vita prickar hjälp mig.

#1 - 19 juli 2008 20:13
[SIZE=2]jag har råkat ut för vita pricksjukan troligen vad kan man göra? jag har ingen medicin för det hemma men finns det något man kan göra medans?
[LEFT]ska man göra sig av med dom fiskarna som är drabbade?[/LEFT]
[/SIZE][LEFT]
[/LEFT]
#2 - 19 juli 2008 20:16
[SIZE=2]jag har råkat ut för vita pricksjukan troligen vad kan man göra? jag har ingen medicin för det hemma men finns det något man kan göra medans?[/SIZE]

[LEFT][SIZE=2]ska man göra sig av med dom fiskarna som är drabbade?[/SIZE][/LEFT]

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=242&Itemid=123 och http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=243&Itemid=123..

kolla igenom noga..
#3 - 19 juli 2008 20:22
Ibanez skrev:

tack jo jag läste det det men ska man göra sig av med dom mest drabbade och kan man göra något just nu?
#4 - 19 juli 2008 20:26
höja tempen o i med lliiite salt UTAN jod.. men det e egentligen bara medecinering som gäller tyvärr..
#5 - 19 juli 2008 20:31
Ibanez skrev:
höja tempen o i med lliiite salt UTAN jod.. men det e egentligen bara medecinering som gäller tyvärr..

tack så mycket ska göra det nu kanske hjälper lite under natten iaf inget är öppet nu tyvär.
#6 - 19 juli 2008 20:37
tack så mycket ska göra det nu kanske hjälper lite under natten iaf inget är öppet nu tyvär.

men det är bara 2 st som har prickar ska jag göra något med dom?
#7 - 19 juli 2008 21:44
ska man lämma dom där i? eller ska man ta ut dom det är bara dom 2 som det är prickar på..
#8 - 19 juli 2008 21:51
Jag läste precis om vita prick. Det orsakas av en parasit som inte bara sitter på fisken, utan även har nåt stadium som frisimmande i vattnet. Man måste alltså medicinera hela akvariet. Jag skulle lämna fiskarna kvar i om du ändå skulle gå o handla imorrn
#9 - 19 juli 2008 21:56
aelva skrev:
Jag läste precis om vita prick. Det orsakas av en parasit som inte bara sitter på fisken, utan även har nåt stadium som frisimmande i vattnet. Man måste alltså medicinera hela akvariet. Jag skulle lämna fiskarna kvar i om du ändå skulle gå o handla imorrn

okej då gör jag det la i lite salt nyss det hjälpte lite men inte fullt ut men fiskarna som är prickiga började simma mer nu iaf.

tack
#10 - 20 juli 2008 00:42
Lite panik nu igen märkte just att min guppy som är som mest prickig har fått yngel!
kommar dom klara sig efter som hon är sjuk eller vad man ska säga?
är dom redan sjuka då?
om det finns nån som vet eller vart med om samm sak..
#11 - 20 juli 2008 00:58
[SIZE=2]jag har råkat ut för vita pricksjukan troligen vad kan man göra? jag har ingen medicin för det hemma men finns det något man kan göra medans?[/SIZE]

[LEFT][SIZE=2]ska man göra sig av med dom fiskarna som är drabbade?[/SIZE][/LEFT]

yngel drabbade?
skrev längst ner om det..
#12 - 20 juli 2008 05:54
Risk för det ja.
#13 - 20 juli 2008 07:56
Alltså, vita prick kan väl inte drabba yngel bara för att mamman haft vita prick? Ynglen måste väl själva bli drabbade genom att parasiten sätter sig på dem efter att de kommit ut i akvariet. Eller?
#14 - 20 juli 2008 08:46
Vad jag menade var om mamman är drabbad och ynglen föds så finns risken att de får sjukdomen ganska snart, inte att de har sjukdomen när de kommer ut.

Annons