Vita pricksjukan?

#1 - 8 juli 2008 20:27
Hej

Har nyligen skaffat två stycken diskusfiskar till mitt 115l kar. De tyckts har levt in sig i det, men upptäckte att den ena tyckts ha utsatts för vita pricksjukan (det sitter på bakfenan, ska försöka lägga upp en bild). Har också upptäckt att den beträffade fisken "darrar" ibland. Om det rör sig om sjukdomen är den ju lätt att bota men jag är rädd att blir repetivt med den. Vattentemperaturen ligger runt tjugosju grader så tror knappast att den är orsaken. Den sjuke diskusen blir ibland jagad/stressad av sin kamrat och visar dessutom rädsla för min stora kyssgurami. Denna nonchalerar dock diskusen såsom resten av fiskarna i karet (lät den växa upp tillsammans med små fiskar).
Ge mig gärna råd om vad annars kan ha bidragit till denna incident. Hoppas inte att det är det ovannämnda, vill helst inte seperera någon invånare från deras annars harmoniska lilla samhälle.

Mvh
Sebastian Cassten
#2 - 8 juli 2008 20:35
Om du menar att discusen liksom snabbt darrar till med hela kroppen, "ruskar" på sig lite, så är det ett sätt för discusar att kommunicera, t.ex mellan två individer i ett par, när de är i lektagen.

115 liter är i minsta laget för discus, som kan bli riktigt storvuxna ciklider. Har man inte ett lekpar hålls de dessutom bäst i grupp.
#3 - 8 juli 2008 21:28
Schyst :D. Antagligen gör jag mig till åtlöje när jag nämnar detta men spekulerade om fisken kanske frös, kallt vatten kan ju också orsaka pricksjukan om jag erinrar mig (trots att det nu är tjugosju grader).
Killen i affären där jag köpte dem sade att karets storlek var lagom. Å andra sidan vill han ju också tjäna pengar på okunniga. Har ett större kar (320l) men det får vänta tills jag har flyttat (och förhoppningsvis råd, inte så lätt som fattig student ;D).
Glömde nämna att den till synes tillsjuknade fisken hade bitmärken där prickarna nu dykt upp. Såg dem inte förrän jag lade ner fiskarna i karet. De är nästan igenväxta nu, men eftersom diskusen är en så pass känslig fisk kan det ju vara därifrån prickarna har sitt ursprung.
#4 - 8 juli 2008 21:37
Ja, lita på vad de säger i affärerna kan man tyvärr inte alltid göra.

Apropå bitmärkena, om du tittar noga på fenan, ser "prickarna" då ut som små klumpar, som sitter på fenstrålarna? I så fall har nog fenstrålarna brutits av, och är på väg att läka ihop.
#5 - 8 juli 2008 21:48
Hah! Det gör de faktiskt! Tyckte väl att de inte riktigt liknade vita prickar. Då behöver jag förhoppningsvis inte oroa mig längre. Och så vet jag vart jag ska informera mig nästa gång när det är något med karet. Jag tackar ^^.

Sebastian Cassten
#6 - 8 juli 2008 21:53
Tänkte väl det :) Lycka till med discusarna, men du ska nog vänta med att satsa på discus tills du kan sätta igång ditt 320-liters.

Annons