[FONT=Comic Sans MS]Jag undrar vad mitt akvarium har drabbats av! :confused: Har en neontetra som har en vit ganska stor men platt prik fram vid munnen. Måste även nämna att jag är ny innom akvarie hobbyn. Det har också dykt upp vita prickar på själva akvariumet och roten som jag har i. Har behandlat akvariumet nu i två omgångar med medel mot vita prick men det verkar verknings löst. Läste här på forumet idag att man kunde höja temperaturen, men vet inte om jag kan det då jag har två snäckor i. Kan också nämna att en algätare dog i akvariet igår...:( Vad är det? Någon som vet??[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Måste även tillägga att jag byter 1/3 vatten varannan vecka[/FONT]
Hej!
Här är en länk till en sida som jag tycker hjälper när man försöker diagnostisera sjukdomar på egen hand.
http://www.jbl.de
Klicka på Engelska (om du inte kan tyska :p), sen "Online Hospital" och "Diagnosis through pictures" och gör de val som du tycker stämmer in. Självklart marknadsför de sina egna produkter, men det kan ge en ett hum om vad som är fel och vad man kan göra.
Sen som alla påpekar i alla trådar här så är det bra att ha koll på hur vattenkvaliteten i ditt kar är (pH, No2/No3, KH etc, se artikel om vattenkvalitet). Men det kanske du redan kollat? Är vattenkvaliteten inte optimal blir fiskarna lättare sjuka.
Jag är också relativ nybörjare på det här men hoppas att infon hjälper lite iaf :)
Ha det bäst!
/a