Köpte dessa som Vitfenad Rosentetra är det en färgvariant av Hyphessobrycon rosaceus eller är det en egen art?
Jag tror inte jag har sett dessa fiskar någon gång förut.
ansjo skrev:De ska tydligen vara en egen (under)art dock inte beskriven ännu. De heter bara Hyphessobrycon rosaceus "White fin" ännu, men jag skulle tro att det snart ändras:).
Har själv ett 25-tal av dem i mitt 900 och de är riktigt snygga!
karrokaja skrev:hur mycket får du plats med egentligen???!!
Du verkar bösa ner lte av varje typ hela tiden... blir det aldrig fullt??
c90368 skrev:Någon som är duktig på tyska, karrokaja till exempel:d
Den här sidan vore kul att få översatt.
http://aquadings.de/tierwelt/white_fin
Har kört den genom Goggle Translate och har väl ett hum om vad det står, men det blir knappt läsbart.

c90368 skrev:Någon som är duktig på tyska, karrokaja till exempel:d
Den här sidan vore kul att få översatt.
http://aquadings.de/tierwelt/white_fin
Har kört den genom Goggle Translate och har väl ett hum om vad det står, men det blir knappt läsbart.
c90368 skrev:En liten närstudie på hur herrarna spänner sig.
ansjo skrev:de är kul i sitt beteende, men jag tycker det är stor skillnad mellan våra tetror. Mina har mer eller mindre helvit ryggfena, och det är endast någon hona som har lite svart i den. Kanske det har med olika sändningar att göra....
Könsskillnaden ser du på ryggfenan, honan har mindra fena.
ansjo skrev:Eller att det svarta kommer fram mer när de börjar bli äldre och med stigande storlek...?
SuperAquaMan skrev:Dessa är fina. Finns nere hos en av våra ÅF här också. Men jag tyckte inte dom var värda sitt pris. Vad fick du ge för 10 st?
Kjell Fohrman skrev:Har ett gammalt (3,5 år) foto som jag då tog på arten nere hos Simontorp. Trodde då att det rörde sig om en avelsform. Idag är väl arten rätt vanlig i affärerna och den brukar finnas med i Imazos (fiskgrossist) lagerlista.
ansjo skrev:Hur är det där Kjell, vet du om det är en avelsform eller är det en vildform?
SuperAquaMan skrev:Dessa är fina. Finns nere hos en av våra ÅF här också. Men jag tyckte inte dom var värda sitt pris. Vad fick du ge för 10 st?
ansjo skrev:Då garanterar jag att det inte är Vitfenade rosentetror, de kostar mer för affären i inköp än 25:-;)...
ansjo skrev:Då garanterar jag att det inte är Vitfenade rosentetror, de kostar mer för affären i inköp än 25:-;)...
Kjell Fohrman skrev:När jag såg första gången för ca. 4 år sedan var jag övertygad om att det vare en avelsform, men idag är väl läget 50-50:p
ansjo skrev:Jag tror du kan fortsätta på den linjen;). Jag pratade med Mikael Håkansson på Imazo idag om just detta, och han trodde till största delen att det är en avelsform...men de är lika snygga för det:D!