[QUOTE=Fiskburken;n2406502]Tror inte akvariehandeln är betydande nog för att på något sätt utgöra några större hinder för de som skövlar eftersom de är ute efter råvaror och/eller jordbruksmark som sammanlagt har ett betydligt högre ekonomiskt värde. En spontan gissning vore att det skiljer sig minst en faktor 1000 eller dylikt. Är man mindre lat än jag går det nog att få riktiga siffror.
Ev. att några fiskare sadlat om till akvariefiskfångare och därmed har ett lite mer aktivt intresse av att skydda fisken. Återigen, rena spekulationer från min sida.
Rätt ofta inser jag att vi människor kollektivt är för dumma för att hantera överlevnadsproblem som vi inte mött förut förrens de blir alldeles akuta. Skövlingen av kvarvarande skogar är bara ett annat exempel. Exponentiell tillväxt för Brasilien i några få år tills regnskogen är slut är bra för att vad då? Plast snarare än fisk i haven, öknar i ekvatorbältet och bortom - framtiden är ljus.[/QUOTE]
Ja. "Vad hade dinosaurierna gjort om de visste om kometen och kunde stoppa den?" hörde jag för ett par år sen. För det är ju precis det vi vet, men inte gör något/tillräckligt åt. Kortsiktiga ekonomiska intressen styr världen runt. Långsiktigt blir ju förlorade ekosystemtjänster katastrof även ekonomiskt.
När jag gjorde mitt examensarbete hade vi en i gruppen som åkte till Peru och forskade på en art pilgiftsgrodor man visste väldigt lite om. De bodde i ett fragmentetat regnskogslandskap och det var ett sorgligt antal gånger hon visade att "här bodde dem, den skogen finns inte kvar".