Det var friktionsdäck jag menade, kom inte på vad dom hette bara;)
Ok om vi säger så här. För min del så blir det landsväg och stadskörning. MEN ca 300 meter från min p-plats är det en rejäl nedförsbacke och sedan skog. Vägen brukar vara någorlunda plogad men inte alla mornar, inte förra året iaf.
Och jag bor inte i Norrland, men nästan, Dalarna;)
Så, vilka har bäst fästa, framförallt i backen direkt efter start!?
Och ni som pratar om gummits mjukhet, hur mjukt ska det vara?
/Hans
När man pratar om bildäck handlar det om att det tillsätts en speciell mjukgörare. Denna tillsats varieras beroende på typ av däck. Så kallade "slicks" som används inom bilracing är extemt mjuka och klibbiga för maximalt grepp. Tyvärr "läcker" denna mjukgörare ut med tiden och däcket blir allt stelare. Till slut bokstavligen studsar man fram på vägen. Dessutom, om däckgummit hårdnar, orkar inte bilens tyngd trycka ut dubbarna i vägbanan!
Kort sagt. Alla nya däck är bra. Gamla däck (äldre än 3 år) är betydligt sämre. Har man förvarat dem svalt och mörkt kanske de fungerar hyggligt 3-5 år! Har däcker däremot förvarats fel blir livslängden avsevärt kortare.
OBS. Ett gammalt däck kan ha mycket bra däcksmönster men vara livsfarligt att köra med!
En nackdel med friktionsdäcken är att då de är mjukare i gummit än normala dubbdäck - så slits de fortare vid mycket barmarkskörning!
Vidhåller: Fräscha vinterdäck är bättre än dåliga vinterdäck oavsett dubb eller inte :)