Även om de smala krälande larverna inte alls är farliga för fiskar, vatten eller växter, så tycker i alla fall JAG att de ser otrevliga ut..
OM du nu vill ha bort dem snabbt och effektivt:
Ett tips som är TOPPEN mot just de här "trådsmala" larverna är att:
Låt bli att mata fiskarna på ett par dagar, och köp en #pakistanbotia# (tror det stavas så)
De städar bort alla larver, och äter upp alla sniglar och snigelägg, om du lyckats få sånna nån gång.
Ett par dagar bara, så VIPS var alla sniglar och larver borta.
Sniglar är inte heller farliga, snarare bra, för de städar bort alger.
Men de förökar sig otroooligt fort, så vill du inte ha glaset täckt med sniglar, så köp en pakistanbotia.
Sniglarna kan ofta följa med växter man köper i djurbutiken, trots att växterna är behandlade mot det. Ibland slinker ett par ägg eller sniglar med.
Det räcker med att sänka temperaturen lite och dammsuga upp lite skit från botten. Maskarna är ju trots allt ett tecken på att botten är attans skitig.
Sniglar äter framförallt döda växtdelar som annars belastar balansen i karet hårt när de ligger och ruttnar, precis som en död fisk. Sniglar blir inte många om det inte finns mycket mat. Antingen har du en massa döda växtdelar eller så blir det en massa mat över när du matar fiskarna.
I mina räkkar övermatar jag för att räkbebisarna ska få sitt och där har jag en massa sniglar. I stora fiskkaret har jag inte mycket sniglar alls, där är konkurrensen stor om maten..
Sniglar kan man även ha som indikator på att något är fel. Om man får dåligt vatten i karet så dör sniglarna före fisken. Om man ser alla sniglar krypa upp till vattenytan lr ovanför den och att de kryper upp igen om man petar ner dem. Då är det dags att byta vatten annars har man snart död fisk...
Posthorn är de bästa städarna...
Janne på Södermalms Akvarieaffär hade denna snigellektion med mig när han gav mig mina första Postisar.. :D