Vit och stenhård på 24 timmar?

#1 - 17 mars 2009 14:05
Hallå!

För 5 minuter sen så upptäckte jag att min bruna 11cm ancistrushane var kritvit och låg på botten. Tog upp han med håv, stenhård och tung. Spolade ner.

Vad 17 kan ha gjort detta?? Ingen annan fisk visar symtom, ett par inka50,och 4 mindre malar.1 st Royal,2ancistrus,1 leopard. i 60L

Innan jag la mig igår matade jag med 4st Sera Vipachips.

Byter vatten varje vecka, inte tillsatt nå ämnen eller nya stenar/rötter eller nåt.

/Markus
#2 - 17 mars 2009 14:53
pH 7.4, ingen nitrit
#3 - 17 mars 2009 15:07
jag är ingen expert men personligen skulle jag tippa på död av naturliga orsaker. att den e hård e den vanliga likstelheten som sätter in efter ett tag, den går även ur efter en tid igen. att den e vit kan ju vara för att andra fiskar redan hunnit tugga lite på den. fast som sagt jag e ingen expert :)
#4 - 17 mars 2009 15:31
Nja, vet inte vilka naturliga orsaker det skulle vara? Han vart c:a 6 månader gammal. Aldrig varit synligt sjuk eller nånting..inga trasiga fenor eller konstiga deformaliteter på kroppen. Han skulle fått gå tillsammans med 2 honor om några veckor.

Jag har sett många döda fiskar, men ingen som var täckt av ett vitt lager av nånting. Och inte stenhård på under 24h...

påminde om en gammal hundskit som legat ett tag på vintern.
#5 - 17 mars 2009 15:46
Hade du sett den dagen innan? Ancistrus kan ganska lätt få förstoppning har jag läst, speceillt av röda mygglarver. Sen är 60 liter för litet för två ancistrus, speciellt om de hunnit bli så stora som 11cm.
Vad är Royal och Leopard för malar?
#6 - 17 mars 2009 15:57
bara Ancistrus hanen som var 11, dom andra är 3-4 respektive 5cm. Dom har gott om botten att röra sig på och många ställen att gömma sig på. Så jag tror inte att det är storleken på akvariet som har något med detta att göra...speciellt inte när dom mått hur bra som helst under 1 månad i detta akvarium nu i väntan på att flytta ner i 720L och 180L.

L190 är ungefär 5cm.

Ancistrusbebisarna 3cm.2st

L177 är kanske 4-5cm.

Såg ancistrushanen senast igår kväll när han var ute på sin dagliga rut-putsar promenad. Lika fin och aktiv som vanligt.

P.S matar inte mina ancistrus med röda mygglarver. ;)
#7 - 17 mars 2009 16:09
Min musbarb och pakistanbotia var döda på exakt samma sätt, men dom hade levt i 7 år :)
#8 - 17 mars 2009 16:11
Min musbarb och pakistanbotia var döda på exakt samma sätt, men dom hade levt i 7 år :)

Okej gjorde du något speciellt i akvariet senaste veckan innan dom dog?

Det enda jag hade gjort var det vanliga vattenbytet i fredags.
#9 - 17 mars 2009 17:11
folk...och fiskar kan dö unga av naturiga orsaker oxå faktiskt. medfött hjärtfel, cancer, stroke alla sånna saker förkommer hos alla djurgrupper ;) fiskar e inga undantag. den vita hinnan kan jag inte förklara men rigor mortis börjar bara ett par timmar efter död :)

det enda ajg kan dra mig till minnes e att de kan se vitt ut om de legar ett tag och huden börjat luckras upp redan eller att andra fiskar redan tuggat på den. men eftersom så såg den i går, tror inte det går så fort innan de blir vita. konstigt :)
#10 - 17 mars 2009 17:27
Markus1984 skrev:
Okej gjorde du något speciellt i akvariet senaste veckan innan dom dog?

Det enda jag hade gjort var det vanliga vattenbytet i fredags.

Ne, innan jag reggade mig här viste jag inte mycket om fiskar fast jag haft akvarium sen jag var 8.

Bytte allt akvarievatten, rengjorde filtret och skrubba bort alla alger på inredningen när jag städa gjorde jag då :P

Men tyvärr vet jag ej vad som hänt dina fiskar!
#11 - 24 mars 2009 09:54
Kanske var p.g.a mygglarverna min lilla mal dog? ;/
#12 - 25 mars 2009 15:12
Kanske var p.g.a mygglarverna min lilla mal dog? ;/

Små malar har lättare att åka på förstoppning och andra sjukdomar.

Annons