Vita ägg?? normalt?

#1 - 5 augusti 2003 04:29
Hej . mina diskusar har lekt ..
Kul att se att dom vårdar dem så väl
men äggen börjar bli vita.. fler och fler..
ska det va såhär?
ska jag ta bort hanen när det blivit yngel eller kan han vara kvar?

#2 - 5 augusti 2003 08:44
Ingen ?
#3 - 5 augusti 2003 08:55
Att äggen blir vita brukar vara ett tecken på att de är döda, dvs inte befruktade eller så har något annat hänt tex möglat pga felaktiga vattenvärden eller liknande.

Det är normalt att en liten del del av äggen inte blir befruktade och därmed vitnar och dör efter ett tag. Om alla äggen dör så är det antingen något fel på leken/äggvården i sig eller så är det något som inte stämmer med vattnet.

Så rådet från mig blir att vänta ett tag till (jag vet inte vad som är normal tid för kläckning av diskusägg) och se vad som händer.

I övrigt har jag ingen erfarenhet av diskusodling men jag tror att hanen skall vara kvar och hjälpa till med yngelvården som är väldigt speciell hos diskus (ynglen äter av föräldrarnas hudsekret) men här får någon erfaren diskusakvarist ta över och besvara så att det blir rätt :)

/Jonas
#4 - 5 augusti 2003 08:59
Men ca ett 10 tal ägg var vita när de kom ut ..
och ca 30 st har blivit vita under tiden..
vad jag har hört så sorterar dom bort ägg som möglar??

#5 - 5 augusti 2003 14:01
Hej!

Som tidigare sagt är vita ägg av någon anledning obefruktade. Detta kan förutom tidigare sagt, även bero på att båda discusarna är av samma kön. I ditt fall honor (såklart!). Befruktade ägg blir efter tre dagar små slingrande yngel. Efter ytterligare några få dagar blir dom frisimmande. Ta inte bort hanen. Hanen är den som vårdar ynglena bäst... märkligt nog!
#6 - 5 augusti 2003 14:04
Glömde nämna att föräldrarna äter upp äggen som är obefruktade och dom som är angripna av svamp. Dom flyttar även dom befruktade äggen efter ett tag för att skydda dom från just svamp. I mitt fall har föräldrarna flyttat runt ägg och yngel i karet 3-4gånger innan dom blivit frisimmande.
#7 - 5 augusti 2003 14:10
Hej

mina diskusar blir yngel i morgon .. om allt står rätt till.
men dom har inte flyttat några ägg.. och där finns ett 30 tal vita bland 90 vanliga..

#8 - 5 augusti 2003 14:13
Hur många kullar har föräldrarna haft tidigare? Dom första brukar aldrig blir bra...
#9 - 5 augusti 2003 14:14
dom har haft 2 kullar innan ..
första blev skit andra åt de andra diskusarna upp :)

#10 - 5 augusti 2003 15:46
morbid: jag har ett par i exakt samma läge nästan.. även deras 3 kull smaskade dom i sig efter en 35 timmar ca..
#11 - 6 augusti 2003 10:30
Hej!

Att föräldrarna äter upp äggen kan bero på att dom inte känner sig redo för att föda upp en kull. Det är naturens sätt att visa att det är för tidigt, föräldrarna kanske inte riktigt är ordentligt utvilade från kullen dom hade innan.
Att andra diskusar i samma kar äter upp äggen är konstigt. Föräldrarna ska ju vakta äggen som hökar och hålla andra invånare i karet långt borta från äggen/ynglen. Detta brukar hanen vara expert på!

Annons