Hej!
Jag köpte för ett par veckor sen 5 små fjärilsciklider hos en mindre nogräknad akvariebutik. Tyvärr dog två av dem redan efter ett dygn, men då fick jag två nya. Sen dess har en av dessa och ytterligare en av det ursprungliga gänget också dött..
De går ensamna i ett väl inkört karantän-kar med bra vattenvärden och en tillfällig temp på ca 30 grader.
En av fiskarna ur första gruppen har en liten vit prick, knappt 1mm i diameter på stjärtfenan och har haft det sen jag fick hem dem. Pricken har inte förändrats (vad jag kan se med blotta ögat) och ingen av de andra fiskarna (döda eller levande) har haft några synliga prickar.
Så min fråga är nu, vad kan det här vara?
Var först rädd för att det var vita prick sjukan, men borde det inte ha smittat de andra fiskarna då också? Och borde det inte ha synts fler vita prickar på den drabbade fisken?
Så länge pricken sitter där vågar jag inte släppa i dem till mina andra fiskar (i karet det är tänkt att de ska gå i sen), men de kan ju inte gå i karantän hur länge som helst heller..?
Jag är rätt rådvill just nu och är ytterst tacksam för alla synpunkter och tips!
Mvh
Cinapuff