Vit mun, sjukdom?

#1 - 12 december 2011 21:43
Hej,

Några av mina rosentetror har ganska länge haft vit "underläpp" och munnen ser lite osymmetrisk ut om ni hajar vad jag menar. Tillståndet tycks vara konstant, blir varken mer eller mindre. De äter med god aptit och har inga problem att få i sig maten. De leker, kaxar mot varandra mm, allt som rosentetror gör. Superfina i färgen.

Lite snabbversion av frågeformuläret[:o]: 25 grader i vattnet, inget nitrit, 20% vattenbyte/vecka. Matar med Tetrapro flingfoder, Hikari algae wafers, cyklops. Går (de är 7 st) med 6 äppelsnäckor och 8 kolglödstetror i 54 liter.

Någon som känner igen eller vet vad/om det är en sjukdom?? Tacksam för svar :)
#2 - 12 december 2011 21:55
Läste just i en annan tråd här om sjukdomen Columnaris....kan det vara den?
#3 - 12 december 2011 22:08
Jag tror jag upptäckte något liknande på min skalar igår, ska kolla efter detta igen. Är lite orolig över det hela :(
#4 - 12 december 2011 22:26
Mmm, förstår vad du menar. Blev också orolig när jag googlade på den eländiga sjukdomen :( Fy bubblan, hålla på och medicinera. Jag har ju inget karantän-kar. Får göra det i en hink isf...brrr. Skulle just kolla närmare på deras fenor och fjäll men då släcktes ju såklart lampan så det får bli morgondagens fisk-projekt.

Vi kan väl uppdatera varandra om vad som händer och så kanske man får lite nya kunskaper på köpet :) Gärna inblandning i diskussionen av flera!
#5 - 13 december 2011 12:21
Haha ja vi får väl göra det. Ska ta mig en ordenlig koll idag när jag kommer hem! :) Om jag inte minns helt fel så va det ena läppen som va vit. Såg inte luddrigt ut eller något sånt. Kan ju tom alltid varit där, har inte haft som så länge
#6 - 13 december 2011 16:39
Ja precis, det är bara ena läppen och det ser inte luddigt ut, men om det skulle vara så skulle ju alla har det. Och eftersom de inte har det blir man ju misstänksam.

Frågan är ju hur man ska kunna ställa en säker diagnos....
#7 - 13 december 2011 16:57
Okej, nu har jag kollat firrarna och kan bara se att det är munnen som ser konstig ut. Har läst mera och det verkar som om flera rekommenderar ngt som heter Aquafloxin.
#9 - 13 december 2011 17:21
SarahE skrev:
Okej, nu har jag kollat firrarna och kan bara se att det är munnen som ser konstig ut. Har läst mera och det verkar som om flera rekommenderar ngt som heter Aquafloxin.

Mot columnaris alltså :)
#10 - 13 december 2011 17:57
Det lilla jag läst så verkar det inte alls vara något sådant. Jag ligger nog lågt och håller ett extra öga på dom och ser ifall något blir värre
#11 - 13 december 2011 18:14
Jo, jag tänkte inte heller rusa åstad och göra nåt överilat. Mina har sett ut såhär ganska länge, det är först nu som det har slagit mig att det kunde vara ngt fel. Så jag tar det nog också lugnt med medusin ;)
#12 - 13 december 2011 20:14
Här har ni en tetra och en regnbågsfisk med tidig columnaris. Om den inte behandlas äter bakterien bort köttet, och fisken dör så småningom av sårchock, sekundära infektioner, eller när bakterien når vitala organ. De första vita bölderna sitter oftast på munnen (kallas då "munröta"), vid basen av ryggfena, eller i stjärtfenan ("fenröta"), och ofta på exakt samma ställe hos alla fiskar av samma art som drabbas.

Columnaris är mycket vanligt. Jag har ingen statistik men mitt intryck är att det är en av de allra vanligaste fisksjukdomarna nu för tiden. Det är mycket smittsamt.

