Vitaprick-sjukan

#1 - 16 februari 2004 18:39
Idag upptäckte jag att mina nyinköpta hantlar på 15cm fått vitaprick-sjukan :(
Nu undrar jag, ska jag medicinera i 400l där dem är nu eller ska jag flytta dem till ett yngelakvarium på 45l?
Det jag tänkte på var om smittan kanske redan finns i hela karet eller ska jag flytta dem?
Inga andra fiskar har dock visat symptom.
Skynda att svara!
#2 - 16 februari 2004 18:41
Smittan bär fiskarna på hela tiden. Det är bara när deras imunförsvar försvagas som den bryter ut. Jag skulle rekomendera att medicinera i ett annat kar så att du slipper förstöra bakteriekulturen, även om det nu finns mediciner som inte gör det. Det bästa tycker jag iallafall är att flytta dem till ett kar där de får kurera sig.
#3 - 16 februari 2004 20:49
Du måste medicinera i akvariet, sök på vita prick så kan du läsa varför.
#4 - 16 februari 2004 21:02
Måste man inte alls det. De gånger jag fått vitaprick har jag medicinerat i ett annat karantäns kar och det har funkat hur bra som helst. Bara man gör det innan parasiterna förökat sig och som sagt så har fiskarna redan sjukdomen i sig. Detta har funkat för mig i flera år.
#5 - 16 februari 2004 21:19
Emil läs här http://www.exoticzoo.com/akvaristik/skotsel/skot_sjukdomar.asp#vitapricksjukan.

Men du gör som du vill.
#6 - 16 februari 2004 21:27
Ja det står ju att läsa tusen olika ordinationer om hur man ska göra på 1000 olika sidor. Vad som är rätt eller fel kan ju ingen bestämma. Eftersom det funkat för mig i åtskilliga år. Men du gör ju som du vill kombinerat med sunt förnuft, det är ju oftast bäst. Däremot tar jag allt som står på alla sånna där sidor med en nypa salt. Litar mer på min egen erfarenhet eftersom den funkat felfritt än så länge.
#7 - 16 februari 2004 22:35
Ja, jag har ingen erfarenhet av vita prick, för jag sköter mina fiskar så de inte ska bli sjuka.
Men du verkar vara expert på att bota vita prick på dina fiskar så jag får väl böja mig för sak kunskapen och vördsamt blotta mitt huvud i beundran.
Glöm inte att meddela de som tillverkar mediciner mot vita prick att de måste ändra sin bruksanvisning så det passar din upptäckt om hur man botar den sjukdomen.
#8 - 16 februari 2004 22:45
Nu är du bara för löjlig. Börjar tröttna enormt på dig kramfors. Du borde dessutom veta att fiskar kan få vitaprick oavsett hur bra du sköter fiskarna. Har aldrig sagt att jag är expert på det utan på att det alltid funkat felfritt för mig. Men du ska givetvis föra diskussionen till sandlåde stadiet som vanligt, snälla väx upp. Lämnar denna diskussion nu orkar inte tjaffsa mer med dig.

Hoppas du fått hjälp iallafall ShadowDawn =)
#9 - 16 februari 2004 23:12
Ni andra får ursäkta men jag blir frustrerad när någon tvärsäkert ger ett råd som är tvärt emot vad som tillverkarna av medicin mot vita prick har i sin bruksanvisning.
#10 - 16 februari 2004 23:28
Tvärsäkert? jag går bara på mina egna erfarenheter som alltid funkat för mig! hur ska jag kunna ge ett annat råd? Snarare du som beter dig som en gudomlig allvetare som kan allt och alltid tror du har rätt, en typisk översittare. Du angriper direkt mitt råd som jag själv VET HAR FUNKAT I FLERA ÅR. Visst det som står på medicinen funkar säkert men oftast tar det också död på bakteriekulturen i samma veva beroende på vilken medicin man använder. Om några få fiskar är angripna och det är i ett tidigt stadium så skulle jag utan att tveka flytta fiskarna och medicinera i det akvariet. Att du sedan tar diskussionen till dagisnivå gör ju inte saken bättre. Lägg ner diskussionen nu.
#11 - 17 februari 2004 05:44
du verkar vara en riktig besserwisser kramfors, om ngn säger emot dig börjar du tjura.. är detta ett forum eller "fråga kramfors"?
#12 - 17 februari 2004 06:00
Nu är jag helt förundrad...
De flesta prickarna var nämligen borta.
Det var bara någon enstaka kvar på fenorna.
Jag hade tänkt fara till rolles idag för att köpa lite grejer bla medicin, men behöver jag fortfarande medicinera nu när de flesta prickarna har försvunnit?
Kan vitaprick-sjukan försvinna av sig själv?
#13 - 17 februari 2004 06:15
"du verkar vara en riktig besserwisser kramfors, om ngn säger emot dig börjar du tjura.. är detta ett forum eller "fråga kramfors"?"

Nej, men jag reagerar när något ger ett råd som enligt beprövade metoder är helt fel,
Men du StingRockarn verkar också veta bättre än medicin tillverkarna.
#14 - 17 februari 2004 06:38
Nej om prickarna har försvunnit så har de rammlat ner i gruset istället och håller på och förökar sig där. Nu måste du medicinera i det urprungliga karet och höjja värmen så den håller sig över 26 grader.

