Vit prick på fjärilsciklid?

#1 - 8 november 2006 07:10
Hej!
Jag köpte för ett par veckor sen 5 små fjärilsciklider hos en mindre nogräknad akvariebutik. Tyvärr dog två av dem redan efter ett dygn, men då fick jag två nya. Sen dess har en av dessa och ytterligare en av det ursprungliga gänget också dött..
De går ensamna i ett väl inkört karantän-kar med bra vattenvärden och en tillfällig temp på ca 30 grader.

En av fiskarna ur första gruppen har en liten vit prick, knappt 1mm i diameter på stjärtfenan och har haft det sen jag fick hem dem. Pricken har inte förändrats (vad jag kan se med blotta ögat) och ingen av de andra fiskarna (döda eller levande) har haft några synliga prickar.

Så min fråga är nu, vad kan det här vara?
Var först rädd för att det var vita prick sjukan, men borde det inte ha smittat de andra fiskarna då också? Och borde det inte ha synts fler vita prickar på den drabbade fisken?
Så länge pricken sitter där vågar jag inte släppa i dem till mina andra fiskar (i karet det är tänkt att de ska gå i sen), men de kan ju inte gå i karantän hur länge som helst heller..?

Jag är rätt rådvill just nu och är ytterst tacksam för alla synpunkter och tips!
Mvh
Cinapuff
#2 - 8 november 2006 08:19
Cinapuff skrev:
Hej!

Jag köpte för ett par veckor sen 5 små fjärilsciklider hos en mindre nogräknad akvariebutik. Tyvärr dog två av dem redan efter ett dygn, men då fick jag två nya. Sen dess har en av dessa och ytterligare en av det ursprungliga gänget också dött..

De går ensamna i ett väl inkört karantän-kar med bra vattenvärden och en tillfällig temp på ca 30 grader.

En av fiskarna ur första gruppen har en liten vit prick, knappt 1mm i diameter på stjärtfenan och har haft det sen jag fick hem dem. Pricken har inte förändrats (vad jag kan se med blotta ögat) och ingen av de andra fiskarna (döda eller levande) har haft några synliga prickar.

Så min fråga är nu, vad kan det här vara?

Var först rädd för att det var vita prick sjukan, men borde det inte ha smittat de andra fiskarna då också? Och borde det inte ha synts fler vita prickar på den drabbade fisken?

Så länge pricken sitter där vågar jag inte släppa i dem till mina andra fiskar (i karet det är tänkt att de ska gå i sen), men de kan ju inte gå i karantän hur länge som helst heller..?

Jag är rätt rådvill just nu och är ytterst tacksam för alla synpunkter och tips!

Mvh

Cinapuff

Hejsan,

Min första fråga om du koppat in fiskarna ordentligt när kom hem? Har du det så låter det verkligen som om något är lurt med fiskaffären...!

Hur som helst.
Vita prick sjukan brukar utveckla sig väldigt snabbt. Den är som en farsot! Usch. Om fisken har en, och enbart en prick, som inte sprider sig vare sig på den ursprungliga fisken eller till någon annan, så skulle jag varit lugn.

Om du kollar närmare på pricken, ser den luddig ut? I så fall är det troligen svamp. Det löser sig självt i karatänsakvariet vid en temp på 30 grader. (lös gärna lite salt i vattnet med.)

Låt fisken gå i karantänskaret tills du säkert vet att inget är lurt med den. Låt den gå där i ett antal veckor för att vara på den säkra sidan.
Skulle rekomendera dig att sänka temperaturen någon grad. 30 grader känns lite overkill för en fjäril...! Låt tempen ligga på runt 28 grader ett tag. Sänk sedan succesivt till samma temp som du har i det stora karet.

Mvh

Stefan
#3 - 8 november 2006 09:31
Tack för snabbt svar!

Jo, jag koppade in dem sakta och noggrannt (bägge gångerna, vet att fjärilar är känsliga små liv). Först snabbt hem med påsarna från affären (som är tvivelaktig, många fisklik i karen emellanåt), sen långsam inkoppning i mörker under ett par timmar. Sen släckt (=enbart insipprande dagsljus som ljuskälla) de första dagarna. Temperaturen i mitt andra kar ligger på 27 grader och det gjorde den i karantänkaret också tills jag såg pricken. Det var då jag höjde till 30 (långsamt, knappt en grad/dag) för att underlätta för deras immunförsvar (har läst att fjärilar klarar temperaturer uppemot 34 grader utan problem). Salt har jag funderat på att ha i, men avvaktat lite med för att se hur pricken utvecklar sig.

Pricken är inte luddig och står inte ut från fenan vad jag kan se, utan är helt enkelt bara en vit prick (ser ut som en "vita prick"-prick) men är som sagt bara en..
#4 - 9 november 2006 07:32
Studerade fisken noggrannt igårkväll igen..
Det kan vara så att pricken växt en aning, svårt att se med blotta ögat.
Det handlar i så fall endast om några tiondels millimeter..

Vad sjutton kan det vara? Finns det nån annan som har nån teori?

Vänligen
Cinapuff
#5 - 10 november 2006 07:07
Hjälp!
När jag tittade på fisken med pricken igår så såg jag att det är ett hål mitt där pricken var! Ett litet hål rakt igenom stjärtfenan, knappt 1 mm i diameter, precis där pricken satt. Det är liksom bara kanterna på pricken som är kvar runt om hålet.. Vad är det som händer med den stackars fisken??
#6 - 10 november 2006 07:12
Oj, det där lät inte så roligt. Det jag kommer att tänka på är "Hål-i-huvudet". Vanligast på diskus men andra ciklider kan också få det och det är inte alltid på huvudet.

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=242&Itemid=123

där kan du läsa mer om det. Dock inget jag är 100% säker på o har ingen erfarenhet av..
#7 - 10 november 2006 12:52
Nä, roligt är nog snart det sista jag tänker på i samband med mitt fjärils-försök. Tack för att du engagerar dig och tar dig tid att svara! =)

Nu är det bara två stackare kvar, en gul (med prick/hål på stjärtfenan) och en av de vanliga jag fick som kompensation för de två första som dog.
Jag har inte ens brytt mig om att gå tillbaks med de andra som dött sen dess, jag vill liksom inte ha fler fiskar därifrån.. Känns inte alls bra.
Jag skulle litat på min intuition från början och avstått köpet, men det är lätt att vara efterklok och de är ju så söta!

Har kollat lite efter "hål i huvudet"-sjukan, men blir inte mycket klokare för det. Ska åka bort i två veckor nu också, får se om de fortfarande lever när jag kommer hem. Min fiskvakt är inte jätte fisk-van, men har lovat att mata och kolla till var annan- var tredje dag nånting..

Annons