Vita pricken går inte bort...fiskarna dör!

#1 - 3 maj 2006 20:29
Jag har ett stort problem. Jag har fått vita prick i mitt akvarium. Jag har medicenerat i 2 veckor men fiskarna bara dör och pricken smittar av sig. Har förlorat 30 fiskar. [:-48] . Mina yngel däremot mår bra. Har ni något råd till mig? Vad skall jag göra?
Mvh Sofia
#2 - 3 maj 2006 20:40
Jag hade vita pricksjukan i 3 omgångar, lyckligtvis dog inga fiskar, men så fort som jag tillsatte lite salt i vattnet (håller nu en salthalt på 0,1%, alltså väldigt lite) så blev jag av med problemet.
#3 - 3 maj 2006 22:03
Vad har du medicinerat med för preparat?
#4 - 3 maj 2006 22:07
[quote=Botan]Jag har ett stort problem. Jag har fått vita prick i mitt akvarium. Jag har medicenerat i 2 veckor men fiskarna bara dör och pricken smittar av sig. Har förlorat 30 fiskar. [:-48] . Mina yngel däremot mår bra. Har ni något råd till mig? Vad skall jag göra?
Mvh Sofia[/quote]

När mina fiskar hade vita pricken behandlade jag med Punktol 1000.
Det fungerade utmärkt. Inga fiskar dog[:o]
#5 - 4 maj 2006 03:05
det behöver inte vara vita prick,
sök på gyppy sjukan.
#6 - 4 maj 2006 06:18
[quote=Botan]Jag har ett stort problem. Jag har fått vita prick i mitt akvarium. Jag har medicenerat i 2 veckor men fiskarna bara dör och pricken smittar av sig. Har förlorat 30 fiskar. [:-48] . Mina yngel däremot mår bra. Har ni något råd till mig? Vad skall jag göra?
Mvh Sofia[/quote]

Kan det vara Oodinium (sammetssjukan)? Den är lätt att förväxla med Vita Prick, och kan skiljas på att vita prick har 0,4 till 1,5 mm stora prickar medan oodiniumprickarna ligger runt 0,3 mm stora och sitter väldigt tätt.
Jag förväxlade själv oodinium med vita prick på en drabbad slöjstjärt.
#7 - 4 maj 2006 12:38
Jag har medicinerat med Protozin...
Om det är Sammetsjukan...vad skall man då medicinera med?
Eller guppysjukan? Kan guppysjukan smitta av sig på dom andra fiskarna tex. molly, praktbotia, platy m.m.?

Annons