Vita pricksjukan

#1 - 11 oktober 2004 19:31
Har fått pricksjukan i mitt akvarium. Har medicinerat dag 1 & 2 och har nu uppehåll till dag 7. Min undran är nu; Ska jag avliva fiskarna som är sjuka eller blir dom bra??? Än ser jag då ingen bättring. Hur länge tar det innan man ska se att det hjälper med medicinen? Svar på dessa frågor finns ingenstans, snälla hjälp. Jag är så rädd att alla blir smittade och dör.
#2 - 11 oktober 2004 19:33
Det är ingen idé att avliva en fisk för att den har mest prickar på sig, alla kommer förr eller senare att få det.
Vita prick är som den "bästa" sjukdom man kan få, den är lätt att bota så fortsätt med medecinerigen så kan jag nästan garantera att de blir friska!
#3 - 11 oktober 2004 19:46
Mina har också fått samma sjuka. Vad jag förstår av min medecinering skulle man he i medecin och sedan vänta 48 timmar, om de inte blivit bättre då medecinerar man en gång till. läste här på zoopet att vattnet ska vara 26 grader när man medecinerar, varför det? Lite nyfiken i struten bara :-)

Undrar precis som sultsina vad man gör om inte fiskarna blir friska? 2 av mina har dött. Den första var nog den som fick sjukan först, men har två "flitiga" malar som åt upp den så jag såg ju aldrig om den var sjuk. Den andra var borta någon dag efter och då hade hela besättningen drabbats :-S
#4 - 11 oktober 2004 20:14
Har medicinerat med Faunamor i 2 dagar, ska droppa igen om 4 dar enligt förpackningen. När ser man resultat av detta? Jag märker då ingen skillnad än.
#5 - 11 oktober 2004 20:31
när mina rödmunstetror hade vitaprick medicinerade jag med JBLs punktol med lyckat resultat.
#6 - 12 oktober 2004 10:51
Jag upptäckte vita prick på mina fiskar idag! Alldeles nyss. Vad ska jag göra? Vad kommer det ifrån?
Det är mest på mina segelfensmollys som jag köpte i affären för några dagar sen. Kan det komma från dom? Läste här på zoopet att det fanns medicin i akvarieaffären. Men vad heter den då? Finns det flera olika? Kommer alla bli friska? Det verkar inte ha drabbat alla fiskar än.. Men mollysarna, scalarerna o det börjar komma på koppartetrorna. Har även palettciklider men dom mhar jag inte sett nåt på än. Peppar peppar ta i trä...!

HJÄLP !
#7 - 12 oktober 2004 12:19
Gå till din akvariebutik och fråga efter vita prickmedicin, ju snabbare du behandlar dessto bättre. Jag medicinerar just nu, men har ändå förlorat 22 av 25 dolkstickstetror, 4 pisksnärtsmalar och 1 jordätare. Än så länge ser jag ingen vändning, utan fortsätter medicinera...

Vad jag har förstått av samtal med min akvariehandlare så kan parasiten ligga latent i kroppen och bryta ut t ex om man har för låg temperatur, om man byter med kallt vatten etc. Räkna med att rätt många fiskar dör, för sjukdomen är mycket smittsam.
#8 - 12 oktober 2004 14:53
Okej.. Vad jag kan se nu så är scalarerna, plecon, några av koppartetrorna, segelfensmollyhonan(värst). Övriga fiskar jag har är sorgmanteltetror o kilfläcksrasboror.. Och paletter som jag inte har sett nåt på än. Även en räka...
USCH USCH USCH
har aldrig drabbats av detta innan... vad beror det på?
:'(
#9 - 14 oktober 2004 11:50
Jag har blivit av med alla utom en kardinaltetra. känns inte bra att den ska vara själv men går ju inte att köpa fler för än fiskarna är helt friska :-S Har medicinerat någon dag nu, men ensamma kardinaltetran ser ändå inte så frisk ut, de andra fiskarna är det bättre med /Anna
#10 - 14 oktober 2004 11:52
Hej

Stick iväg och köp waterlife protozin.En oerhört effektiv medicin mot vita pricken
Fredrik
#11 - 14 oktober 2004 13:48
Ursprungligen skickat av sultsina

Har medicinerat med Faunamor i 2 dagar, ska droppa igen om 4 dar enligt förpackningen. När ser man resultat av detta? Jag märker då ingen skillnad än.

När jag (eller snarare fiskarna) hade pricksjuka och jag medicinerade med faunamor tog det ett par dagar innan prickarna började försvinna.

Mot slutet av medicineringsperioden var alla prickar dock borta och inga fiskar fick några återfall.

De fiskar som dog gjorde det innan jag upptäckte sjukdomen och påbörjade medicineringen.

Annons