Vinter = Av med täcklocken inga vattenbyten. Bra eller dåligt med PMDD?

#1 - 11 december 2008 13:06
Hej.

Nu när det är vinter och lite torrare luft så har jag lättat på täckglasen för att få dels bättre luft och sen jämnare värme framförallt i hallen där det är lite kallare och har ingen vanlig uppvärmning där mer än akvariet på 26c...

Det dunstar rätt mycket vatten så jag tar en hink och fyller på i akvarierna utan täcklock varannan dag.

Tänkte höra om det finns något negativt med att ersätta vattenbyten helt med detta?
Belastningen är inte så hög på karen och filtreringen är bra tilltagen sen läser man om de som nästan inte gör VB alls utan problem.
Skulle tro att avdunstningen motsvarar minst 5% VB i veckan.

Jag kör även med PMDD och tillsätter lite ibland när det syns på växterna.
Kan koncentrationen av något i PMDD bli för hög om man inte gör "riktiga" vattenbyten?

OBS att det gäller inte räkorna nu, de karen har täcklock och där är jag noga med jämna vattenbyten och använder ingen växtgödning.

Det är främst 100 liters och 222 liters som detta gäller :)
#2 - 11 december 2008 13:14
Det jag kan tänka mig är dåligt är att du inte får ut några avfallsämnen med vattnet som dunstar, utan bara vatten, och skiten stannar kvar i akvariumet. Jag vet inte om detta stämmer, men det känns logiskt för mig :)
#3 - 11 december 2008 13:45
precis så är det johanski;) man ska inte se påfyllnad av vatten som vattenbyte, det byggs tills slut upp så höga halter av avfall och allt i karet mår dåligt och till slut dör! Vattenbyte skall göras regelbundet och avdunstar det mycket vatten och man fyller upp det så ska man göra större vattenbyten! tillsätter man dessutom pmdd så kan man inte slarva med bytena!
#4 - 11 december 2008 15:04
De få salter du tillför gör ingen skillnad kanske tom positivt. Jag antar att du tar ut samma mömgd varje vecka eller månad som normalt ändå...
#5 - 12 december 2008 11:20
Kör karet som ett lowtech nu under vintern. Förutsättningarna blir ju naturligtvis annorlunda än om du hade kört regelbundna vattenbyten, men visst går det.

Att du häller i lite PMDD gör ingen skillnad, men du kan inte dosera på samma sätt som när man kör Estimate Index, som du säger, lite när det syns på växterna att det behövs är rätt väg att gå. Det betyder att dom tar upp det du tillför.

Hyffsat mycket växter är också en förutsättning att lowtech ska funka.
#6 - 12 december 2008 13:34
Kör du 'estimative index' eller vad det är Defdac kallar det, så bygger det på att du håller nivåerna på gödningsämnen stabila via vattenbyten. Slutar du göra vattenbyten så stiger stadigt halterna av de ämnen som finns i överskott, vilket kanske eller kanske inte kan orsaka problem.
#7 - 12 december 2008 20:14
Många bra svar och det tackar jag för :)

Det låter ju ganska logiskt att det samlas mer orenheter i vattnet om det bara dunstar bort.
Om man bara ser till PMDD, tas alla ämen upp av växterna eller riskerar man överskott av något trots att man tillför nytt först när växterna ser ut att behöva?

Kanske kompromissar och kör med slamsugning kanske 1 gång i månaden och då byter 30% sen ligger lågt med vanliga vattenbyten och fortsätter göda försiktigt. Det växer rätt bra redan som det gör :D

Hur låter det?
#8 - 12 december 2008 22:27
Du behöver inte oroa dig att det blir några restprodukter av PMDD (så länge du inte doserar mer än vad växterna kan ta upp). Det är liksom ren näring om man säger så.

Annons