Vit eldbukshona

#1 - 8 april 2006 12:25
Min eldbukshona bleknade allt mer i färgen och jag var säker på att hon skiulle dö, men nu är hon helvit! Och har varit det i minst 2 månade. Hon äter och verkar frisk. Paret gick ihop med ett par zebracilkider och jag flyttade dem till ett eget kar, men hon är lika vit ännu. Kan det bli en albino bara sådär?:confused:
#2 - 8 april 2006 16:26
Din fråga kan jag inte svara på, tyvärr.

Men det hade ju varit trevligt att se en bild på fisken. Kan du inte försöka ordna det?
#3 - 8 april 2006 16:41
Hmm, zebraciklider sägs ju kunna korsa sig rätt lätt med eldbukar (och diverse annat). Kanske är hon inte 100% eldbuk, utan kanske har den vita varianten av zebraciklid i generna, som i så fall inte visade sig förrän efter ett tag. Gissning bara.

Men ja, en bild hade varit kul att se :)
#4 - 8 april 2006 17:00
Foto-hur gör jag?

Ska försöka ta en bild på henne, hon hade kraftiga och typiska färger för en eldbuk tidigare.
#5 - 8 april 2006 17:40
Är hela hon vit eler bara under hakan...
#6 - 8 april 2006 18:15
Hon är helt vit, fenorna oxå.
#7 - 9 april 2006 09:15
Bild

Hur lägger jag in bilder?? Hittar ingen bläddraflik, som det hänvisas till.:confused::confused::confused:
#8 - 9 april 2006 09:25
Du måste vara Gold medlem för att kunna lägga in bilder.

Lägg upp bilden på www.imagehack.com
#9 - 9 april 2006 09:51
Bild?

Hoppas ni kan se den, för bättre bild maila!

http://img205.imageshack.us/my.php?image=albino24an.jpg
[email]glimbrinkhansson@spray.se[/email]
#10 - 9 april 2006 09:53
Nog ser det ut som en eldbuk alltid.
Det enda jag egentligen kan tänka mig är nån form av genetisk sjukdom. Mycket ensidig och obalanserad kost, liksom om fisk hålls i totalt mörker, kan göra dem vita, men jag utgår från att varkendera är fallet här.
#11 - 9 april 2006 13:26
Mat; ibland räkmix, ibland pellets och ordinär akvarieramp. Så det tror jag inte det beror på i af.
#12 - 10 april 2006 00:14
jag tycker den var ascool i alla fall!
#13 - 12 april 2006 22:31
[quote=glimman]Min eldbukshona bleknade allt mer i färgen och jag var säker på att hon skiulle dö, men nu är hon helvit! Och har varit det i minst 2 månade. Hon äter och verkar frisk. Paret gick ihop med ett par zebracilkider och jag flyttade dem till ett eget kar, men hon är lika vit ännu. Kan det bli en albino bara sådär?:confused:[/quote]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag köpte två Eldbukar i slutet februari som var väldigt bleka i färgen. Ingen av den hade någon rödfägad haka. Jag har dem i mitt sällskapsakvarium och matade dem enbart med räkmix (grön) utan röda mygglarver i, trots att det sägs att röda mygglarver stimulerar färgprakten.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Efter två veckor har båda två ”exploderat” i färger och är nu snyggast i hela akvariumet.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Och nu en och en halv månad senare har de lekt också! Helt underbart![/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]( Albino betyder att man saknar färgpigment i hår, fjäll eller hudcellerna så det är en genmutation som finns med sedan födseln så man kan inte bara ”bli” albino.) [/FONT][/SIZE]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Hoppas din eldbukshona återfår sin färg då de är grymt snygga![/SIZE][/FONT]
#14 - 18 april 2006 16:54
Är det ingen som vet någon eller själv haft en fisk som blivit vit? Det verkar inte som om den tänker bli en 'vanlig' eldbuk igen. Vad händer om de ynglar av sig? Bör jag avliva henne?
#15 - 19 april 2006 09:53
Mår hon inte dåligt ska du inte avliva henne. Du har nog den enda vita eldbuken, det är ju lite speciellt.
#16 - 22 februari 2007 10:48
Kommer ni ihåg min vita eldbukdhona? De gick i ett eget kar, men för att testa om färgen kom tillbaka fick de flytta över till det stora 375 liters, där jag har papegojciklider och scalarer. Allt var bra ett par månader, sen började även hannen tappa färg- och nu är även han helvit! Troligt är väl att de är ur samma kull, köpta samtidigt, men visst är det konstigt? Tror ni de färgar ut om jag köper fler honor?

http://img186.imageshack.us/my.php?image=eldbukarx2zy9.jpg
#17 - 22 februari 2007 12:48
Det finns risk att jag är helt ute och cyklar vält nu, men jag råkade få syn på "Gul Eldbuk - T Aereus" på ett ställe i Partille. Det fanns inga bilder, men man kan kanske kontakta dom och fråga. Ja, det var ett jädra longshot detta, men det är kul att forska lite när man ser lite annorlunda grejer.

Om dina gulvita Eldbukar trivs och mår bra tycker jag absolut att du skall låta dom gå i karet!

Här är en länk till plejset; http://www.ciklidhuset.se/lagerlista.html

/Max
#18 - 22 februari 2007 21:57
Gul eldbuk har jag aldrig sett aureus kallas för. Men en sådan är det nog inte frågan om, då de inte är vita, och glimmans eldbukar har tappat färgen. Vad man kan se av bilderna är det vanliga eldbukar. Och de var ju inte vita från början. Guldciklid vore ett bra namn, och aureus betyder guld, om jag minns rätt. Mycket vacker, men verkar tyvärr inte särskilt vanlig i handeln.

http://www.cichlaholic.com/refpics/centralamerican/thorichthysaureusblue.jpg
http://www.tangledupincichlids.com/images/blueaureus.jpg
#19 - 22 februari 2007 23:32
Gött att du reder ordning på begreppen!
Ja, det är ju knepigt att "bukarna" ändrat färg... Skumt också att det stod; Gul Eldbuk på den där sajten.
Läste en amerikansk, eller engelsk, rapport på nätet som gjordes på 80-talet (skall se om jag kan hitta länken igen, var ute och surfade lääänge) som handlade om Eldbukars förmåga/egenhet att skifta kraftigt i färg, speciellt den röda. Det stod att Eldbukar kräver kost med stort inslag av karotén, altså det färgämne som gör t.ex morötter gulröda. Får de inte tillräckligt med karotén kan de bli ljusare i färgen. Kan detta kanske vara en möjlig förklaring? Verkar lurigt, men...

/Max

Annons