vit hinna på ytan

#1 - 17 september 2010 13:15
Hej, jag har en vit hinna som ligger på vatten ytan i mitt 720l och har inte en aning om va de är??
fiskar som går i är 16 rosentetror, 10 briljant tetror,30 kardinal tetror och 10 prakt botior. inredningen består av massa mangroove och en halvstor redmoore rot. temp ligger på 29 och cirkulationen består av eheims stora ytterfilter som blåser på rätt bra.. har nån någon aning om vad den vita hinnan kan vara?

MVH Patrick
#2 - 17 september 2010 13:22
Först och främst varför har du tempen på 29C eller har jag missat något

men men förmodligen är det bara en proteinhina....hade själv något liknande och jag flytta utblåset på pumpen så att det blev mer cirkulation på ytan ( vågor då ) så försvann den nästa dag.

brukar få det när jag matar fiskarna med frysfoder
#3 - 17 september 2010 13:27
eller tar du ett tidningspapper o lägger på ytan o tar bort. då suger det upp proteinhinnan. det är inget farligt men det ser ju inte så himla najs ut.
#4 - 17 september 2010 13:44
eller en liten luft pump om du har det, små bubblor, tar bort skiten på 15 min....

.
#5 - 17 september 2010 13:51
bubblor borde förbjudas för det är fult :P haha
#6 - 17 september 2010 15:30
hannesc skrev:
bubblor borde förbjudas för det är fult :P haha

nu var vi där igen....(eländiga norrlänningar som inte begriper design....)

det kanske kan debbateras om det är snyggt eller inte.....

men....på 15 min så är det borta....du behöver ju inte glo in i karet
dessa minuter....gå på dass, koka kaffe, kolla trå trådar på zoopet....
sedan är det klart....

.
#7 - 17 september 2010 15:50
japp-. tänker inte ge mig kensa :P

hmm..kanske kan ge det 15 min. men tamefan inte mer!!!
Gäst
#8 - 17 september 2010 15:58
jag tror på kensa:d
#9 - 17 september 2010 17:36
29 grader har jag för att diskus står härnäst på inköpts listan. Och cirkulationen är de absolut inge fel på. men de där tidningspappret ska jag prova ;) tack hannesc

mvh patrick
#10 - 28 september 2010 17:08
Jag hoppar på tråden...

Jag får också en hinna på mitt vatten...
Jag testar att suga upp den med papper ett par gånger i veckan = snyggt men tillbaka efter ett par dagar..
Full sprutt med utblåset upp i ytan = rejäl turbulens så det plaskar.... den kommer tillbaka ändå..

Men min yta är mer vit/grön.. Är det alger då??

Annons