Jag håller helt med om att man inte ska medicinera förrän man är helt säker på vad det är för sjukdom, och oftast är det faktiskt bäst att avliva fiskar som ser sjuka ut istället för att försöka medicinera, men om ni skulle besluta er för att era fiskar har columnaris så är det mycket lättbotat om man får tag i rätt antibiotika (fiskarna på bilderna och flera andra var helt symptomfria inom en dag efter att de fått antibiotika). Aquafloxin och AquaFuran påstås bita på columnaris men jag har inte personligen testat dem.
#13 - 14 december 2011 21:57
Tack för hjälpen Azur! Tyvärr funkade bara den första av länkarna men jag läste i lite gamla trådar där du tipsar om "250 mg erythromycin i 10 liter". Vilken medicin finns detta i? Orkar inte leta igenom hela "apoteket" :p

Tycker du verkligen att man ska avliva fiskarna? Om jag nu gör det, finns smittan ändå kvar i karet? Hur länge isf?
#14 - 14 december 2011 22:06
Tror du att du kan fixa länkarna, vill gärna se! :)
#15 - 15 december 2011 19:20
Ja, jag vill också se :)
#16 - 15 december 2011 19:36
Alla tre länkarna fungerar för mig. Får ni nåt felmeddelande?
#17 - 15 december 2011 21:23
Meh! Så konstigt, nu funkade de alla tre! Buhuu, precis så ser mina rosentetror ut på munnen :( Vad gör jag nu?

Erythromycin går att köpa på nätet har jag sett men jag vill inte köpa läkemedel på nätet sådär... och gynna dem som gör att ungdomar och andra kommer över droger och mediciner så lätt. Tror du det kan funka med Aquafloxin?

Om jag ska medicinera med det, måste jag ta ut alla snäckor?? Kommer det ta död på alla bakterier i karet, även de "goda"?? Jag har inget karantäns-kar och har ingen extra utrustning så att jag kan behandla separat i en balja
#18 - 15 december 2011 21:31
Har nu beställt Aquafloxin. Dyrt, men minst lika dyrt att skaffa nya fiskar om alla dör :(.
#19 - 15 december 2011 22:18
När du testat medicinen skriv gärna ett inlägg och berätta om den funkade. Det är som sagt en mycket vanlig sjukdom och det vore bra att hitta en effektiv medicin.
#20 - 15 december 2011 22:58
Nog för att mitt är liknande, men det är inte ludd över huvudtaget. Jag funderar allt mer på om skalaren alltid haft en vit del på läppen bara. Men såklart fortsätter jag att hålla ett öga på den.

Vet ni vart det mer är vanligt för just skalarer att få detta? Eftersom det kan variera mellan fiskarterna men oftast samma inom samma art
#21 - 16 december 2011 16:43
Jag ska hålla er informerade :) Hittade en bild på scalar med vit mun, men jag vet inte om det funkar att bara kopiera in länken? Testar.

http://hosting06.imagecross.com/imag...65IMG_9072.JPG
#22 - 16 december 2011 16:44
Här är förresten hela tråden:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=131293
#23 - 19 december 2011 21:46
Jahapp! Nu har jag fått medicinen. Finns två sätt att behandla på:

1: Behandla med lägre dos under flera dagar 1g/100liter, utan mat i 3 dagar med vattenbyte på dag 4. Filtret måste tas ut eftersom medicinen dödar bakterierna. Farligt för ryggradslösa djur.
2: Behandling med högre dos under 5 timmar 500mg/20liter i separat behållare.

Vad skulle ni välja? Verkar jättebökigt och onödigt att hålla på och flytta sniglar och filter. Separat verkar enklare. Frågan är isf om jag ska behandla bara de firrar som har vit mun eller allihopa för att vara på den säkra sidan?

Som sagt, vad skulle ni göra?
#24 - 19 december 2011 21:47
Kanske ska säga att det är Aquafloxin jag talar om :)
#25 - 20 december 2011 14:34
Jag kollade in mina två som har vita munnar och det verkar tyvärr som det blivit värre med den ena, att det inte bara är som att läppen är vit i sig utan faktiskt som ett litet sår. Och den andra har fått en liten "hudbit" som sticker ut i pannan. Denna hanen vaktar yngel så första tanken va att han fightades med någon och fått såret.

