Vitfenad Rosentetra?

#1 - 11 oktober 2009 19:40
Köpte dessa som Vitfenad Rosentetra är det en färgvariant av Hyphessobrycon rosaceus eller är det en egen art?

Jag tror inte jag har sett dessa fiskar någon gång förut.

#2 - 12 oktober 2009 06:14
De ska tydligen vara en egen (under)art dock inte beskriven ännu. De heter bara Hyphessobrycon rosaceus "White fin" ännu, men jag skulle tro att det snart ändras:).
Har själv ett 25-tal av dem i mitt 900 och de är riktigt snygga!
#3 - 12 oktober 2009 07:17
hur mycket får du plats med egentligen???!!

Du verkar bösa ner lte av varje typ hela tiden... blir det aldrig fullt??
#4 - 12 oktober 2009 08:00
ansjo skrev:
De ska tydligen vara en egen (under)art dock inte beskriven ännu. De heter bara Hyphessobrycon rosaceus "White fin" ännu, men jag skulle tro att det snart ändras:).

Har själv ett 25-tal av dem i mitt 900 och de är riktigt snygga!

Tackar för svaret!

Så du hade lyckats att få tag i dem före mig:d

Men de kan inte vara så vanliga.

Verkligen en trevlig tetra som lyser upp med sin vita fena.

Man kan ju undra om det är en riktig svartvatten fisk? De brukar ju ha skarpa färger.
#5 - 12 oktober 2009 08:39
Någon som är duktig på tyska, karrokaja till exempel:d

Den här sidan vore kul att få översatt.

http://aquadings.de/tierwelt/white_fin

Har kört den genom Goggle Translate och har väl ett hum om vad det står, men det blir knappt läsbart.
#6 - 12 oktober 2009 10:13
karrokaja skrev:
hur mycket får du plats med egentligen???!!

Du verkar bösa ner lte av varje typ hela tiden... blir det aldrig fullt??

Vadå fullt:p? Jag har mer än ett kar;).
Sedan är lite av varje inte min melodi, ska det vara ett stim så ska det vara ett stim och det är nu tre olika sorters tetror i burken som är helt olika varandra i både utseende och beteende samt var i karet de finns, så det funkar riktigt bra:D.
#7 - 12 oktober 2009 10:42
c90368 skrev:

Har kört den genom Goggle Translate och har väl ett hum om vad det står, men det blir knappt läsbart.

google translate är nog bättre på tyska än vad jag är... men jag kan ju försöka:)
#8 - 12 oktober 2009 11:11
Hojta till om det blir problem så kan jag hjälpa till! :)

Hälsningar
Jennifer
#9 - 12 oktober 2009 11:31
De är jättefina.
Jag hade mina i flera år. Köpte dem som vuxna så jag vet inte hur gamla de blev. Den sista dog för ett halvår sedan

#10 - 13 oktober 2009 11:23
c90368 skrev:

Hoppas någon jobbar med översättningen:D
#11 - 13 oktober 2009 13:18
du jag försökte ge mej in på den men den där tysken verkar komma från bayern eller nåt, för jag fattar inte ett dyft... jo jag fattar lite, men det är nog lika mycket som du får ut av google translate...
#12 - 13 oktober 2009 15:13
Här kommer en översättning som förhoppningsvis beskriver bakgrunden till Vitfenad Rosentetras existens i våra akvarier.

