Vita Pricksjukan

#1 - 23 mars 2008 18:57
Jag har haft mitt akvarie igång i två veckor, nu har jag märkt att mina Sydamerikanska Silverhajar "kliar" sej på botten. Jag hade Vita Pricksjukan i mitt förra akvarie och en del av de fiskar jag hade i där gjorde likadant innan det bröt ut. jag har Costapur hemma, ska jag medicinera dom med med det? Eller ska jag vänta och se? Det syns ingenting på fenor eller någon annanstans på fiskarna och det är bara hajarna som "kliar" sej som jag ahr sett.

De Sydamerikanska Silverhajarna är vad jag har läst mycket känsliga mot Vita Pricken, så jag tänkte om jag behandlar i tid så kanske de kan överleva.
#2 - 23 mars 2008 18:59
Vad har du för vattenvärden?
Du skriver att du startade upp ditt 720 för ett par veckor sedan hur länge har du haft i silverhajarna?
#3 - 23 mars 2008 19:05
jag trodde jag hade Nitrit i akvariet så jag var på min akvarieaffär och skulle köpa dropptest, men de hade bara sticktester och jag har läst att de inte är tillförlitliga. Det kanske kan ge en vink om värdena i alla fall.

NO3: 0
NO2: 0
KH: 3d
pH: Mellan 6,8 och 7,2
#4 - 23 mars 2008 20:10
Missade att svar hur länge jag har haft hajarna. Sen i torsdags, jag vet att jag gjorde fel när jag startade upp. Jag skulle ha kollat här innan jag startade upp det. Jag kommer dock inte att göra om det misstaget igen att stoppa i för mycket fisk innan akvariet har kommit igång.
#5 - 23 mars 2008 22:26
Vitaprick uppstår när fiskarna blir stressade, och det är inte sällan det är i samband med att man koppar i nya fiskar. Då dessa "ömsar" sitt slem som dom har på kroppen och blir då mottagliga för parasiten.

Så i detta fallet behöver det inte tvunget vara vitaprick.
Vänta med att medicinera om du inte ser några prickar.

Rätta mig om jag har fel, men det kan bero på att du belastat akvariet för tidigt och att fiskarna kliar sig pga ammonium (som senare blir till nitrit).

Hur Mycket fisk har du i nu?

Hoppas det löser sig.

MVH /Tobias
#6 - 23 mars 2008 23:24
Jag har ungefär 20 stycken i nu. Jag har följt Lasses råd med salt och Nitrivec och har fått bort Nitriten och fiskarna verkar pigga och de äter.

jag tänkte också att det kunde vara något med vattnet innan akvariet kommit igång, då vad jag förstår dessa hajar är väldigt ömtåliga då de saknar fjäll.

Jag har haft akvarium innan men glömt mycket, bla detta med uppstarten. Jag ska inom kort dra igång ett till men då kommer jag att göra rätt:)
#7 - 23 mars 2008 23:31
Har du haft nitrit redan?

Sluta inte med Nitrivec, fortsätt att tillsätt är mitt tips (iaf inte på ett tag). Där finns en risk för att du kommer att få en spik. Mata sparsamt tills bakterierna anpassat sig till antalet fisk du har i.
#8 - 23 mars 2008 23:45
Jo jag la i fiskarna redan dag två eller om det var dag tre:(

Jag fortsätter med Nitrivec. Hur vet jag att akvariet är i balans?
#9 - 24 mars 2008 09:59
Läs allt du kan här på zoopet och vidta alla åtgärder du kan för att undvika att du får ammonium i vattnet, t ex Döda växtdelar, fiskmat, fiskarna själva (gälarna och avföring).

Nu menar jag inte att du kommer kunna undvika ammonium helt men försök att minimera det nu i början iaf.

När det är i balans är svårt att säga, men låt säga att du om du får en nitrit spik så är det i balans först efter att du fått ner nitriten, och den håller sig där.

Det är inte säkert att du får några problem heller, du har ju ett ganska stort kar. Och det verkar ha gått bra så här långt. Om jag har förstått det rätt så har du snart haft i fiskarna i 2 veckor?

OBS! Detta är bara lite löst tänkande ifrån min sida, där finns säkert andra som vet bättre. Det är ju inte meningen att jag ska leda dig på fel väg.

Hur som helst hoppas jag att allt går bra!

MVH /Tobias

Annons