Nu ska jag åka iväg i några dagar, men när jag kommer hem igen så är det dags att börja kolla på saker man kan göra för att få bort detta. Hade tänkt föra över 3 av 5 skalarer till det andra akvariet eftersom de två andra vaktar yngel. Men tror inte jag vågar det nu, så att det inte smittar ner det andra karet också... :(

Edit: Håll oss uppdaterade om hur det går för dig!
#26 - 20 december 2011 17:38
Nä, svårt att veta hur man ska göra. Ska jag behandla alla fiskar från det karet eller bara de som har symtom?
#27 - 26 december 2011 21:44
Nu är de behandlade. Jag behandlade i separat "tank". Har gått tre dagar och jag ser ännu ingen skillnad. Ev är de lite livligare, men jag vet inte. Hur går det för dina firrar Vanish?
#28 - 27 december 2011 09:41
SarahE skrev:
Nu är de behandlade. Jag behandlade i separat "tank". Har gått tre dagar och jag ser ännu ingen skillnad. Ev är de lite livligare, men jag vet inte. Hur går det för dina firrar Vanish?

Ett par fick ju ägg/yngel så dom två har varit väldigt aggressiva. Men jag har inte sätt någon försämring än så länge på någon av de två som verkar drabbade. Den ena fisk ju ett sår i pannan, men vad jag kunnat se nu efteråt så har det blivit bättre. Får fortsätta att hålla utkik!

Okej, då la du bara de drabbade antar jag? Får hoppas på tillfriskning!
#29 - 27 december 2011 14:00
Så bra att det inte blivit värre!

Alltså, jag håvade upp alla 7 rosentetrorna varav två inte visat symtom. De var ju liksom ganska hispiga när jag jagade runt dem, stackarna, så det var lit svårt att skilja ut de sjuka. Så bidde det 5 timmars bad för dem, men som sagt ingen förändring. Men nu kommer jag inte medicinera mer. Dör de, så dör de. Det är ju stressande för dem att bli jagade och medicinerade också. Jag avlivar dem hellre om de ser ut att lida.

Kanske skulle jag kunna sätta i lite salt? Det kan ju iaf inte göra saken värre. Hur mkt till 54 liter?
#30 - 30 december 2011 11:07
Det brukar vara ungefär 1DL/100L för att salt ska göra någon större skillnad. Men min lilla kunskap så kan jag väl hålla med om att det kanske inte borde skada allt för mycket att pröva med salt. Men vågar inte ge ett garanterat svar!
#31 - 31 december 2011 10:41
Såhär ser min ena ut, som syns mest på läppen
#32 - 31 december 2011 14:18
Jag skulle nog säga att det där ganska säkert är tidig munröta, dvs columnaris. Columnaris är inte trådig, jag vet inte varför det så ofta står att det ska vara det. Bakterierna växer i trådar, men det ser man inte med blotta ögat, det man ser är en vit slemklump som med tiden ersätts av ett köttsår med ojämna kanter. Äkta fenröta (mögelsvampar som Saprolegnia) är däremot trådig.

Tråkigt att höra att aquafloxin inte biter på columnaris. Eftersom det är en så vanlig sjukdom vore det väldigt bra att hitta en medicin som fungerar och som inte är receptbelagd. Det enda jag hittat som fungerat är gammal överbliven antibiotika mot gramnegativa bakterier.

Jag vet inte om salt har någon effekt på columnaris, men det dödar växter. Peroxid och formalin dödar bakterier, men när jag testat har de inte haft någon effekt på columnaris, antingen behövs höga doser eller så sitter columnaris-bakterierna för skyddat inne i såret.

