Hej tyvärr är det så att jag har fått nyn typ av parasit i mitt diskuskar. Jag har bara diskus i detta kar, och en fisk har en ganska liten vit prick på analfenan och en eventuell början till prick/fläck på ena bröstfenan. Pricken på analfenan verkar lixsom stå ut lite, typ som en liten vårta, kanske inte så viktigt men kanske kan vara till hjälp Det verkar inte som att det är någon annan fisk som har några vita prickar/fläckar (inte än iaf). Jag är egentilgen inte alls säker på om det är vitaprick,svamp eller nått annat... Men än så länge är alla inkl. den "sjuka" fisken i god form, de rör sig normalt, har fina färger, ingen ansträngd andning eller nått sånt, de beter sig helt enkelt som vanligt. Jag har alltid i Easy Life -filtermedie och Ektozonsalt vid varje vattenbyte(ca 1/2 av vattnet, typ var 4:e dag)
Fiskarna har dock under den korta tid jag haft dem gnuggat sig en hel del mot olika föremål i tanken. Detta är ju inget gott tecken men det har de iaf gjort, och nu har nånting brytit ut, men vad det än är så är det i början av sin fas nu. Eftersom jag inte vet vad det är vill jag inte börja medicinera med nått än, men däremot har jag precis höjt temp. på doppvärmaren. Har hört av en del diskusakvaristeratt det ofta räcker med en enkel temp.-höjning, är det rea erfarenheter oxå? Använder inte vanligt diskussalt, är det nått som skulle kunna få fisken att sluta "klia" sig eller kanske tillochmed kan användas som en slags medicinering i komb. med höjd temp?Vissa använder diskussalt andra inte, ska jag införskaffa detta tycker ni?
Är mkt mkt tacksam för svar, gärna snabbt, har inte haft mina diskusar så länge å det hade vart så tråkigt om nått hände:(
Är tacksam för all respons/svar/kommentarer jag kan få. Tack så mkt på förhand