som ett innerfilter. Väldigt praktiskt
Bilagor:
#115 - 1 januari 2010 14:39
Sleaper skrev:
Ett UV-C (9W tror jag) för att koppla till ytterfilter har jag sett på Hornbach för ca. 700kr beroende på effekt. Köpte själv ett Aquael 11W UV-C för ytterfilter i en zoo-affär för 600kr. Dock kan man även koppla på en Aquael-pump och köra det som ett innerfilter. Väldigt praktiskt

Tack för svaret:)
#116 - 6 januari 2010 19:01
Så här syns min dimma, suddigt där ljuset faller in upp till. Jag har (idag) börjat med metoden att införa filtermedia dagligen. Samtidigt funderar jag på om jag har gjort något fel i min filtrering alternativt filtermediamängd. jag har väldigt mycket filtermedia i mina BTN moduler och det kanske har lett till dålig cirkulation och därmed dåligt med bakterier?? Alternativt är det felaktig cirkulation så skräpet inte går in via filtren utan bara snurrar runt i karet??

Detta är före-bilder och definitivt inte efter-bilder. Jag kan tydligt se massor av små partiklar kan det vara infusorier då, eller något annat?
#117 - 26 maj 2010 10:28
För ett tag sen ca 1 månad så kopplade jag ur bottenfiltret för att jag skulle ha filterhörnan istället och då började bekymren det blev dimmit igen sen blev det nitritspik på köpet även fast där satt i uvfilter som är väll inkört och inte rengjort på länge nu när spiken äntligen är borta så består ändå dimman och så börjar det bli grönt igen.:mad:

Nu gjorde jag en test jag hällde i filtermedium och igår kväll kopplade jag in bottenfiltret igen efter en timma såg jag märkbart resultat :)och idag är vattnet kristallklart så det var nog bottenfiltret som gjorde susen.:d
Så nu kan jag äntligen börja fixa där i igen :dför innan har jag inte sett så mycket och då har jag inte haft lust.
[ATTACH]31193[/ATTACH]

[ATTACH]31194[/ATTACH]
#118 - 27 maj 2010 18:00
Menar du på fullaste allvar att du har slagit av ett ingånget bottenfilter och nu bara rakt av slått på det igen så får jag säga att du har tur som en tokig, köp en trisslott!
#119 - 27 maj 2010 22:00
Gaffel skrev:
Menar du på fullaste allvar att du har slagit av ett ingånget bottenfilter och nu bara rakt av slått på det igen så får jag säga att du har tur som en tokig, köp en trisslott!

När jag slog av det städade jag mycket där det låg och försökte få bort så mycket grums som möjligt, varför jag inte ville ha bottenfilter längre där är för att jag har sand i det karet och akvariegrus på bottenfiltret men det blev hela tiden som cement svårt att städa rent helst med en massa räklingar som är överallt och det blev att pumpen miste kraft när det satte igen, därför ville jag köra filterhörnan istället.
Trisslott har jag tyvärr aldrig tur med:(
Vad var din tanke med detta förresten är lite nyfiken på vad du menar skulle hända:confused:
Bilagor:
#120 - 28 maj 2010 04:05
Eftersom just bottenfilter har den förmågan att det drar ner masssiva mängder restprodukter i bottensubstratet som faktiskt är det mest syrefattiga området man normalt har i ett akvarium, i samma stund som bottenfiltret stängs av kommer det syre som hamnat där på konstlad väg genom cirkulationen från bottenfiltret att börja förbrukas och en syrefri miljö uppstår med i värsta fall svavelväte som följd.
Bilagor:
#121 - 28 maj 2010 07:08
Gaffel skrev:
Eftersom just bottenfilter har den förmågan att det drar ner masssiva mängder restprodukter i bottensubstratet som faktiskt är det mest syrefattiga området man normalt har i ett akvarium, i samma stund som bottenfiltret stängs av kommer det syre som hamnat där på konstlad väg genom cirkulationen från bottenfiltret att börja förbrukas och en syrefri miljö uppstår med i värsta fall svavelväte som följd.

Tack då förstår jag bättre vad du menar:)och jag har lärt mig något nytt:p

Annons