Maracyn kan möjligen ha effekt på columnaris, men jag vet inte om det säljs i sverige.
#33 - 31 december 2011 14:49
bara en tanke: kan man inte smörja in skiten med jod? jod är ju vääldigt dödande i även låga doser. risken är kanske att fisken dör..
#34 - 2 januari 2012 19:09
Azur skrev:
Jag skulle nog säga att det där ganska säkert är tidig munröta, dvs columnaris. Columnaris är inte trådig, jag vet inte varför det så ofta står att det ska vara det. Bakterierna växer i trådar, men det ser man inte med blotta ögat, det man ser är en vit slemklump som med tiden ersätts av ett köttsår med ojämna kanter. Äkta fenröta (mögelsvampar som Saprolegnia) är däremot trådig.

Så vad är nästa stadium för mina tetror nu då? De ser i dagsläget ut som Vanish´s fiskar.

Tråkigt att höra att aquafloxin inte biter på columnaris. Eftersom det är en så vanlig sjukdom vore det väldigt bra att hitta en medicin som fungerar och som inte är receptbelagd. Det enda jag hittat som fungerat är gammal överbliven antibiotika mot gramnegativa bakterier.

Har du exempel på medicin innehåller sådan antibiotika? Har kåvepenin hemma :P

Maracyn kan möjligen ha effekt på columnaris, men jag vet inte om det säljs i sverige.

Är det receptfritt isf?
#35 - 2 januari 2012 19:12
Azur skrev:

Jag vet inte om salt har någon effekt på columnaris, men det dödar växter. Peroxid och formalin dödar bakterier, men när jag testat har de inte haft någon effekt på columnaris, antingen behövs höga doser eller så sitter columnaris-bakterierna för skyddat inne i såret.

Vad är nästa stadium på denna sjuka då? Mina ser som sagt ut precis som Vanish´s fiskar. Vilka mediciner innehåller detta antibiotikum? Har du några exempel som man kanske känner igen ;) Har kåvepenin hemma.
#36 - 2 januari 2012 20:26
SarahE skrev:
Vad är nästa stadium på denna sjuka då?

Det finns två olika förlopp för columnaris. Det du har är det långsamma förloppet, där fiskarna får vita bölder som de kan gå med länge, men till slut äter sig bakterierna in i köttet, dvs det blir köttsår med ojämna vita kanter. Sen kan fiskarna gå med allt större köttsår länge innan de dör.
Det andra förloppet går mycket snabbt, fiskens inre organ angrips och fisken dör på bara någon dag utan att hinna få några yttre symptom. Det rör sig antagligen om två olika stammar av bakterien.

Har kåvepenin hemma.

Kommer tyvärr inte ihåg vad det var för antibiotika jag hade hemma. Kåvepenin, säger du? Ett ögonblick, måste kolla vad det är... Det är främst aktivt mot grampositiva bakterier, men har du i alla fall överbliven medicin kan du ju testa på en fisk. Krossa och lös upp (så gott det går) en tablett i tio liter vatten och släpp i en fisk. Går det så går det. Biter medicinen så är det vita borta på under en dag, fast du bör förstås låta fisken gå kvar i minst en vecka. Om inget hänt inom nån dag eller fisken ser sjuk ut, avsluta försöket. Mata inte medan fisken går i byttan, och se upp ifall vattenkvaliteten kraschar.

EDIT: Erythromycin var det jag använde - ska inte heller egentligen bita, fast det gjorde det.
#37 - 2 januari 2012 20:46
Oj, har ingen möjlighet att ha en firre separat i en vecka. Då måste man ju ha pump och grejer. Några timmar eller en dag funkar för då kan jag ju gå och röra runt i vattnet med jämna mellanrum. Har ingen större lust att riskera balansen i karet genom att medicinera allt, så att alla kanske dör av det i stället. Fy katten! Vad ska jag göra? Avliva?
#38 - 2 januari 2012 20:47
Tack förresten för ditt svar Azur :)
#39 - 3 januari 2012 03:10
Rosentetra är en liten fisk och smutsar inte ned mycket, och i krisfall kan en eller två såna klara sig i en hink i åtminstone ett par dagar förutsatt att de inte får mat (och gärna svälts ett dygn innan du sätter dem i hinken). Du bör inte medicinera hela akvariet, eftersom filterbakterierna kommer att dödas av medicinen.
#40 - 3 januari 2012 08:32
Hmm, okej. Får botanisera i "apoteket" och se vad jag har och sen kanske jag gör ett försök igen. Tack!
#41 - 3 januari 2012 21:51
Azur skrev:

Nu ska ni få höra här! Det verkar trots allt som att aquafloxinet har hjälpt till viss del. De två som hade mest vitt på munnen har fortfarande det, fast mindre än förut. De som inte hade så mycket har det försvunnit på! Satt och stirrade på dem en lång stund nu ikväll och ev fanns mikroskopiskt lite vitt kvar, men det mesta är ändå borta.

