Vit mun?

#1 - 17 november 2010 18:12
Mina kampfiskhonor har blibvit vita kring munnen.
tips någon...
samma som hanen hade innan han dog bara 2 dygn efter.
har behandlad dom med ectopur, tror ni det räcker ?
kör intensivbad, i konc lösning, sen tillbaka till karet. gjort så 2 ggr nu.
#2 - 17 november 2010 18:45
Tog lite värdet på vattnet
[FONT=Calibri][SIZE=3]PH 7,5[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3]O2 5 mg/l[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3]GH 5 DH[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3]KH 5 DH[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3]nitrit <0,3mg/l[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3]Nitrat 0 mg/l[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3]NH3/NH4 1,5 mg/l[/SIZE][/FONT]
#3 - 17 november 2010 19:32
Nitritvärdet är det minsta du får på ditt test, eller?

Du har ingen bild? Svårt att säga annars. Kan vara så att de slagits och då har sår bildats, där det sen börjat växa svamp.
#4 - 17 november 2010 19:36
tyvärr ingen bild, en hona nu död. funkar ectoszon mot svamp?
nitrit är det minsta och övriga fiskar mår bra.
kommer så plötsligt, och går så fort det är bara det som beskymmrar mig.
#5 - 17 november 2010 19:42
Till en viss del hjälper det mot svamp, ja. Men ektozon är ingen medicin.
#6 - 17 november 2010 19:51
ska man satsa på bactopur eller vad det heter, kanske värt att ha en flaska hemma?
#7 - 17 november 2010 22:05
Läs på flaskan vad det hjälper mot. Har själv aldrig använt någon medicin så jag vet inte.
#8 - 18 november 2010 07:18
För sent, imorse när jag kikade till henne var hon död. det vita hade spridits bakom gälarna samt till främre fenorna, och även stjärten. fortfarande oklart vad det var för något, vet att 2 guppys gick i samma symtom i starten, ska ringa o höra med affären om tips.

Är det lönt med omstart av karet och rengöring av filter m.m? eller om smittan finns räcker det med att isolera alla fiskar och låta karet gå nån vecka ?
behöver verkligen tips nu! jag kommer inte dra igång mitt asien projekt förens jag vet att mina guramis kampisar riskerar vika hädan bara för man hade bråttom.
#9 - 18 november 2010 08:38
Sök på svamp och columnaris ute på Google och försök se om det kan vara endera. Columnaris kallas för munsvamp, men är en bakterieinfektion.
#10 - 29 november 2010 07:00
lite sent kanske men, en guramihona drannades även, hann ner o köpa aquaflu nåbnting mot bakterier och svamp. 3 dagars behandling och allt va ok ;) flertalet vattenbyten gjorda, hade i vatten från inkört kar o kol i filtret o nu trivs alla igen.
#11 - 29 november 2010 08:54
Aquafuran? Isåfall är det ett starkt antibakteriellt medel. Jag rekommenderar att du köper Nitrivec eller annan bakteriekultur och pytsar ned om du behandlade hela karet. Risken är nämligen att medicinen tagit kål även på de bra bakterierna i filtret = risk för nitrit!
#12 - 29 november 2010 09:09
jo vet att det tar kål på det mesta, det går inte mycket fisk i karet, sen har vi kört kol och medicinen borde vara borta, har efter det rengjort filter, samt fyllt med inkört vatten, och gammal filtermatta, och ca 20 liter vatten från inkört kar.
tar täta nitritkontroller. hoppas jag slipper spikar men är väl medveten :)

tack för svaret !

Annons