Vit prick/svamp/vårta på diskus, HJÄLP!

#1 - 30 mars 2009 17:13
Hej tyvärr är det så att jag har fått nyn typ av parasit i mitt diskuskar. Jag har bara diskus i detta kar, och en fisk har en ganska liten vit prick på analfenan och en eventuell början till prick/fläck på ena bröstfenan. Pricken på analfenan verkar lixsom stå ut lite, typ som en liten vårta, kanske inte så viktigt men kanske kan vara till hjälp Det verkar inte som att det är någon annan fisk som har några vita prickar/fläckar (inte än iaf). Jag är egentilgen inte alls säker på om det är vitaprick,svamp eller nått annat... Men än så länge är alla inkl. den "sjuka" fisken i god form, de rör sig normalt, har fina färger, ingen ansträngd andning eller nått sånt, de beter sig helt enkelt som vanligt. Jag har alltid i Easy Life -filtermedie och Ektozonsalt vid varje vattenbyte(ca 1/2 av vattnet, typ var 4:e dag)
Fiskarna har dock under den korta tid jag haft dem gnuggat sig en hel del mot olika föremål i tanken. Detta är ju inget gott tecken men det har de iaf gjort, och nu har nånting brytit ut, men vad det än är så är det i början av sin fas nu. Eftersom jag inte vet vad det är vill jag inte börja medicinera med nått än, men däremot har jag precis höjt temp. på doppvärmaren. Har hört av en del diskusakvaristeratt det ofta räcker med en enkel temp.-höjning, är det rea erfarenheter oxå? Använder inte vanligt diskussalt, är det nått som skulle kunna få fisken att sluta "klia" sig eller kanske tillochmed kan användas som en slags medicinering i komb. med höjd temp?Vissa använder diskussalt andra inte, ska jag införskaffa detta tycker ni?
Är mkt mkt tacksam för svar, gärna snabbt, har inte haft mina diskusar så länge å det hade vart så tråkigt om nått hände:(
Är tacksam för all respons/svar/kommentarer jag kan få. Tack så mkt på förhand
#2 - 30 mars 2009 18:20
Vad har du för temp nu och hur stor är diskusen?
#3 - 30 mars 2009 19:52
innan jag höjde temp. hade jag ca 29 grader nu har jag lite över 30 men det tar ju ett tag för vatten att värmas upp, min tank e på 170 liter så...
men jag gjorde iaf en hyffsad höjning på doppvärmaren.
diskusarna är i storlekskategorin small, fiskarna ligger mellan 6-9 cm ungefär. ungefärlig födsel på dem trodde han i butiken var nån gång i augusti förra året, så det rör sim om unga fiskar.
#4 - 31 mars 2009 09:51
Det låter bra annars, vänta ett tag och se hur det går med pricken, ev. kan du prova att salta i karet med 0,5 dl salt/100 liter vatten. Du behöver inget specialsalt utan det funkar fint med tex Axal pro som du köper på Granngården, 25 kg för under hundringen:D!
10 st av dessa saltkulor är ca en dl.
#5 - 31 mars 2009 11:17
Ok, jag kom precis hem nu så jag ska kolla lite på mina fiskar å så hur det verkar med allt. Ok ska kolla upp det där med saltet oxå, för jag förstod att man inte skall använda vanligt bordsallt eftersom det innehåller jod eller hur e de? Ok men det kanske inte är panik bara för att en fisk har fått en liten utstående vit prick, men jag håller uppsikt.
Tack för hjälpen så länge.
#6 - 31 mars 2009 12:53
Ok, men håll kollen på dem:).
Salt med eller utan jod spelar ingen kvitta, men varför betala mer än vad man behöver;)?
#7 - 3 april 2009 12:02
Skulle bara meddela att "pricken" på fisken har försvunnit helt nu och alla fiskar verkar må bra. Den "sjuke" fisken matvägrade dock ett par dar, men nu verkar den har kommit igång igen så sakterliga, den äter inte med lika god aptit som innan men det kommer väll hoppas jag.
Jo en sak till förresten, innan temp.höjningen så kliade sig alla fiskarna en hel del, vilket ju tyder på att de har en del ektoparasiter. De kliar sig även lite grann nu fast mkt mindre efter temp.häjningen. (Temp. nu ligger på ca 32 grader)
Men nu till min fråga: Vad skall jag göra för att hjälpa fiskarna att få bort dessa parasiter som hela tiden verkar finnas där? De verkar ju inte heller vara helt harmlösa eftersom att en av fiskarna fick en prick som sagt.
Jag vill helst inte ha så hög temp. i min tank (annars lätt att göra en liten temp.höjing vid uppkomst av sjukdom, ligger temp. redan högt så är ju inte detta lika lätt)
Använder alltid ektozonsalt, men skall jag använda "vanligt salt" (NaCl) istället som förebyggande substans, och är det olämpligt att använda båda saltsorterna?
Tack på förhand/Peter

Annons