Vita prick, svamp eller sammetsjuka?

#1 - 23 maj 2010 21:16
Kom nyss hem och kollade in i akvariet och såg att min black molly hona hade som en liten vitaktig genomskinlig hinna på ena ögat och även massa små små vita prickar överallt! Hon är en black molly med silverskimmer annars men det har aldrig sett ut så.. Såg även nu att hanen också har små små vita prickar på sig! :( Dom är lite "luddiga"

Googlade men hittade inte några bilder att jämföra med.
Någon som har några?

Fiskarna beter sig precis som vanligt, än så länge....
Dom kliar sig inte mot något eller har svårt att andas eller så.

Vad ska jag göra? Mitt akvarie är bara en vecka gammalt..

Mvh / En orolig och ledsen Jocie
#2 - 23 maj 2010 21:23
Låter som vita prick till en början, men "luddet" låter mera som svamp. En bra site är www.jbl.de - gå in på engelsk version och sedan "Online hospital" och kolla.

Tråkigt att åka på det med ett nytt akvarium. :(
#3 - 23 maj 2010 21:34
Jens A. skrev:
Låter som vita prick till en början, men "luddet" låter mera som svamp. En bra site är www.jbl.de - gå in på engelsk version och sedan "Online hospital" och kolla.

Tråkigt att åka på det med ett nytt akvarium. :(

Det såg ut som vita prick på bilderna.. Så får kolla lite i tidigare trådar om vad jag ska göra.. kan ju hälla i lite salt under behandlingen också kanske?
#4 - 24 maj 2010 04:29
Medicinera med Exit samt se till att temperaturen inte är under 26 grader.

Då vita prick orsakas av en parasit så får du vara beredd på att medicinera minst två kurer för att bli av med både vuxna parasiter och deras ägg.

Om du bara börjar behandlingen snabbt så brukar vita prick vara ganska lätt att råda bot på.

//Roger
#5 - 24 maj 2010 09:04
Nu är jag vääldigt fundersam! Kollade nyss till akvariet och då såg jag inte en enda vit prick.. Kanske har med ljuset att göra? Men däremot så har molly honan ett "dimmigt" öga. Vad är det för något? Och mina små guppysar som är ca 2 månader gamla attackerar mina två mollys hela tiden. Dom simmar liksom efter dom och "äter" på dom :S Dom är tio gånger så små och har aldrig sett det förut.. Varför gör dom så? Ska jag köpa medicin mot vita prick ändå och behandla?
#6 - 24 maj 2010 09:13
Ja du kan ju köra med Exit som jag tycker är väldigt smidig att medicinera med då du slipper hålla på ta bort filtrering o sånt bara du inte har aktivt kol i nån av filtrena osånt fall plocka ur det samma fabrikat som gör Exit har även en medicin som tar ca 20 olika sjukdomar dock ej vita prick men fenröta och en massa annat tar den kål på kommer ej ihåg namnet på denna tyvärr men det e bara at läsa på förpackningen och den kan du medicinera med sammtidigt som du kör Exit kuren. Då har du nog garderat dig...
#7 - 24 maj 2010 11:09
Danne_85 skrev:
Ja du kan ju köra med Exit som jag tycker är väldigt smidig att medicinera med då du slipper hålla på ta bort filtrering o sånt bara du inte har aktivt kol i nån av filtrena osånt fall plocka ur det samma fabrikat som gör Exit har även en medicin som tar ca 20 olika sjukdomar dock ej vita prick men fenröta och en massa annat tar den kål på kommer ej ihåg namnet på denna tyvärr men det e bara at läsa på förpackningen och den kan du medicinera med sammtidigt som du kör Exit kuren. Då har du nog garderat dig...

Troligen den här du tänker på: http://www.eshalabs.com/esha2000.htm

//Roger
#8 - 24 maj 2010 13:00
Kan det vara så att guppysarnas nafsande är att dom äter upp dom vita prickarna?!
#9 - 24 maj 2010 13:35
Jocie skrev:
Kan det vara så att guppysarnas nafsande är att dom äter upp dom vita prickarna?!

Nej, det tror jag inte. Möjligen att de äter av slemmet på fiskens hud som ofta blir tjockare vid en vita prick-infektion. Det är dock inte bra att de gör det, de stressar mollyn. Har själv aldrig sett det beteendet.
#10 - 24 maj 2010 13:42
Jens A. skrev:
Nej, det tror jag inte. Möjligen att de äter av slemmet på fiskens hud som ofta blir tjockare vid en vita prick-infektion. Det är dock inte bra att de gör det, de stressar mollyn. Har själv aldrig sett det beteendet.

