Såg för någon timme sedan att en koppartetra hade något som satt fast strax under hennes mun. Jag doppade en kökshandduk i akvariet, la tetran på den och vek över handduken över gälarna för att hålla henne någorlunda fuktig. Tog bort en/ett par trådliknande vita parasiter med en pincett och la sedan henne i en separat skål. Där ligger hon för stunden, avskild från resten av karet.
Vet inte om det var en eller två jag drog ut då den/dom inte var mer än max ett par mm långa. Självklart har hon nu ett sår och jag kan inte riktigt se om svullnaden/utväxten har gått ner eller inte.
Kan någon tala om för mig vad det kan tänkas vara, om parasiten är invärtes eller utvärdes? Har uteslutet Piscicola då den är alldeles för liten i storlek och ljus i färg. Kan vara lernaea kanske och då har jag inte lyckats få bort huvudet på den. Samtidigt verkade det som att den växte strax under huden på fisken.
Ingen annan fisk är drabbad och den här tetran kan inte ha haft dessa synliga symptom mer än några dagar. Alla fiskar äter, leker och beter sig annars som normalt.