"Vinter förvaring" av tomt akvarium

#1 - 9 november 2011 12:18
På nått konstigt sätt så blev jag hux-flux ägare till ett 430 liters akvarium :D

Det dumma är att jag måste ha det i garaget över vintern, enligt ett avtal mellan mig och min bättre hälft om nått jag lovat att göra innan ett till akvarium får komma in och det har jag inte hunnit gjort ännu, så klart, dumma mig.

Så vad ska jag tänka på, förutom att skydda det mot slag och stötar, det blir ju lite skörare av kylan, något?

Så det här är min plan, garaget är oissolerat så det blir nog kallt där i vinter. Eller ska jag skippa lastpallarna och bara köra cellplast under, lastpallarna kanske rör sig?

Förslag välkommna, vill ju ha ett helt akvarium att bära in i vår
[ATTACH=CONFIG]49059[/ATTACH]
\\Mårten
#2 - 9 november 2011 12:44
ser väl helt okej ut.

jag hade ett 20-25 år gammalt 170L kar ståendes i ett garage i 10år utan skydd. höll tätt utan problem
#3 - 9 november 2011 13:09
ställa det på frigolit borde väl räcka, mest för att komma upp från golvkylan.
inte för att jag tror att det kan påverka något men står det inte direkt på golvet så är det ju mindre risk att det fryser i botten på akvariet, ifall det på något vänster skulle finns fukt där.

din ide är kanon men jag tror inte du behöver isolera hela akvariet.
#4 - 9 november 2011 17:24
Nåt under är bra, men det duger med liggunderlag. Glas och silikon tål kylan, jag har haft mitt 375 kar i oisolerat garage hela förra vintern, och det gick bra.
#5 - 10 november 2011 00:36
Det viktigaste är väll att ställa det så att inget kommer skada karet eller ramla på det.
Glas klarar kyla utan problem annars skulle det vara jobbigt på alla hus.:D
Så ställ karet på någon form av underlag och sedan lägger du en filt över för att skydda mot repor.

Eller så snabbar du dej och gör klart det där du lovat så slipper du vinterförvara karet.
#6 - 10 november 2011 17:17
Mitt kar har stått 10 år ute i en trädgård bakom ett skjul utan problem, bara det inte finns vatten i som kan frysa eller att du råkar slå emot det i garaget så ska det gå hur bra som helst, om det står på lite frigolit så skyddar det ju mot sand eller annat som kan orsaka repor, kylan är helt oviktigt som redan sagts :)
#7 - 17 november 2011 12:38
Tack för alla svar, nu står det ute i kylan, lite frigolit under och på sidan. Det är som sagt barnen och morfar som är dom största farorna skulle jag tro.

Nu sitter det en BTN bakgrund och några moduler i, med filter bakom, så jag tog ut pumpar och filtermatta, tror inte att det blev något vatten kvar bakom.

//Mårten

Annons