Kan detta stämma? Alltså att det försvinner successivt EFTER avslutad behandling? Står inget om detta på medicinförpackningen. Det kan ju vara så då att aquafloxin hjälper om angreppet inte är alltför långt gånget och har ätit sig in för mkt. Vad tror ni?
#42 - 3 januari 2012 22:08
Efter att jag fick svar om att det mycket troligtvis är svamp jag fått så åkte jag och köpte en svamp-medicin som dessutom va lite halvuniversalgrej. Saltade även i karet och på två dagar ser det MYCKET bättre ut. Jag ska fortsätta hålla ett öga på på dom. Jag har ju som sagt bara haft det vita på munnarna.

Hoppas att ditt också ger med sig :)

Förresten så behandlade jag som sagt för två dagar sedan, och det blir bättre och bättre. Så jag håller tummarna för båda!
#43 - 4 januari 2012 08:28
Men va bra att de blir bättre! Vad hette medicinen du köpte? Dödar den alla bakterier? Hur mkt salt tog du? Är det ingen fara för växterna med salt?
#44 - 4 januari 2012 12:35
Ja, det kan tänkas att medicinen försvagat bakterierna eller hindrar dem från att föröka sig, och att fiskens immunförsvar då kan eliminera bakterierna.

Det vore ju väldigt roligt om medicinen fungerade!
#45 - 4 januari 2012 15:37
Azur skrev:
Ja, det kan tänkas att medicinen försvagat bakterierna eller hindrar dem från att föröka sig, och att fiskens immunförsvar då kan eliminera bakterierna.

Det vore ju väldigt roligt om medicinen fungerade!

Kan det isf vara ide att ge dem en behandling till?
#46 - 5 januari 2012 19:03
Sera GeneralTonic hette den, halva rekommenderade dosen, räckte visst det med då han i akvarieaffären alltid använder denna och sa att det räcker med att ta hälften.

Salt tänkte jag ha i 1DL/100L men tyckte det blev så jäkla mycket salt, så jag hade istället i ca 0.5-0.6DL.

Nej medicinen dödar inte allt, men han rekommenderade att man skulle skölja ur filtret innan, inget grovt utan bara lite lätt. Alltså inte följa anvisningarna med att inte ens ha igång en pump. Utan det skulle man absolut ha.

Det kanske kan vara det för växterna, vet inte riktigt. Jag har inte märkt av något än iaf. Tillsätter ju bara salt 1 gång, eftersom det inte följer med avdunsningen.

Ser iaf ännu bättre nu, kollar på dom för tillfället och den ena ser nästan helt återställd ut och den andra har bara lite, lite vitt kvar :)
#47 - 29 januari 2012 10:05
Var ju ett tag sen vi skrev nåt här, men chansar: Behandlade ju mina rosentetror för några veckor sen och tyckte ev att de verkade lite bättre. Nu har ju mina uppenbarligen columnaris med det långsamma förloppet. Har inte behandlat mera och de har fortfarande sina vita munnar, men de har inte blivit sämre. Det händer ingenting, varken åt ena eller andra hållet. Hur långt kan förloppet vara egentligen? Innan de dör av det menar jag. Jag antar att de blir sämre innan de dör men de har inte blivit sämre, alla äter och är som vanligt. Kan sjukdomen helt enkelt ha stannat av fast det vita är kvar?

Har redan bestämt att inte göra nåt åt det mera, det får bära eller brista, men skulle vara intressant att få svar på frågorna iaf. Är det någon som vet? :)

Annons