Vita prick sjukan

#1 - 17 september 2009 20:34
Vet att det finns 200k trådar om detta. Men kollat igenom en hel del och hinner för närvarande inte kolla vidare. Måste tillsätta salt, de har blivit hur slöa som helst. Har ett 96l "sjukhusakvarie" med 2 st Magelechis thoracata.
De ska ju vara rätt tåliga.

Frågan är hur mycket salt man ska tillsätta per liter?

De hade sjukdomen när jag köpte dem. Den visade sig knappt i affären, men när jag kom hem och hade koppat in dem så kom de vita prickarna fram allt tydligare. Har behandlat med Sera's Costapur i 1 v+ 2 dagar. För det var det de hade hemma i den lokala zoo-butiken.

tacksam för hjälp

#2 - 17 september 2009 20:44
Det räcker med vitaprick medicinen, men var beredd att du kan få köra både två och tre kurer innan det är helt borta...
#3 - 17 september 2009 20:49
ansjo skrev:
Det räcker med vitaprick medicinen, men var beredd att du kan få köra både två och tre kurer innan det är helt borta...

Mmm, hade tänkt att enbart köra med medicin. Men nu när jag kom hem från jobbet så reagerar inte fiskarna ens på mat. De ligger jämte varandra och ser halvdöda ut. Var nere med håven för att se fall de levde då simmade de normalt sedan tillbax till punkt 1 och fortsätta hänga.

Men du tycker jag ska avvakta?
#4 - 17 september 2009 20:56
Det kan ha hänt något med den biologiska balansen i karet nu när du medicinerat och vad du ska göra är svårt att säga så här på rak arm.
Visst kan det hjälpa med salt om du tex fått nitrit i karet, och kör då på 2-3 msk/100 liter vatten och har du lite vattentester så skulle jag nog gjort dessa.

Ser jag att mina fiskar inte ser så pigga ut, gör jag nästan alltid ett delvattenbyte men det är lite kruxigt i ditt fall eftersom du kör en medicinkur. Skulle detta varit mitt kar skulle jag nog ändå göra ett vattenbyte för att se hur de reagerar om de ser dåliga ut, samt medicinera för den vattendelen som blir utbytt. Men det finns många skolor hur man ska göra i sådana här bekymmer, så du får kanske snart fler svar...
#5 - 17 september 2009 20:59
ansjo skrev:
Det kan ha hänt något med den biologiska balansen i karet nu när du medicinerat och vad du ska göra är svårt att säga så här på rak arm.

Visst kan det hjälpa med salt om du tex fått nitrit i karet, och kör då på 2-3 msk/100 liter vatten och har du lite vattentester så skulle jag nog gjort dessa.

Ser jag att mina fiskar inte ser så pigga ut, gör jag nästan alltid ett delvattenbyte men det är lite kruxigt i ditt fall eftersom du kör en medicinkur. Skulle detta varit mitt kar skulle jag nog ändå göra ett vattenbyte för att se hur de reagerar om de ser dåliga ut, samt medicinera för den vattendelen som blir utbytt. Men det finns många skolor hur man ska göra i sådana här bekymmer, så du får kanske snart fler svar...

Ok. Gjorde vattentest så fort jag såg dem. Men de var klockrena. Jag kör på att byta lite vatten och se fall det hjälper. Tack för dina tips anyway :)
#6 - 17 september 2009 21:00
Det är inte så mycket man kan göra så här via en skärm, det är alltid lite lättare att se saken IRL...men hoppas att de kryar på sig och piggnar till:). Meddela gärna hur det gick.
#7 - 18 september 2009 00:32
Jag fick vita prick sjukan för cirka en vecka sen.
Jag köpte medicinen JBL Punktol 1000 och hällde i för 3 dagar sedan. Nu idag gjorde jag ett vattenbyte på cirka 30% och hällde i ny medecin efteråt. En del fiskar har prickarna försvunnit helt på och på vissa är fläckarna på väg bort. Man får tänka på att parasiterna lämnar ärr på fiskarna som tar ett litet tag att få bort och att det inte går på en gång.
Om dina fiskar klarar lite varmare temperaturer så höj upp till ca 30 grader eftersom det snabbar på medicinen.

Hoppas det går bra!
#8 - 18 september 2009 10:36
ansjo skrev:
Det är inte så mycket man kan göra så här via en skärm, det är alltid lite lättare att se saken IRL...men hoppas att de kryar på sig och piggnar till:). Meddela gärna hur det gick.

Jo det är ju så :)

De är lika slöa fortfarande. Men inget dödsfall än så länge, tack o lov :)

Just nu ligger de lätt på sidan, var tvungen att peta på dem för att få bekräftat att de lever. Min sambo var uppe före mig och gav mig nästintill ett dödsbesked, glad att det inte var så illa.

Borde inte fiskarna ha piggnat till vid detta laget, efter delvattenbytet?
#9 - 18 september 2009 10:40
Jag fick vita prick sjukan för cirka en vecka sen.

Jag köpte medicinen JBL Punktol 1000 och hällde i för 3 dagar sedan. Nu idag gjorde jag ett vattenbyte på cirka 30% och hällde i ny medecin efteråt. En del fiskar har prickarna försvunnit helt på och på vissa är fläckarna på väg bort. Man får tänka på att parasiterna lämnar ärr på fiskarna som tar ett litet tag att få bort och att det inte går på en gång.

