vita prick+vattenbyte

#1 - 21 februari 2007 13:21
Hej jag har haft vita prick och behandlat med 2 kurer protozin.. men fortfarande är det en gurami som har en massa prickar och ser allmänt sliten ut. för övrigt mår alla fiskar bra och ingen prick syns till.. bör jag sätta guramin i karantän eller är prickarna egentligen döda och ofarliga för övriga fiskar i karet? min andra fråga är om jag nu bör göra ett vattenbyte.. koppade in 2 LDA33 så sent som igår, kanske borde vänta några dagar för deras skull?

/Mvh Oscar
#2 - 21 februari 2007 13:23
Köpte du nya fiskar när en annan firre var dålig?tror du skulle väntat med de.
#3 - 21 februari 2007 13:27
alltså grejjen är ju den att den ser hur frisk som helst ut förutom prickarna... den är minst lika pigg som dom andra+ att jag avslutat behandlingen.
#4 - 21 februari 2007 13:28
Aha okej.Den såg allmänt sliten ut läste jag också.Är de prickar kvar finns parasiterna kvar.
#5 - 21 februari 2007 13:29
mjo det skumma är att det inte syns minsta spår av prickar på någon annan fisk i karet.. är bara den, alla andra har ramlat av och dött.
#6 - 21 februari 2007 13:32
när dom parastierna gräver ut sig seare så kommer du se att de kommer vara prickar på dom andra.
#7 - 21 februari 2007 13:36
jo det kan nog mycket väl stämma.. har du någon kommentar till om jag ska lyfta ut den ur karet eller inte? fortsätter gärna behandla annars men kan det helt enkelt vara så att ibland blir det "hopplösa" fall?
#8 - 21 februari 2007 13:40
Testa värt ett försök.hålla kolla på dom andra fiskarna i ditt 310 l kar
#9 - 21 februari 2007 14:22
Som Kenny sade, det är dumt att skaffa nya fiskar när man har sjuka fiskar i samma kar. Det gäller att ha tålamod. Tänk på att ditt kar nu räknas som nystartat, eftersom medicineringen slår ut bra likväl som dåliga bakterier. Ha i nyttobakterier, håll koll på nitriten, mata sparsamt och skaffa inte fler fiskar på ett par veckor.
#10 - 21 februari 2007 14:33
jo jag förstår det men kunde inte hålla mig, är inte i sthlm så ofta direkt! :P alla värden är perfekta förutom just att 2 guramis fortfarande har en massor prickar.

Annons