Vit prick i anal på molly

#1 - 2 februari 2005 16:52
Jag har köpte för lite drygt en månad sen två black mollys (poecilia sphenops). Honan har från början haft en vit prick i analöppningen och varit ganska tjock. Inga resta fjäll vad jag kan se men lite ljusare på magen än övriga kroppen. Trodde först att hon väntade yngel men det har inte kommit några. Akvariet är på 63 liter, vattenvärderna ser ok ut och alla fiskarna verkar pigga (även hon). Nu undrar jag om någon känner igen detta eller vet vad det kan vara. Är lite orolig att det ska vara en parasit.

Mvh,

Malin
#2 - 2 februari 2005 16:56
hmm.. kan vara någon sjukdom.. black mollyn är ju en så känslig fisk... eller en missbildning *inalvel* men det låter inte så med tanke på de resta fjällen.

vad har du för vatten? har du något salt? vad är det för andra fiskar som inte reagerat?

det låter litet som det kan vara bukvattensot, då bildas en varig vätska i buken som spänner ut den..
#3 - 2 februari 2005 17:10
Fjällen är inte resta och den verkar må bra i övrigt. Jag har två mollys och två botia striata (ska skaffa fler botior och större akvarium till dessa) i akvariet. Jag tror inte att det beror på vattnet eftersom den redan hade pricken när den kom till mig. Har ungefär dessa värden: ph:7, kh:5, gh:5-10, nitrit:0, nitrat: under 20. Använder mätsticka som jag förstått inte mäter så bra och är lite svår att avläsa. Jag har haft i lite salt i vattnet men det kan vara dags med en ny dos. Vill inte ha i för mycket heller pga växterna och botiorna. Kanske är det en missbildning då.
#4 - 2 februari 2005 17:12
Har också funderat på bukvattensot men då borde den väl visa andra symtom också?
#5 - 2 februari 2005 17:33
jag är tveksam på missbildning med tanke på de utstående fjällen...
bukvattensot brukar också ge: glosögon, infallna ögon, deformerad, inflammerad analfena och ljusa gälar..
#6 - 2 februari 2005 18:12
Fjällen står inte ut däremot är den lite ljusare på magen. Kanske är den lite glosögd... Jag har lagt in en bild på zoonen som du kan kolla på.

http://zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=348101&gid=348110

Mollyn ser lite blekare ut på bilden än i verkligheten eftersom jag har använt blixt. När det gäller bukvattensot har jag läst att fisken ska tappa aptiten och det har den inte gjort.
#7 - 2 februari 2005 18:18
hmm.. jag vet inte.. det är svårt.. bukvattensot är mycket smittsamt och det brukar bara angripa när fisken redan är försvagad..
#8 - 2 februari 2005 18:46
Ja lätt är det inte. Jag får väl vänta och se. Hon verkar ju inte direkt sjuk så det kanske inte är något att oroa sig för. Tack för hjälpen!
#9 - 2 februari 2005 18:49
hmm.. fast utstående fjäll verkar litet illa.. det är ju ett tecken på att något är fel..
#10 - 2 februari 2005 18:54
Jag kanske har varit otydlig men fjällen står inte ut. Hon är bara ljusare och rundare om magen och har den där underliga pricken.
#11 - 2 februari 2005 18:56
okej.. hmm.. då var det nog vi som blandade ihop det.. hmm.. tja.. då vet jag inte alls.. bukvattensot är det nog inte då... det kan ju vara en missbildning som vi sade innan då..
#12 - 2 februari 2005 19:14
Jag hoppas på det. Visste inte att de kunde få sådana missbildningar (om det nu är det det är.) Har du eller någon annan sett det någonstans förut?
#13 - 2 februari 2005 20:15
jag vet inte.. jag är inte så bra på sjukdommar.. dock har jag sett ritkgit stora läbbiga bölder/tumörer ett par gånger (2-3 cm i diameter på en smal fisk) så det kan ju vara någon tumör eller nått innom den.. eller kanske är den fet? har svårt att se på bilderna hur stor den är.
#14 - 2 februari 2005 20:22
Jo mollyn är rättså fet men inte jättestor.
#15 - 2 februari 2005 20:36
*tittar på bilderna igen* mm.. om hon inte lider av det kanske det inte är någon fara alls så stor är hon ju inte och det är ju inte ojämnt osv...
#16 - 2 februari 2005 21:18
Jag har svårt att se på fotot... men är det så att det är en vit ring runt analen? Så kan du vara lugn det är vanligt att mollyn får det och det är ingen missbildning eller sjukdom.
#17 - 2 februari 2005 21:26
[font=Comic Sans MS][color=red]Jag tror inte du behöver oroa dit om hon verkar må bra! [/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Det är vanligt att dom är lite ljusare på magen än på övriga kroppen, det är mina oxå och dom har jag haft i över ett år. Den vita pricken kan vara att hon har annat pigment just där. [/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Skulle hon vara sjuk så märker du nog det ganska snart.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Lycka till med dina Molly. Väldans trevliga fiskar.[/color][/font]
#18 - 2 februari 2005 22:28
Det ser faktiskt ut lite som en vit ring runt analen. Tack för alla svar! Nu slipper jag oroa mig i onödan.
#19 - 3 februari 2005 16:00
Marlin
Kan säga att en av mina mollys ser exakt likadan ut som du beskriver. en vit prick, sen vitare under magen....vet inte heller vad det är. men låter som sjukdom.

Annons