Vit,trådig avföring +klåda

#1 - 15 november 2006 20:00
Vad beror det på??
min svärdbärare har det??
Nitrit är 0.

Även min platyhane kliar sig nu efter jag precis skrivit detta ovan??
skit.......
Platyn och de övriga svärdbärarna bajsar långa tjocka "korvar"[:o] hela tiden

mvh acinna:confused: :confused:
#2 - 16 november 2006 00:06
klådan kanske kan bero på för höga halter amoniak eller så har du kanske för mycket vattenberedningsmedel i karet (vissa fiskar kan vara känsliga mot det)- prova med att göra ett litet vattenbyte + ha bara i lite vattenberedningsmedel.
#3 - 16 november 2006 08:27
Har också detta problem - av och till. Kan vara parasiter...
Har märkt att det blivit bättre dock, sedan jag börjat använda handskar när jag håller på i akvariet (fått exem)..
#4 - 16 november 2006 08:50
Jag hade liknande problem lång trådig vit avföring som hängde efter fiskarna. Sedan blev de håglösa och matvägrade. Många dog med utspärrade fjäll när njurarna slutade fungera. Jag tror att man brukar kalla det bukvattensot som samlingsnamn. Testade med salt i vattnet osv, men inget hjälpte. Sedan hittade jag en medicin som heter Octozin som hjälper mot tarmparasiter/flagellater. Än så länge verkar det som den behandlingen funkade, men jag vågar inte hoppas för mycket än.
Hitills har två scalarer,två regnbågsciklider,två dvärggurami, 3 platy och 7 guppy strykt med under en sexmånadersperiod.
#5 - 16 november 2006 09:47
De beskrivna symptomen KAN vara ett tecken på bukvattensot - men det behöver inte vara det. Jag har haft detta problem jättelänge (men denna typ av avf. endast IBLAND!), men förutom det så verkar mina firrar må toppen. Tror det är jättesvårt att säga säkert vad sån'thär kan bero på, men det är absolut ett tecken på att man bör vara vaken & uppmärksam på fiskarnas fortsatta allmäntillstånd!

Tillkommer sedan andra symptom te.x de som "håglösa och matvägrar, utspärrade fjäll, svullna bukar, glosögon" o.s.v - är det troligtvis bukvattensot ja...
#6 - 16 november 2006 09:53
rödtoppen skrev:
klådan kanske kan bero på för höga halter amoniak eller så har du kanske för mycket vattenberedningsmedel i karet (vissa fiskar kan vara känsliga mot det)- prova med att göra ett litet vattenbyte + ha bara i lite vattenberedningsmedel.

Så även om Nitriten är 0 så tycker Du att jag ska testa nitraten också??

Ett litet vattenbyte= en hink eller?:) [:o]
Nyttobakterier då??

Tack för svar
#7 - 16 november 2006 09:55
Jag hade liknande problem lång trådig vit avföring som hängde efter fiskarna. Sedan blev de håglösa och matvägrade. Många dog med utspärrade fjäll när njurarna slutade fungera. Jag tror att man brukar kalla det bukvattensot som samlingsnamn. Testade med salt i vattnet osv, men inget hjälpte. Sedan hittade jag en medicin som heter Octozin som hjälper mot tarmparasiter/flagellater. Än så länge verkar det som den behandlingen funkade, men jag vågar inte hoppas för mycket än.

Hitills har två scalarer,två regnbågsciklider,två dvärggurami, 3 platy och 7 guppy strykt med under en sexmånadersperiod.

Mina fiskar är jättehungriga...
jag har medicin mot parasiter/bakterier men jag är så rädd om ynglen så jag avvaktar lite....
Tack för svar...hoppas det funkar för Dig;)
#8 - 16 november 2006 10:17
acinna skrev:
Mina fiskar är jättehungriga...

jag har medicin mot parasiter/bakterier men jag är så rädd om ynglen så jag avvaktar lite....

Har du yngel så borde de vara de första att "signalera" om något är galet...
Jag har också "småttingar" och har haft det större delen av tiden jag haft problem med klåda & vit avföring (ibland).
Mina växer så det knakar och verkar må gott..
Men var vaksam och observant!
#9 - 16 november 2006 10:34
Healena skrev:
Har du yngel så borde de vara de första att "signalera" om något är galet...

Jag har också "småttingar" och har haft det större delen av tiden jag haft problem med klåda & vit avföring (ibland).

Mina växer så det knakar och verkar må gott..

Men var vaksam och observant!

Ynglen mår bra:D ....peppar peppar
#10 - 16 november 2006 16:13
acinna skrev:
Så även om Nitriten är 0 så tycker Du att jag ska testa nitraten också??

Ett litet vattenbyte= en hink eller?:) [:o]

Nyttobakterier då??

Tack för svar

nej testa inte efter nitrat.
Även om nitriten är 0 så kan amoniaken vara för hög (jag vet av egen erfarenhet) mina fiskar kliade sig också jättemycket ett tag då gjorde jag många små vattenbyten i ca 2 veckor + jag hade i lite ektozon (fast bara lite)
Nu har mina firrar inte kliat sig på jättelänge.
Att ha i lite Nitrivec skadar ju inte.
#11 - 16 november 2006 17:46
Finns lite info här om vit tådig skit..

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=95582
#12 - 16 november 2006 21:10
Matte_g skrev:
Finns lite info här om vit tådig skit..

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=95582

De mår bra nu......peppar peppar
#13 - 18 november 2006 08:00
När flagellaterna borrat sig ut igenom magsystemet och in i andra vävnader och organ kommer vita skiten och att dom vägrar äta att upphöra och så dom normala symptomen vi är vana att se försvinner. Och man tror att fisken är frisk fast den är långt ifrån det!
I dom fallen det blir så här så kommer fisken att vara rätt smal men ändå äta.

Man får ju överväga när man behandlar fiskar om det är värt pengarna mediciner är ju rätt dyrt!!
Jag har diskus och dom kan ju kosta en hel del pengar så jag brukar behandla mina fiskar.
Men det gäller att behandla i tid!!

Hoppas att det går bra för dig och att dom klara sig!!

Annons