[FONT=Times New Roman][SIZE=3]1/ Hur stort är akvariet?´[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]ca 60L[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]2/ Vilken filtrering använder du?[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Ett Innerfilter, Eheim 2008[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]3/ När startade du akvariet?[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]10-05-17, En vecka sedan idag.[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Startade med dom jag har i idag, la i alla samtidigt.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]2st Black Molly,[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]2st Dalmartiner Molly,[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]10st Guppys och[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]1st Ancistrusmal.[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?[/FONT][/SIZE]
2st Black Molly som är 4cm
2st Dalmartiner Molly som är 1-1½cm
10st Guppys som är 5-10mm
1st Ancistrusmal som är 3cm
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Har en stor boll javamossa, två stora vattenpest som jag har spridit ut, en indisk hygrophila och en växt med stora långa blad som jag inte vet vad den heter.[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?[/FONT][/SIZE]
Har ingen aning. Ska göra vattentest nu.
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Har ingen aning. Ska göra vattentest nu.[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?[/FONT][/SIZE]
Ska göra mitt första vattenbyte idag och ska byta ut 1/3
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då?[/FONT][/SIZE]
Ska göra mitt första vattenbyte idag och ska byta ut 1/3
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Allt är ju nytt. Har grus, stenar, växter, en rot, en grotta.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Dock köpte jag 3 nya växter för ca 4 dagar sedan.[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Alla fiskar är nya. Ingen har varit i karantän. Dom har varit där i i en vecka.[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Inte sedan jag startade akvariet.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Matar mycket sparsamt nu i början. Matar ungefär varannan till var tredje dag. Dock försöker jag mata malen med diverse grönsaker, men den vill inte äta av det. Annars matar jag med flingfoder.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]15/ Har du nyligen bytt foder?[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Nej. Men använder inte samma som dom gjorde i butiken.[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Malen har inte ätit annat än alger och vägrar äta grönsakerna jag lägger i. Har dock tuggat lite på en ärta..[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Såg igår att Black Mollysarna hade vita prickar på sig och att honan hade ett dimmigt öga. Dock så nafsar Guppysarna på dom hela tiden. I morse så var Prickarna borta.[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Nej.[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Guppysarna jagar och nafsar på Black Mollysarna.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Malen äter inte annat än alger. Men eftersom karet är nystartat undrar jag hur mycket alger som finns i? Har ju växter från tidigare kar dock.[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Black Mollysarna HADE vita prickar igår kväll.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Black Molly honan har ett dimmigt öga[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Black Molly hanen har ett litet litet jack på bakfenan.[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Nej.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Bara Black Mollysarna och det var båda två på en gång.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]22/ Tar du direkt bort döda fiskar?[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Har inte haft några.[/SIZE][/FONT]