Original texten finns här. http://aquadings.de/tierwelt/white_fin

[COLOR=black][FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=black]När jag utvidgade saken med Rosentetror med den vitfenade varianten uppkom frågan om detta är en form som förekommer i naturen eller om det är en odlad variant.[/COLOR][/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=black]Jag mailade frågor till rätt många personer för att få reda på var dessa vackra fiskar kommer ifrån. [/COLOR][/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=black]Men först:[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=black]Historien[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=black]Det började med några utmärkta fotografier som Andreas Werth tog på Kölle-Zoo i Karlsruhe. [/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=black]Via mail diskuterade jag med Andreas de ändrade vetenskapliga beteckningarna som uppkom vid revisionen av ”rosy tetra”-gruppen som Weitzmann och Palmer gjorde. Dessutom talade vi lyriskt om dessa underbart vackra fiskar.[/COLOR][/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=black]Jag bestämde mig för att min sida om Rosentetrorna skulle kompletteras med den vitfenade varianten och fick låna två mycket bra foton av Andreas Werth.[/COLOR][/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=black]Så blev det ett kort avsnitt om detta. [/COLOR][/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=black]Sedan skickade jag rop på hjälp via mail till Dr Stefan K Hetz, Dr Martin Hoffman (som säkert bär skulden till att jag är så hänförd av tetror – pga många intressanta artiklar i fackpressen) och Rainer Massman, och alla svarade kort därefter. [/COLOR][/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=black]Nästan samtidigt frågade Claus Schaefer om han inte hade några hemliga källor som jag kunde få låna. Han rekommenderade mig att fråga Frank Schäfter, som, citat: ”flera gånger i veckan måste igenom hallarna hos Aquarium-Glaser och identifiera allt okänt” slut citat. [/COLOR][/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=black]Även Dr Martin Hoffmann trodde sig vara rätt säker på att det rör sig om en avelsform av Hyphessobrycon rosaceus. [/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=black]Han skrev också att han kände till en uppfödare i f.d. Östtyskland som föder upp dem i stora mängder.[/COLOR][/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=black]Sedan hörde Claus Schaefer av sig och talade om att han av Frank Schäfer fått reda på var aveln startade.[/COLOR][/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=black]Och så visade det sig att denna vackra tetra är en avelsform av Hyphessobrycon rosaceus[/COLOR][COLOR=#111111] som korsats men en hittills troligen okänd art och att den härstammar från uppfödaren Peter Günnel.[/COLOR][/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#111111]Peter Günnel berättade i telefon att han fick de ursprungliga djuren i början av 1990-talet från en storhandlare och uppfödare i Holland och där tappar vi tyvärr spåret. [/COLOR][/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#111111]Tetrorna hade nog importerats som naturlig färgvariant från Sydamerika. Denna uppfödare slutade med [/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#111111]sina avelsförsök eftersom han inte kunde få djuren att lägga rom.[/COLOR][/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#111111]Peter Günnel lyckades inte heller direkt med detta. Först när han sammanförde dem med några [/COLOR][COLOR=black]Hyphessobrycon rosaceus fick han framgång. I F1-generationen fanns bara yngel som såg ut som vanliga rosentetror. [/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=black]Först i senare generationer dök det upp några vitfenade och genom konsekvent selektion blev de till en stabil färgvariant. [/COLOR][/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=black]Till slut vill jag tacka de i texten nämnda personerna för all vänlig hjälp. Utan deras hjälp hade jag nog inte fått reda på något alls. Så det lönar sig att organisera sig lite som akvarieentusiast.[/COLOR][/SIZE][/FONT]

[/COLOR]
#13 - 13 oktober 2009 16:16
Ska bli intressant att se fortsättningen på detta ämne. Jag ska kolla med Micke Håkansson på Imazo nästa gång jag träffar honom om ett par veckor:)...
#14 - 27 november 2009 23:39
En liten närstudie på hur herrarna spänner sig.

#15 - 28 november 2009 06:29
Roliga och väldigt vackra fiskar! Har numera tio stycken i mitt 250 liters :) Men hur ser man skillnad på hane och hona? Tycker de ser likadana ut allihop... :confused:

Hälsningar
Jennifer
#16 - 28 november 2009 06:37
c90368 skrev:
En liten närstudie på hur herrarna spänner sig.

de är kul i sitt beteende, men jag tycker det är stor skillnad mellan våra tetror. Mina har mer eller mindre helvit ryggfena, och det är endast någon hona som har lite svart i den. Kanske det har med olika sändningar att göra....
Könsskillnaden ser du på ryggfenan, honan har mindra fena.
#17 - 28 november 2009 06:54
Precis ett sånt här gäng jag vill ha i mitt 720 kar ju ;)
Dom är riktigt fina och verkar stimma helt ok oxå.
#18 - 28 november 2009 07:18
ansjo skrev:
de är kul i sitt beteende, men jag tycker det är stor skillnad mellan våra tetror. Mina har mer eller mindre helvit ryggfena, och det är endast någon hona som har lite svart i den. Kanske det har med olika sändningar att göra....

Könsskillnaden ser du på ryggfenan, honan har mindra fena.

När du säger det så kan det stämma att det är mindre vitt. Som tur är så finns det film på historiken. Titta på första filmen i tråden, där är ryggfenorna mycket vitare.

Så frågan är om det vita finns kvar även nu, men att det svarta och röda dominerar när de blir lite pilska?
#19 - 28 november 2009 18:36
Eller att det svarta kommer fram mer när de börjar bli äldre och med stigande storlek...?
#20 - 28 november 2009 22:29
ansjo skrev:
Eller att det svarta kommer fram mer när de börjar bli äldre och med stigande storlek...?

Vem vet?

Kan bara konstatera att mina lever i något form av rus just nu:D

De är de enda tetrorna och de har 400 liter välvuxet kar att rusa omkring i, vilket de gör!

Förmodligen är de i himmelriket, ja tetrornas alltså:p

Kul att titta på en tetra som spelar ut så till 100%, tror inte jag har sett det förut.
#21 - 1 december 2009 22:11
Dessa är fina. Finns nere hos en av våra ÅF här också. Men jag tyckte inte dom var värda sitt pris. Vad fick du ge för 10 st?