Så mina metoder är inte beprövade då Kramfors? så mystiskt. Undra vad jag gjort i alla dessa år då =/. Nä men allvarligt lägg ner detta nu.
#15 - 17 februari 2004 07:29
Så, nu ska parasiten behandlas i akvariet.
#16 - 17 februari 2004 09:54
Ja som sagt så beror det på vilket stadium sjukdomen befinner sig i. Eftersom nu prickarna försvunnit och parasiterna ligger i gruset så måste man ju givetvis medicinera i akvariet. I annatfall om man upptäcker sjukdomen i tid så är det bästa att flytta fiskarna och medicinera i ett karantänskar. Vilket jag sagt hela tiden.
#17 - 17 februari 2004 10:03
Ursprungligen skickat av chrillo

Ja som sagt så beror det på vilket stadium sjukdomen befinner sig i. Eftersom nu prickarna försvunnit och parasiterna ligger i gruset så måste man ju givetvis medicinera i akvariet. I annatfall om man upptäcker sjukdomen i tid så är det bästa att flytta fiskarna och medicinera i ett karantänskar. Vilket jag sagt hela tiden.

Det stämmer det du skriver om... Det var länge sen jag hade vitaprick...Men jag kommer ihåg att då gjorde jag så att efter det att prikarna hade forvunnit på firrarna så gjorde jag en 50-60% vattenbyte samt att jag slamsög botten för där finns de okläckta parasiterna...efter det så upprepade jag behandlingen för att va på det säkra sidan...Om det var i två dagar eller mer minns jag inte riktig.

Lycka till...

#18 - 17 februari 2004 10:26
Jag vill bara uppmana den som har får vitaprick parasiten på sina fiskar, följ medicinens anvisningar.
#19 - 17 februari 2004 21:33
Här är ett svar från en annan Besserwisser [;)]

Ichthyophthirius (vita prick) lever som parasit i fiskars hud där den borrat ut ett isolerat hål och livnär sig på sin värds hud.
Parasitens livscykel omfattar tre stadier: ett hudstadium (tillväxt), ett bottenstadium (stadium som cysta) och ett svärmstadium (infektionsstadium).
De i huden mognade, utväxta djuren lämnar sin värd och faller till botten, omger sig där med ett geléartat hölje (cysta) och delar sig i upp till 1000 päronformade svärmare av 30-50 µm storlek. De söker upp en ny fisk och finner de ingen inom ca 70 timmar så dör de.
Ref. Schäperclaus, W - Fischkrankheiten

Vid medicinering inriktas den mot svärmarstadiet när de är mottagliga för medicin (lever skyddat som cysta eller under huden).
Det är av denna anledning man bör höja temperaturen (påskyndar utvecklingen) och bottensuga gruset för att medicineringen skall bli så effektiv som möjligt.
Fiskar som haft vita prick och klarat sjukdomen får högre motståndskraft mot nya angrepp men kan också bära smittan vidare så nya fiskar som kommer i kontakt med dem kan bli smittade, utbrott är vanliga när fisken byter miljö, vattenvärdena försämras märkbart och/eller fisken utsätts för stress.

Mvh Janne
#20 - 12 mars 2011 00:46
Det var ju länge sen, men har du Janne lite mer information hur långt tid stadierna tar ungefär, hur länge sitter dem i huden?

Kan hända att jag tog ut första drabbade fisken i tid, nu finns en till, men om den också sitter i karantän nu, kan resten klara sig?

Eller antar att prickarna har åkt ner, sen omsätter man fiskarna för tre dagar, alla parasiter dör fiskarna tillbaka och allt är frid och fröjd,- om dem inte blir för stressad av flytten förstås.
#21 - 15 juni 2011 10:52
Lite roligt att det blev en sån livlig diskussion på precis det jag ville ha svar på för några dagar sen. Såg i fredags att iaf hälften av mina guppys och mollys fått vita prick. Sökte då runt på internet, och precis som ni säger får man alltid två olika svar. Så jag frågade i djuraffären om jag skulle ta ut dem men blev starkt rekommenderad att inte göra det. Inte bara för att behandla de som kan vara bärande men som det inte brutit ut på än, men också hela vattnet eftersom det kan finnas i akvariet och risken finns då att de andra får det.

Efter att ha läst era två synsätt håller jag nog med om att låta fiskarna vara kvar. Det låter vettigare att medicinera alla fiskar och senare göra vattenbyte efter medicineringen. Att förstöra bakteriekulturen i vattnen känns för mig som en piss i havet jämfört med att alla fiskar dör. Vad ska man då ha en bra bakteriekultur till? ;)

Bör tilläggas att jag är total nybörjare och handlar endast efter tips och råd. Och detta är rådet jag fick :)
#22 - 16 juni 2011 18:34
bröl
#23 - 6 juli 2011 09:02
Medicin i damm?

Jag har en rätt stor damm, så det är inte så lätt att fånga fisken!
Kan man medicinera direkt i dammen???

Jag har även en guld id som har blivit krokig från ryggfenan och simmar jätte konstigt, vad kan det bero på????
Mvh Nicke.:confused:
#24 - 15 juli 2011 09:52
Är inte detta en sjukdom som går att helt bli av med genom en stor temp-höjning? Dra upp till 28 så kommer du nog inte få mer problem med denna på ett tag. Eller gäller inte detta när den väl brutit ut?
#25 - 15 juli 2011 15:39
senaste 2 inläggen..

jepp.. har du ekonomisk möjlighet att medicinera hela dammen (rätt dyrt om du har typ 50 kubik)..

nope.. du kan förebygga den med hög temperatur.. höjer du tempen när du redan fått ett utbrott kommer du bara att lyckas öka metabolismen hos parasiten och därmed påskynda förloppet.. dvs till slut död fisk..

Annons