Okey. Dock så är vita prickarna helt borta efter natten.
Kan det vara så att dom känner av att fiskarna håller på att bli sjuka?
#11 - 24 maj 2010 14:13
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]1/ Hur stort är akvariet?´[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]ca 60L[/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]2/ Vilken filtrering använder du?[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Ett Innerfilter, Eheim 2008[/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]3/ När startade du akvariet?[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]10-05-17, En vecka sedan idag.[/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Startade med dom jag har i idag, la i alla samtidigt.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]2st Black Molly,[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]2st Dalmartiner Molly,[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]10st Guppys och[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]1st Ancistrusmal.[/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?[/FONT][/SIZE]
2st Black Molly som är 4cm
2st Dalmartiner Molly som är 1-1½cm
10st Guppys som är 5-10mm
1st Ancistrusmal som är 3cm

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Har en stor boll javamossa, två stora vattenpest som jag har spridit ut, en indisk hygrophila och en växt med stora långa blad som jag inte vet vad den heter.[/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?[/FONT][/SIZE]
Har ingen aning. Ska göra vattentest nu.

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Har ingen aning. Ska göra vattentest nu.[/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?[/FONT][/SIZE]
Ska göra mitt första vattenbyte idag och ska byta ut 1/3

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då?[/FONT][/SIZE]
Ska göra mitt första vattenbyte idag och ska byta ut 1/3

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Allt är ju nytt. Har grus, stenar, växter, en rot, en grotta.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Dock köpte jag 3 nya växter för ca 4 dagar sedan.[/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Alla fiskar är nya. Ingen har varit i karantän. Dom har varit där i i en vecka.[/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Inte sedan jag startade akvariet.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Matar mycket sparsamt nu i början. Matar ungefär varannan till var tredje dag. Dock försöker jag mata malen med diverse grönsaker, men den vill inte äta av det. Annars matar jag med flingfoder.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]15/ Har du nyligen bytt foder?[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Nej. Men använder inte samma som dom gjorde i butiken.[/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Malen har inte ätit annat än alger och vägrar äta grönsakerna jag lägger i. Har dock tuggat lite på en ärta..[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Såg igår att Black Mollysarna hade vita prickar på sig och att honan hade ett dimmigt öga. Dock så nafsar Guppysarna på dom hela tiden. I morse så var Prickarna borta.[/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Nej.[/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Guppysarna jagar och nafsar på Black Mollysarna.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Malen äter inte annat än alger. Men eftersom karet är nystartat undrar jag hur mycket alger som finns i? Har ju växter från tidigare kar dock.[/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Black Mollysarna HADE vita prickar igår kväll.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Black Molly honan har ett dimmigt öga[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Black Molly hanen har ett litet litet jack på bakfenan.[/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Nej.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?[/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Bara Black Mollysarna och det var båda två på en gång.[/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]22/ Tar du direkt bort döda fiskar?[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Har inte haft några.[/SIZE][/FONT]
#12 - 25 maj 2010 08:02
Om prickar försvinner av sig själv har de nog kläckt. Parasiterna drar nu ner i gruset, och kommer sedan att infektera nya fiskar.

Så jag hade behandlat, gärna tre gånger på raken, med så hög temperatur jag hade vågat ha.
#13 - 25 maj 2010 08:11
Gör om och gör rätt, du startar upp ett 60 liters akvarium med
att dunka i alla dom fiskarna och så ska du dessutom till att börja
medicinera, tänk om..

En nybörjar guide

Att starta akvarium

Att köpa in fiskar
Bilagor:
#14 - 25 maj 2010 12:14
Gaffel skrev:
Gör om och gör rätt, du startar upp ett 60 liters akvarium med

att dunka i alla dom fiskarna och så ska du dessutom till att börja

medicinera, tänk om..

En nybörjar guide

Att starta akvarium

Att köpa in fiskar

Jo tack, om du kollar in mina andra trådar så kanske du läser hur läget ligger till.
#15 - 25 maj 2010 12:15
Jens A. skrev:
Om prickar försvinner av sig själv har de nog kläckt. Parasiterna drar nu ner i gruset, och kommer sedan att infektera nya fiskar.

Så jag hade behandlat, gärna tre gånger på raken, med så hög temperatur jag hade vågat ha.

Började medicinera igår, så vi får se hur detta går :)

Annons