Sv: Visste vi verkligen mer för 20 år sedan?
Ja, det äger rum samma biologiska processer och nya akvarister gör samma misstag som alla har gjort. Att tekniken blir bättre innebär ju inte att grundstenarna förändras. Det förstår naturligtvis du också. Det är ofta problematiskt då vi utgår ifrån vår egen förförståelse, borde inte akvarist (A) fatta att det dyker upp en nitritspik när det övermatas, se bara på tråden akvarist (B) startade förra veckan, där togs ju dessa problem upp. Jag tröttnar naturligtvis på detta jag med men sen får man förstå att alla är nybörjare och Rom byggdes inte på en dag.
Är du med?
Varje ny akvarist är ny, då är det ju skitsamma om den dök upp 1965, 1987 eller 2013. Det är samma läxa för alla, oavsett område i livet. Precis som att varje barn växer upp och gör samma missar som alla andra, skrubbsår, äta sand, kasta sand på kamraten i förskoleklassen, klippa sig i kompisens rum.. Om ett barn slår sig så slutar inte alla att göra det per automatik, trotts att alla föräldrar varnar sina ungar. Jag kan säkert applicera tankegången på hur många områden som helst.
Vi har snyggare akvarier nuförtiden, den tekniska utvecklingen har gått framåt, utbudet har ökat, olika inredningsdetaljer lär ha ökat, kolla bara på alla märkliga stenar och växter, akvarier i optiwhite, led, MH, lysrör, soil..
Så här har hobbyn gått framåt, det har jag faktiskt belägg för, även om jag är redigt impad över tyskarnas bravader på 1800-talet.
Lidande områden då. Föreningsliv, föredragshållare (de lär höra ihop, finns det inga föreningar är det naturligtvis inte lockande att försöka att arbeta med det), grossister, butiker...
Vad mer?
Jag är helt övertygad om att akvaristiken kommer att överleva. Den verkar ytterst levande på Facebook, Ciklid.org och Zoopet i alla fall. 1800 medlemmar i Hellsons grupp till exempel, du har själv sett vilket enormt gensvar det blir på poster där. Det är bra, det leder till frågor och intresse.
Jag håller med dig fullt ut :)
Min hjärna är alldeles för trött nu för att skriva nåt längre inlägg.
Förutom att jag vill tillägga att näst intill allt jag har lärt mig om denna hobbyn dom senaste åren har jag lärt mig här på zoopet.
Är visserligen med i en akvarieförening men jag har 20 mil tur och retur till mötena och det är inte alltid så lätt när man är ensamstående med tre barn. Så det blir inte i närheten av så många möten som man hade velat va med på.
Men för mig är zoopet som en förening.
Tänk på allt kunnigt folk som finns här.
Här på zoopet om jag har förstått rätt finns ordföranden i flera akvarieföreningar, styrelseledamöter i NCS, marinbiologer och andra högt utbildade personer samt många framstående personer i denna branschen. Och inte minst Kjell.
För mig betyder detta alla experter på ett och samma ställe.
Även om en trådskapare inte kan ta emot svaren den får här på forumet, och lära sig nåt av informationen. Så finns det ju många andra som läser denna tråd och lär sig av dessa råd. Utan att göra inlägg i tråden.
Det är ju många fler nybörjare som som lär sig av en nybörjartråd än just trådskaparen.
Och nu när föreningslivet går kräftgång och information och kunskap finns på andra ställen än förr och allt förändras. Så måste ju även föreningslivet förändras.
Och vilken plats för detta är då bättre än just här på Zoopet?
Nu blev det visst ett långt inlägg ändå, men det bjuder jag på :)