Vit beläggning på glaset..

#1 - 4 september 2003 06:44
.. Har nån vit beläggning på insidan av varje glas i mitt nya kar som jag håller på å silikonera om! Nån som vet hur man får bort detta vita??

Ser ut som om man bara haft karet 75% fyllt... för det är bara ca 1/4del av glasen som är vita, uppifrån i ner en bit, till samma höjd påalla glas..
#2 - 4 september 2003 07:39
testa med kemiskt ren aceton, borde funka om det är nåt från siliconet..men skrubba inte =) blir så satans lätt små repor då hur mjukt material du än skrubbar med..
#3 - 4 september 2003 08:33
Har testat, utan resultat! [:-141]

Jag menar alltså inte under det gamla silikonet, om nån tror det.. det är rakt över runt hela karet....
#4 - 4 september 2003 08:37
jag förstod det...hmm..kan vara kalk då? testa med ättika.
annars kan vara nåt som "etsat" på glaset? vad det nu kan vara..då kan det vara kört.. skrapa lite med ett rakblad nånstans och se om det ens GÅR att ta bort..
#5 - 4 september 2003 09:04
Ättikan luktar illa! Citronsyran kan användas också.
#6 - 4 september 2003 14:53
Acetonet bet inte - attans rabalber... :)

Så nu får jag väl testa antingen ättika (med klädnypa för näsan) eller citronsyra...
#7 - 4 september 2003 17:11
Antagligen är det kalk från när vattnet dunstar. Om det är gammalt kan det vara svårt att få bort, jag tycker det funkar bäst med lite ph-minus på en bommulstuss.
Det ser oftast inte lika farligt ut när det är vatten i heller.

Lisa
#8 - 4 september 2003 17:57
Får se hur jag gör, nu är det viktiga att silikonet ska hålla tätt. Får hoppas att jag får bort det på nått sätt...

Annons