Vitt klegg? Mögel?

#1 - 27 november 2011 15:53
Det är något vitt klegg som håller på att växa fram på äppelträdsgrenarna jag satt ner i kuben. Har varit noga med att pilla bort all lav som satt fast i barken, och sedan haft dem i blöt i två veckor, sköljt av dem och satt ner dem i akvariet. Något jag gjort galet? Skulle jag ha kokat dem?

Någon som har någon aning om vad det kan vara? Ser ut som något slags mögel :mad:

[ATTACH=CONFIG]49591[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]49592[/ATTACH]
(Extremt ren ruta, jag vet)
[ATTACH=CONFIG]49593[/ATTACH]

Ska jag ta upp grenarna och skrubba bort det? Planerar att sätta ner stora grenar i mitt nya akvarium som ska startas upp, har dock inget lämpligt att lägga dem i blöt i innan pga. storleken (eller snarare spretigheten) eftersom vi inte har något badkar, så hade tänkt sätta ner dem direkt i akvariet med sandpåsar som tyngder. pH och KH verkar inte ha påverkats särskilt mycket, med tanke på att jag har både grenar och eklöv i det här akvariet (grenar och ev. eklöv ska i det andra också).
#2 - 27 november 2011 15:57
Kolla längst ner på denna sidan så hittar du en massa om samma ämne:).
Inget farligt, försvinner av sig själv efter en tid och tycker du det är för mycket så ta bort det antingen via ett vattenbyte och/eller ta upp grenarna och rengör. Det kommer ofta tillbaka oavsett vilken metod du väljer, och det verkar som det är något som måste sköta sig själv...
#3 - 27 november 2011 16:01
Okej, har hört talas om att det brukar komma en vit hinna på redmoorerötter, men iom. att dessa är tagna direkt utifrån blev jag orolig att det kanske var något slags mögel som följt med [:o]
#4 - 27 november 2011 16:06
Nope, det är samma mög....bakterier tror jag mest på, en del säger att det är svamp, så du får gissa på något mittemellan:D...
#5 - 27 november 2011 16:56
Det spelar ingen roll om man haft rötterna i blöt länge, det kryper fram när man stoppar dem i ett befolkat kar.

Annons