Jag har några vanliga rosentetror, någon som vet om det går överhuvudtaget att dra upp yngel på dessa? Och hur man skulle kunna gå tillväga.
#22 - 2 december 2009 08:07
Dessa är fina. Finns nere hos en av våra ÅF här också. Men jag tyckte inte dom var värda sitt pris. Vad fick du ge för 10 st?

Har det inte i minnet, är på jobbet nu, men de är inte billiga!

Det var gränsfall även för mig, med hyfsad ordning på ekonomin.
#23 - 2 december 2009 08:19
De finns för runt 25 kr styck på bromma zoomarknad.

Jag hade dessa på min lista på tänkbara tetror då jag sett en kompis akvarium med apistogrammas och scalare och just vitfenad rosentetror. Ursnygg.

Men så läste jag en gammal tråd om att just tapajos orange head geophagus hade tömt ett kar på dessa tetror på ett par nätter. De var för små. jag trodde de borde funka i och med att de är hyggligt höga, men icke.
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 2 december 2009 08:34
Har ett gammalt (3,5 år) foto som jag då tog på arten nere hos Simontorp. Trodde då att det rörde sig om en avelsform. Idag är väl arten rätt vanlig i affärerna och den brukar finnas med i Imazos (fiskgrossist) lagerlista.
#25 - 2 december 2009 09:45
Jag körde istället på dolkstickstetror som bir väsentligt större, men de liknar varandra väldigt mycket. Dolkstickorna är rosa och givetvis med röd prick på maggen.
#26 - 2 december 2009 14:34
Dre skrev:
De finns för runt 25 kr styck på bromma zoomarknad.

Då garanterar jag att det inte är Vitfenade rosentetror, de kostar mer för affären i inköp än 25:-;)...
#27 - 2 december 2009 14:37
Har ett gammalt (3,5 år) foto som jag då tog på arten nere hos Simontorp. Trodde då att det rörde sig om en avelsform. Idag är väl arten rätt vanlig i affärerna och den brukar finnas med i Imazos (fiskgrossist) lagerlista.

Hur är det där Kjell, vet du om det är en avelsform eller är det en vildform?
Jag såg den för första gången på en mässa i ett flertal kar på en av Zoopetvästresorna till Hannover för ett par år sedan, och har sedan dess velat ha den:D....nu har jag den:)!
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 2 december 2009 16:04
ansjo skrev:
Hur är det där Kjell, vet du om det är en avelsform eller är det en vildform?

Nej jag vet inte säkert och det är också anledningen till att jag inte gjort någon artbeskrivning på den.
När jag såg första gången för ca. 4 år sedan var jag övertygad om att det vare en avelsform, men idag är väl läget 50-50:p
#29 - 2 december 2009 16:29

Var i min affär idag, dagspriset är 49:- st oavsett hur många man köper.
#30 - 2 december 2009 16:53
ansjo skrev:
Då garanterar jag att det inte är Vitfenade rosentetror, de kostar mer för affären i inköp än 25:-;)...

Jodå det är dessa, de har egna odlare anslutna och har också grossit i samma hus. De säljer fisk väldigt billigt neontetror 5 spänn osv.

Kan inte svära på ifall det var 25 eller 35 men i den storleksordningen i alla fall.
#31 - 2 december 2009 16:57
OK, då är det bara att gratulera:)! Vad är det för affär och var ligger den?
#32 - 2 december 2009 17:14
Bromma zoo ligger i bromma ;)

vid Bromma flygplats ungefär.
#33 - 2 december 2009 18:05
ansjo skrev:

Jag köpte på Zoo-Varuhuset i Skärholmen, 10 st för 170 kr. Vet inte vad priset varit om jag köpt färre dock. Och de ser precis ut som på filmen så jag tror nog att det är rätt art!

Hälsningar
Jennifer
#34 - 2 december 2009 19:31
Okej. Dom jag såg kostade 450:- för 10 stycken. Absoult inte värda dom pengarna. Men fina är dom.

Tänk och fylla ett 800 liters med ett stim sånna :S
#35 - 11 december 2009 16:44
När jag såg första gången för ca. 4 år sedan var jag övertygad om att det vare en avelsform, men idag är väl läget 50-50:p

Jag tror du kan fortsätta på den linjen;). Jag pratade med Mikael Håkansson på Imazo idag om just detta, och han trodde till största delen att det är en avelsform...men de är lika snygga för det:D!
#36 - 11 december 2009 17:45
ansjo skrev:
Jag tror du kan fortsätta på den linjen;). Jag pratade med Mikael Håkansson på Imazo idag om just detta, och han trodde till största delen att det är en avelsform...men de är lika snygga för det:D!

Vilket överenstämmer med den artikel som finns på sidan ett.

Håller med dig Anders, de är lika fina för det!

Annons