vitaprick vägrar att försvinna

#1 - 28 januari 2007 18:28
jag använder en medicin som inte går ihop med UV-lysrör, är powerglow ett UV lysrör??

jag gav fiskarna deras första kur mot vita prick. men det funkade inte...senaste gången de fick sjukdomen så botade jag den med samma medicin, tog bara 2-3 dagar.. denna gång är det värre. deras prickar blir bara fler och fler, vad ska jag göra...medicinen jag använder heter eSHa2000. den funka som sagt skit bra förra gången! nu har jag börjat med en till kur direkt efter förra kuren, fortfarande inga resultat !! det blir bara fler och fler prickar.

någon som vet varför??

help me!
#2 - 30 januari 2007 18:22
fan asså ingen som kan hjälpa lr??? har medicinerat i 6dagar nu. ingen förbättring !!
#3 - 30 januari 2007 19:57
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Du kanske skall pröva med en annan medicin och höja tempen för att öka effekten på medicinen. (om du inte redan gjort det)[/COLOR][/FONT]
Bilagor:
#4 - 2 februari 2007 10:27
har höjt tempen till 30grader. köpt ny medicin. det funkar fortfarande inte. helt sjukt. i och med att det nu bara är praktbotierna som har det så är det ju i princip självklart att det är vita prick, eller? jag börjar misstänka svamp fast svamp är väll inte små små vita prickar utan mer lite större "fläckar"
#5 - 2 februari 2007 11:00
Det finns en vitaprick version som är värre än ngn den verkar helt jävla omöjlig att få bort från fisken, sen är ju praktbotian just den fisken som är känsligast och visar symptom snabbare än andra fiskar.

Du kanske skall se över vad det är som utlöser det ist för att försöka medicinera bort det.

Stessade fiskar?
Mycket bök i karet?
Trångt i karet?
Dåligt vattenvärde?
förlite vattenbyten?
Ja det finns ett otal olika anledningar som gör att fisken framkallar vitaprick symptomer.
#6 - 2 februari 2007 14:30
peterhack joo denna är hur svår som helst att bota verkar det som.

jo har redan tänkt på allt det där

stressade blev de då jag fångade upp ett par fiskar som skulle in i mitt lilla kar.
mycket bök i karet är det inte. ganska harmoniskt faktiskt.
trångt är det inte längre eftersom jag flyttat en del fiskar.
vattenvärden är jättebra, håller mina vattenbyten !

så jag vet inte. det är antagligen då ja fångade upp ett par fiskar som de andra blev stressade. det kommer inte hända igen iaf.

problemet är ju att ja inte lyckas bota dem. 2st av botierna är helt förstörda. de har vita prickar överallt, men de verkar må bra, de simmar och leker som vanligt. blir skit knäckt, vill inte vakna upp en dag och se dem döda. de andra har bara 3-4 prickar, dem hade fler tidigare men det har släppt lite på dem.

finns det inget annat ja kan göra? har redan nu använt 2 olika mediciner. medicinerat över en vecka. höjt tempen till 30grader. vad kan jag mer göra????
#7 - 2 februari 2007 14:41
Låter trist, vilken medecin kör du med just nu?
#8 - 2 februari 2007 15:10
jag körde från början med eSha2000 som vid ett tidigare tillfälle hur enkelt som helst botade vitaprick. när vitaprick sen kom tillbaka så funkade medicinen inte.

jag läste på ett ställe att det är då parasitena lämnar fiskens kropp för att föröka sig som medicinen verkar och tar kål på dem. jag kommer nu på att jag dagen efter de blev av med prickarna bytte vatten. detta resulterade antagligen i att de inte dog utan lyckades föröka sig och bli den vitaprick versionen som är svårbotlig, (den imuna typen) så allt är mitt eget fel :(

den andra medicinen jag köpte heter punktol. det är den jag använder nu. de sa att om den inte visar resultat efter 2 dagar så ska man den 3dje dagen ge en till dos. (tror inte det kommer hjälpa)
#9 - 2 februari 2007 15:48
Har du höjt tempen till 27-28 grader och dundrat i salt?
Om inte så är det värt att testa - naturligtvis i samband med medicineringen.
#10 - 2 februari 2007 19:15
healena tempen ligger på 30grader för att mediciner fungerar bättre i hög temp som du säkert vet =)

att salta och på samma gång medicinera fick jag i råd att inte göra, går det att göra så eller? påverkar inte saltet kanske medicinen på något negativt sätt? det står att man vid sjukfisk skall ha 1dl salt i vattnet per 100L, detta påverkar väll medicineringen ? lr?
#11 - 2 februari 2007 19:23
OK - du har då bra temp ;)
Och jag dundrade då i salt när jag behandlade med Fauna Mor mot vitaprick.
Fick det rådet från affären - och resultatet var för min del iaf. strålande :D
Inga dödsfall och prickar väck.
#12 - 2 februari 2007 19:36
haelena då skall jag göra så jag också då =)

du körde också ned 1dl per 100L lr ??
#13 - 2 februari 2007 21:08
Japp...mellan tummen & pekfingret ungefär ;)
Tror att det egentligen blev lite mer ändå...men kör rekommenderad dos!

Pytsa i långsamt och försiktigt bara så de ej chockas.
Och kolla för allt i världen upp att alla dina fiskar tål salt innan du gör detta.
Vissa malar t.ex kan vara känsliga!!
#14 - 3 februari 2007 16:36
Ett tips till är att låta akvariet vara släckt och mörkt under behandlingen.
Det har de åtminstone alltid i affärerna. Jag behövde ej det (glödlampor) men kan vara värt att testa!

Lycka till nu! Håller tummarna för dina firrar.
#15 - 3 februari 2007 19:15
haelena :) uppskattar din hjälp, väldigt snällt av dig..prickarna har försvinnit lite verkar som om det är på bättringsvägen =)
#16 - 4 februari 2007 12:48
DE är friska nu :D woohoo.. haelena thx for the help, tack alla andra också =)

punktol medicinen hjälpte ganska bra. efter 2 doseringar försvann allt.

men hur ska jag göra nu? ska ja vänta ett par dagar och sedan göra vattenbyte eller?? är aktivtkol verkligen nödvändigt att använda efter medicinering?? motivera tack

Mvh/ a very happy Amaro
#17 - 4 februari 2007 13:00
Var inte för snabb med att avsluta behandlingen! Sporer kan fortfarande finnas i vattnet upp till 6 dagar! Så kör du en kur till! Ha hög temperatur samt god genomluftning!
#18 - 4 februari 2007 16:42
Har du nu låtit hela medicineringstiden gå (om inte - så gör det!), så gör ett vattenbyte och sätt i filtret igen (om du tagit ur det). Sen upprepar du behandlingen efter c.a 3 dygn (har jag för mig det är) för att få väck ev. "överlevarfulingar". :p Så gjorde jag med min medicineringsvända - stod så i instruktionerna.

Har för mig att man ej behöver använda aktivt kol efter vitaprickmedicin..
att den halverar sig och försvinner ändå :confused:

Men vill du vara riktigt säker så filtrera nå'n/några dagar efter nästa kur för säkerhets skull. Det skadar ju ia.f inte.

Skönt att det gick vägen - heja! :)

Annons