vita prick m.m?

#1 - 9 april 2007 21:04
Nu har ja råkat ut för min första sjukdom. För några veckor sedan var jag in och köpte lite nya fiskar. 2 kuliålar, 1 ny räka efter att den andra hoppat ut akvariet och dött. 5 st Tigerbarber.

Nu till lite symtom.

1: Tigerbarberna står ofta på huvvet, helt still. Nån som kan tänkas veta Varför? Matas med vanligt flingfoder.

2 Mina kardinaltetror hade småå småå vita prickar. såg ut som syrebubbler men ja vet inte. Spreds till en guppy som nu är den enda som lever av dom som visat tecken för "vita pricken" Har ganska mycket fisk och räkor i det karet.

Mina kardinaltetror vart prinsip levande uppätna av mina tigerbarber. Dom jagade dom och bet dom tills dom dog. Är det vanligt? Hur behandlar man vita prick? Hur mäter man nitrit? tacksamm för svar.
#2 - 9 april 2007 21:13
1. De vill gärna ha lite fart i vattnet och gillar även att vara i lite större stim. Är de sedan angripna av vita prick blir de inte precis piggare;).

2. Misstänker du vita prick är det bara att köpa medicin, det är oftast ganska enkelt att bota då det finns effektiv medicin.

3. Tigerbarber är inte akvariets prinsessor, och kan vara ganska så eleka och omtalas ofta som fenbitare. Nitrit mäter du med ett test du kan köpa i akvarieaffären, men köp ett dropptest som är mer tillförlitligt än mätstickor. Har de bara stickor så är det bättre än ingenting då du iaf får ett hum om var du ligger.
#3 - 9 april 2007 21:33
Jag läste i nån gammal akvariebok att om Tigerbarben står på huvudet kan det vara en början på nitritförgiftning. Jag frågade lite senare den akvarieaffär jag köpt dom på vad han trodde det var. Han trodde det bara var typ luft i magen efter dom ätit men ja tycker dom bara står mer och mer på huvudet nu + att dom där prickarna kommit nu nyligen. Hopp okej. Köpte alla dom hade men ja får leta efter fler kanske då eller behandla dessa och ge tillbaka dom till affären :P okej, dropptest. Då ska ja in å kika på det i morron.
#4 - 9 april 2007 22:00
Det kan även vara som du sa att de är känsliga för nitrit, och att de får det beteendet vid hög halt:confused: . En del fiskar visar tecken på felaktiga vattenvärden på lite olika sätt och det kan mycket väl vara på det viset.
#5 - 10 april 2007 17:49
tigerbarber brukar va de första som reagerar på nitrit genom o stå på huvudet.
Simma med huvet ner o verka som dom flyter typ..

Byt 30-50% av vattnet
#6 - 14 april 2007 17:04
ansjo skrev:
Det kan även vara som du sa att de är känsliga för nitrit, och att de får det beteendet vid hög halt:confused: . En del fiskar visar tecken på felaktiga vattenvärden på lite olika sätt och det kan mycket väl vara på det viset.

Mmm men dom mår bra nu. Köpte en medicin i gävle men ja kommer inte ihåg vad den hette. :S Effektiv. Nu simmar dom som jag vill :D En guppy vill bara inte bli av med sin vita prick. Skall jag avliva? iof är det en medicindag kvar. Allt ska vara klart på onsdag :P
#7 - 14 april 2007 17:05
mayday skrev:
tigerbarber brukar va de första som reagerar på nitrit genom o stå på huvudet.

Simma med huvet ner o verka som dom flyter typ..

Byt 30-50% av vattnet

Du har rätt.

Mmm gjorde den med typ 1-2 dagar senare uppstod vita prick :S Nu mår dom iof väldigt mycket bättre :D
#8 - 14 april 2007 18:00
Ha inte ihjäl den, det kan ta lite längre tid för vissa att bli botade och det kan vara den som smittade ner de övriga i karet. Den kan ha haft det "mest" om du förstår vad jag menar och därför ger det inte riktigt med sig lika fort som på de andra.
Har du otur kan det behövas två kurer innan det är borta helt om de gått med det länge.
#9 - 14 april 2007 19:30
Lånar tråden lite...

Hej!

Jag har också fått problem med vita pricksjuka i båda mina kar. :(
Har varit bortrest en vecka och när jag kom hem hade nästan alla fiskarna i det lilla karet (120 liter) fått vita pricksjukan. Framförallt riotetrorna är illa åtgångna.
I det stora karet (200 liter som startades upp för ca 2,5 vecka sedan) har jag bara 8 Colombiatetror men 4 av dessa har börjat få små prickar på fenorna så båda karen måste medicineras. Jag ska iväg till zooaffären och handla medicin i morgon.

Nu till frågan - Efter att ha lästa alla trådar jag kunnat hitta i ämnet så står det i de flesta att filtret måste bytas. Ska allt filtermaterial bytas ut så att man i princip måste "starta om" karen? I 200-litaren har jag precis installerat ett filter bakom BTN-bakgrunden med tillklippta kuber av filtermatta, etc.?

Stämer detta att materialet måste bytas helt eller räcker det att skölja ur det på vanligt sätt:confused: :confused: :confused:

Tacksam för tips och råd i ämnet.

//Tonken
#10 - 14 april 2007 22:40
Jag har inte gjort något med mina filter när jag medicinerat mot vita prick, men som tur är har det bara drabbat mina fiskar någon gång under alla år.
Följ bruksanvisningen till punkt och prick(a):p så kommer det säkert att lösa sig.
#11 - 14 april 2007 22:44
Oj....

ansjo skrev:
Jag har inte gjort något med mina filter när jag medicinerat mot vita prick, men som tur är har det bara drabbat mina fiskar någon gång under alla år.

Följ bruksanvisningen till punkt och prick(a):p så kommer det säkert att lösa sig.

...så fyndig man kan vara :D

Toppen! Det var ju det svaret jag helst ville ha också. Ska kurera krabaterna enligt konstens alla regler;)
#12 - 14 april 2007 22:49
Tonken skrev:
...så fyndig man kan vara :D

Och det gäller att vara snabb med, uppskattas av alla förutom frugan:p !
#13 - 15 april 2007 09:56
ansjo skrev:
Ha inte ihjäl den, det kan ta lite längre tid för vissa att bli botade och det kan vara den som smittade ner de övriga i karet. Den kan ha haft det "mest" om du förstår vad jag menar och därför ger det inte riktigt med sig lika fort som på de andra.

Har du otur kan det behövas två kurer innan det är borta helt om de gått med det länge.

jaha okej. Då låter ja väl den vara :D Tycker så synd om den bara. iof kan den simma nu. Låg mest och halvflöt vid ytan förut.

Annons