Om dina fiskar klarar lite varmare temperaturer så höj upp till ca 30 grader eftersom det snabbar på medicinen.

Hoppas det går bra!

Jag TROR att några prickar har ramlat av, är inte helt säker. För fiskarna håller inte samma färg längre (kan till viss del bero på att det är ljus sand i mitt sjuk-akvarie), de har blivit lite mattare. Ska nog kanske köra vidare på sera's andra prylar som man kan sätta in efter att man behandlat med Costapur, vitaminer osv.
Har haft 28 grader i mitt akvarie, ligger för tillf på 29.

Tack ska du ha :)
#10 - 18 september 2009 22:56
Skumt, de har tappat färgen från ryggfenan och bakåt. Fortfarande lika slöa. Tycker det är ett under att de fortfarande lever. Skulle absolut inte bli förvånad om de dör vilken minut som.

Någon som har en aning vad fiskarna håller på att genomgå? Förutom att de inte mår bra? Bifogar en bild
#11 - 19 september 2009 06:18
Svårt att se på den bilden, men kanske det är en bakterieinfektion de fått. Jag tycker hela skedet låter mystiskt med fiskarnas reaktion då de inte blir så dåliga av vita prick.
Är det länge sedan du köpte dem och fanns det fler individer som var till salu i det karet?
#12 - 19 september 2009 11:13
ansjo skrev:
Svårt att se på den bilden, men kanske det är en bakterieinfektion de fått. Jag tycker hela skedet låter mystiskt med fiskarnas reaktion då de inte blir så dåliga av vita prick.

Är det länge sedan du köpte dem och fanns det fler individer som var till salu i det karet?

mmm tyvärr. Det är första gången som jag har vita prick, så det är rätt svårt att veta hur det egentligen ska se ut.
Köpte dem den 7 Sep. Så det blir 2 veckor på måndag. Ja de hade väl 5-6 till, plockade dock den sista hanen ;)

Ser nästan ut som att prickarna släppt iaf. På några av de ställen där det suttit prickar så är det bara vita små ringar, ingen fyllning i dem. Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Om jag ska fortsätta att behandla så att jag verkligen dödar parasiten. Eller om jag redan nu ska köpa en "vitaminkur" till dem, samt köra medicinen.
#13 - 19 september 2009 11:36
Har du kollat hur de som går kvar i affären ser ut?
Som du säger, det är svårt att veta vad man ska göra och personligen har jag inte mycket mer tips till dig än de jag redan gett....
Men för att du inte ska tappa dem hade jag nog först försökt att få igång dem, och har nu prickarna minskat och/eller gått bort så kan du alltid köra en medicinkur igen om de skulle komma tillbaka.
#14 - 19 september 2009 12:01
Medicinera tills sjukdomen har dött ut i ditt kar. SEN kör med vitaminer om du vill det. Bli inte ledsen om dom dör inom en vecka. Jag köpte i början på sommaren som jag såg när jag kom hem hade tendenser till vita prickar/genomskinlig hud som blev värre och dog efter en vecka. Det är väl en ganska ung fisk också.
#15 - 19 september 2009 12:58
ansjo skrev:
Har du kollat hur de som går kvar i affären ser ut?

Som du säger, det är svårt att veta vad man ska göra och personligen har jag inte mycket mer tips till dig än de jag redan gett....

Men för att du inte ska tappa dem hade jag nog först försökt att få igång dem, och har nu prickarna minskat och/eller gått bort så kan du alltid köra en medicinkur igen om de skulle komma tillbaka.

De är i bättre skick än de jag har, visserligen var det väl några dagar sedan jag kollade på dem. Jag var ju tvungen att kolla på dem en gång till, eftersom jag blev lite lack på mig själv att jag inte såg att de var sjuka när jag väl valde dem. Men de visade knappt några prickar, behövde anstränga sig för att verkligen se dem. Men ska ta en sväng in nu i veckan och kolla läget.
Ska göra det. Tackar för alla tips du gett :)
#16 - 19 september 2009 12:59
Medicinera tills sjukdomen har dött ut i ditt kar. SEN kör med vitaminer om du vill det. Bli inte ledsen om dom dör inom en vecka. Jag köpte i början på sommaren som jag såg när jag kom hem hade tendenser till vita prickar/genomskinlig hud som blev värre och dog efter en vecka. Det är väl en ganska ung fisk också.

Jag kör på det. Låter precis som det jag har. Nej, är beredd på att de kan dö när som helst. Men hoppas på det bästa. Ja de är väl ca 4-5 cm. Fullvuxna ligger väl minst på 15 cm skulle jag tro.
#17 - 20 september 2009 20:04
Båda avled idag, den ena på förmiddagen och den andra på kvällen. Undrar vad det var för skumt de råkade ut för. Förutom vita prick sjukan då..
#18 - 20 september 2009 22:47
coraxvtl skrev:
Båda avled idag, den ena på förmiddagen och den andra på kvällen. Undrar vad det var för skumt de råkade ut för. Förutom vita prick sjukan då..

R.I.P

Köp den minsta och ivrigaste malen dom har i affären nästa gång. Dom minsta är dom som städar allra bäst. Och dom ivrigaste är ju som sagt oftast friskare och inte sjuka.

Annons