Vita prick,medicin vilka fiskar tål det inte?

#1 - 16 januari 2005 19:07
Hej!
Någon som kan svara lite snabbt här,måste börja medicineringen nu.
Följande fiskar finns i akvariumet (500l): 6st praktbotia,2st kuhliiålar,2st peckoltia,1st ancistrus,3st scalarer,4st nyckelhålsciklider,5st korallplaty,9st guppy.
Kan jag ha alla fiskarna kvar,tänker främst på de bottenlevande (peckoltia,kuhlii och ancistrus) ?

Praktbotia,guppy och korallplaty har synliga vita prickar.
#2 - 16 januari 2005 19:10
borde stå i bruksförvirringen...... vad för medicin använder du???
Har för mig (e inte säker) att om det är protozin så ska man minska dosen till hälften om det finns grönlingar i akvariumet.. (grönlingar.. typ Kuhliiål)
#3 - 16 januari 2005 19:23
Den..

den jag har hemma heter "sera costapur".
Det står att vissa fiskar inte tål den.
Ska jag medicinera med den? Eller ska jag vänta tills imorrn då jag kan köpa protozin? Vore riskabelt...
Men om jag tar halvdos av sera costapur,borde det gå? Fungerar den medicinen?
#4 - 16 januari 2005 19:31
Jag vet tyvärr inte.... har aldrig använt den medicinen..... men står det inte vilka typ av fiskar som inte tål medicinen??
#5 - 16 januari 2005 19:35
mmm

lägre djur,men det verkade bara vara i saltvatten.
Upptäckte just att medicinen gick ut -03. Så det är inte att tänka på..
Får verkligen hoppas att de klarar sig tills imorgon,då jag kan köpa medicin.
Köper protozin då,halv dos när ålarna är inblandade. Var det inte så?
#6 - 16 januari 2005 19:41
Enligt bruksförvirringen till protozin så står det så här:
"För behandling av vita prick, svamp, sammetssjukdom och costia i tropiska sötvattensakvarie.
Används ej när mormyridier (t.ex. elefantnosfisk) finns i akvariet.
Halv dosering när grönlingar, botior, och andra fjällösa arter är närvarande"
#7 - 16 januari 2005 19:44
hmmm

rekommenderar du den medicinen? har både botior och kuhlii. Så då får det bli halvdos,men det är väl inte lika effektivt?
hmm,hur som helst... får åka iväg imorrn och köpa medicinen så fort det bara går!
#8 - 16 januari 2005 19:52
Jag rekommenderar inte nått speciellt märke alls... men eftersom det står som det står kanske det är mildare mot fiskarna???? jag vet inte..... jag har använt denna medicin en gång när jag medicinerade.. iofs i ett mycker mindre kar 100 L men det fanns kuhlii i och alla överlevde....
Sedan vilken medicin du ska köpa är ditt beslut.
#9 - 17 januari 2005 12:47
hur var det nuigen..

skulle man ta bort filtret under medicineringen och bara ha igång syretillförseln?

Ska åka bort den 26,borde det vara "lugna gatan" så jag kan åka? Oroar mig.
Får ju köra på halv dosering,undrar om det är lika effektivt eller om det kan ta omtag? Någon som vet?

Ska börja medicinering nu. Så fort jag vet in jag ska ta bort filtret eller inte.
#10 - 17 januari 2005 16:16
ge halv dos om du har praktbotior eller snäckor
#11 - 18 januari 2005 08:11
Tänkte på en annan sak:

Hur fort kan man se bättring? Fiskarna är pigga,men vissa har fått fler prickar tycker jag det ser ut som.

Ska man mata under medicinering? (Har inte gjort det,men tänkte fråga).
#12 - 18 februari 2007 21:05
Hej!
Nu har jag råkat ut för vitaprick, eller snarare mina praktbotior, och även de andra fiskarna.
Jag använder Sera Costapur, och det är första behandlingsdagen idag.

Jag tycker att ni som har kunskap om medicinerna skriver lite om dem, t.ex. vilka fiskar som inte tål vilka mediciner osv.

Nu läste jag på min och den skulle funka till alla fiskar, bara i saltvatten man inte kunde medicinera om man hade "lägre stående" djur.

Ang matning så vet jag inte varför det sägs att man inte skall det, jag tror att det beror på att många nyttobakterier kommer att dö utav medicinen = ingen nedbrytning.

Tror ni att medicineringen, eller sjukdomen har ihjäl rommen från ancistrusar om de nu skulle få för sig att lägga den nu? Honan ser nämligen tämligen romstinn ut.
#13 - 27 februari 2007 09:22
Kan meddela, för skojs skull, att mina palettciklider har lekt och lagt rom just nu under tiden jag har behandlat dem mot vita prick. Och det verkar vara en envis variant jag har att göra med också. Behandlat i 5 dagar med Esha exit och alla utom ancistrusarna har blivit bra. Har nu köpt Protozin istället och ska köra en omgång med det och hoppas att även mina ancistrus blir friska.
#14 - 4 mars 2007 13:24
Jag kan medela att jag starta en behandling med Faunamor mot vitaprick sjukan,

jag har tempen på ca 30 jag har tagit bort mina media kassete ur mitt ytterfilter (fluval 305)

Fiskar har jag 4st Botia kubotai ca 23 kardinaltetror och 3 st L260.

Alla utom mina L-malar tycks vara prickiga.

Jag matar som vanligt en gång per dag och har ljuset på som vanligt.

jag har etozon salt men inte använt de, antar att de skulle vara bra att tillsätta så botiornas slemhud skulle bli tjockare men jag kanske tillsätter de under dag 3 eller 4 .

akvarie volymen är cirka 100L

Glömt nått?
#15 - 4 mars 2007 18:34
Emotional, Endast om du har aktivt kol i ditt filter så ska du komma på någon annan lösning..
om du inte har aktivt kol så fortsätt läsa:
Dina "nyttobakterier" i filtret kommer nog att stryka med av medicinen så tänk på att mata sparsamt när du är färdig med medicineringen då de flesta nyttobakterier är döda och du har mycket nytt vatten..
#16 - 4 mars 2007 18:36
jasså, en gammal tråd, suck..
#17 - 6 mars 2007 09:29
nejdå posta på!
#18 - 6 mars 2007 15:40
stäng av kolfiltrerna när ni medicinerar och plocka ur skaldjuren.... räkor och snäckor tål inte medicineringen, tydligen gäller det alla märken av medicinering mot tex vita pricksjukan.

det bästa är att medicinera hela karet, när medicinering är gjord så gör man ett delvattenbyte och helst kör igång ett kolfilter innan man tjoppar tbx ev räkor.

Annons