Vita alger? [?]

#1 - 4 januari 2004 15:49
Japp, det var så på mitt förra akvarium med. Små vita..prickar på glaset och på en del växter. Är det alger? Varför får jag aldrig gröna alger utan bara vita?
#2 - 4 januari 2004 22:46
Ingen som kan hjälpa mig och säga vad det är för något?
#3 - 5 januari 2004 01:26
Ingen aning men det är nog ingen alg.
#4 - 5 januari 2004 02:50
Vet inte det där med glaset, men vet att växer kan få en vit yta av näringsbrist. På vilket ämne vet jag inte för tillfället men det kan säkert andra svara på här.
#5 - 5 januari 2004 10:00
Fenomenet Punko nämner kallas "biogen avkalkningen" och det är CaCO3 som fälls ut på bladen.

Jag själv har haft en vit sandpappersutfällning på glasrutan en gång i ett litet 29-liters som jag övergödde något kopiöst. Resultatet blev som sagt någon slags konstigt vit sandpappersbeläggning, främst på vissa delar av glaset.
#6 - 5 januari 2004 14:58
Är "biogen avkalkning" ovanligt? Jag har bara haft det en gång, på Cryptocoryner i ett akvarium utan cirkulation. Anubias och Javaormbunke fick det inte i samma akvarium.

Är de vita prickarna luddiga? Hur stora är de?

#7 - 5 januari 2004 15:15

Jag har det i mitt kar nu faktiskt. fast det e inga vita prickar, utan mer som en vit tunn yta av damm, började på stocken ( trodde det va mögel) men nu har vissa svärdplantor och en windlövormbunke börjat få en ljus vit tunn yta med. ungefär som vit aska lr nått.
#8 - 25 april 2005 09:39
Tror att det är just såna alger som finns i mitt kar med... Sitter och letar För att hitta någomn info, men det verkar vara snålt med den saken! Ingen som vet vad detta vita "damm-lager" är för nåt? Hur man blir av med det och varför det uppkommer?
#9 - 25 april 2005 11:06
Hmm.. vore intressant att få se bilder av det så man vet lite mer. Jag hade som fläckar/partier både på rutor och på min rot i avkariet. Frågade här på forumet och då fick jag veta att i mitt fall berodde det nog sannolikt på att det var matrester som singlat ned på botten och brutits ned till det här vita "spindelvävsliknande". Jag började mata mindre (vilket var vettigt i vilket fall) och det försvann! :)

Annons