vivarium 400liter

#1 - 31 juli 2010 16:22
Hej

Jag har kört igång ett vivarium med en ca 100 liter vatten för fisk
Fiskbeståndet består idag av pansarmalar, snakeskinguppys, och crystal red räkor
Hat en 4ggr 80w t5 ramp som ljus för växterna som består av ficus pumila, orchidee, hc, fittonia,och några köttätande växter:)
Postar lite länkar till bilder för att kunna få lite förslag på ödlor/grodor mm som jag kan ha i.
först hade jag tänkt att ha pilgiftsgrodor men dom är tydligen dåliga simmare så det går nog inte..
http://yfrog.com/jtdsc01370jj
http://yfrog.com/jodsc01369nj
http://yfrog.com/jodsc01369nj
http://yfrog.com/mzdsc01366qj

/Peter
#2 - 31 juli 2010 17:36
Oooh! Ruskigt läckert måste jag säga! O_O

Skulle det fungera med gröna anolisar? Jättefin liten ödla i min mening, och de har inga poblem med att nyttja hela landytan trots att den är lodrät och dan. Gillar relativt hög luftfuktighet också.
#3 - 31 juli 2010 17:53
Pickles skrev:
Oooh! Ruskigt läckert måste jag säga! O_O

Skulle det fungera med gröna anolisar? Jättefin liten ödla i min mening, och de har inga poblem med att nyttja hela landytan trots att den är lodrät och dan. Gillar relativt hög luftfuktighet också.

Tackar! Dom ser jättefina ut men jag kunde inte läsa mig till om dom kan simma. Någon som vet?
Eftersom mitt vivarium eller vad det nu kallas har stor vattendel är det viktigt.
Grodor vill jag gärna ha om det finns någon lämplig art

/Peter
#4 - 31 juli 2010 18:29
Klockgrodor skulle säkert trivas där.
#5 - 31 juli 2010 18:50
eriahl skrev:
Klockgrodor skulle säkert trivas där.

Tack för förslag! :)
Det verkar som det finns en hel del sorter av Klockgrodor att välja på.
Ska läsa på lite om dom nu på nätet.
Funderar på om jag kan ta mossa från skogen och binda upp på rötterna? Eller skulle javamossa kunna trivas även om den inte är i vatten?

/Peter
#6 - 31 juli 2010 20:05
Tror inte att anolisarna gärna simmar om de får välja, men jag har svårt att tänka mig att de inte skulle ta sig upp om de skulle hamna i vattnet. De är dessutom Utmärkta klättrare som klänger lika bra på glasrutor som de gör på trädrötter och löv - det var därför jag tänkte att de förmodligen skulle uppskatta ditt vivarium trots att landdelen till stor del är en 'vägg'. ^^

Klockgrodor är dock mycket charmiga de också. Tjusiga små krabater.

Tror att javamossa ganska ofta sticker upp topparna ovanför vattenytan, om den får tillfälle.
#7 - 1 augusti 2010 17:02
Pickles skrev:
Tror inte att anolisarna gärna simmar om de får välja, men jag har svårt att tänka mig att de inte skulle ta sig upp om de skulle hamna i vattnet. De är dessutom Utmärkta klättrare som klänger lika bra på glasrutor som de gör på trädrötter och löv - det var därför jag tänkte att de förmodligen skulle uppskatta ditt vivarium trots att landdelen till stor del är en 'vägg'. ^^

Klockgrodor är dock mycket charmiga de också. Tjusiga små krabater.

Tror att javamossa ganska ofta sticker upp topparna ovanför vattenytan, om den får tillfälle.

Hej
Ok ska höra med akvarielagret om dom har lite info om ödlorna.
Funderar även på något som håller luftfuktigheten hög i mitt "akvaterrarium" som det tydligen heter:) Bevattningssystem? förslag? Om jag får upp luftfuktigheten kan jag nog klä in grenar och bakgrund med mossor.
Förövrigt har jag fått ca 30 yngel inatt. guppys

/Peter
#8 - 2 augusti 2010 21:15
Fjosor skrev:
Hej

Ok ska höra med akvarielagret om dom har lite info om ödlorna.

Funderar även på något som håller luftfuktigheten hög i mitt "akvaterrarium" som det tydligen heter:) Bevattningssystem? förslag? Om jag får upp luftfuktigheten kan jag nog klä in grenar och bakgrund med mossor.

Förövrigt har jag fått ca 30 yngel inatt. guppys

/Peter

Jag såg att de hade någon typ av fuktare på guldfisken.se.
#9 - 2 augusti 2010 21:26
Ser mycket bra ut :)
#10 - 22 februari 2011 19:30
Hej man kan säga att jag tappade tråden lite....

Men om någon vill se hur det blev så får ni några bilder härhttp://www.ladda-upp.com/bilder/48903/vivarium http://www.ladda-upp.com/bilder/48904/vivarium
http://www.ladda-upp.com/bilder/48905/vivarium
/Peter
#11 - 22 februari 2011 19:46
Jösses, vad det har vuxit :)!
#12 - 22 februari 2011 19:47
COOOLT :D vad blev det för groda/ödla ?
#13 - 22 februari 2011 19:53
det där var riktigt snyggt!!
hur blev det med ödlorna/grodorna då hur gjorde du?
#14 - 22 februari 2011 19:56
Ja jag kan hålla med om att det växer, klipper bort väldigt mycket varje vecka.

Det hoppar runt 2st Klockgrodor i grönskan, jag ser dom dock aldrig. Hör när dom sitter å bräker på kvällarna:)
#15 - 22 februari 2011 21:57
Galet snyggt...uppskrivet på önskelistan :)

/Mats
#16 - 22 februari 2011 22:35
Men att inte en annan kan se nya bilderna då.
#17 - 23 februari 2011 00:00
Väggen! :o
#18 - 23 februari 2011 11:51
eriahl skrev:
Men att inte en annan kan se nya bilderna då.

Jag kunde bara se en utav bilderna, så det är synd om mej oxå ;)
#19 - 23 februari 2011 18:52
hej
lite konstigt att det inte går att se bilderna men ska prova att lägga in några till.
Kanske går bättre då
/Peter
#21 - 23 februari 2011 20:34
Nu funkar det. Det är helt enkelt riktigt snyggt. Släpp i några klockgrodor till kanske? Kommer aldrig ihåg vad växten som täcker bakväggen heter. Synd att den blir så jobbig när röjsågen måste fram titt som tätt.

Men det hade du ju koll på i första inlägget såg jag nu.
#22 - 24 februari 2011 08:05
en fråga, hur har du fått växt "väggen" att bli sådär fantastiskt snygg?

helt otroligt läckert är det.

/H
#23 - 24 februari 2011 20:30
Kul att ni tycker det blev bra!

Växten heter Ficus Pumila.
Den trivs mkt bra då jag har ordentligt med ljus och göder med PMDD.
För att få den snygg så får man frisera den ganska våldsamt med en sax :D
/Peter
#24 - 24 februari 2011 20:54
kan du inte skriva upp vad du har för växter i ditt vivarium? gärna fiskarna med, fast som jag kan se det så finns det la bara guppys?
#25 - 24 februari 2011 22:01
växer den fast av sig självt eller lär man fästa den allt eftersom?
#26 - 24 februari 2011 22:34
Väldigt snyggt! Sånt vill jag också ha! :D Kräver ett vivarium mycket skötsel?
#27 - 24 februari 2011 22:37
Hysteriskt snyggt!
Undrar också hur mycket skötsel det krävs för att hålla det snyggt?
#28 - 25 februari 2011 02:57
Ficus pumila växer fast.
#29 - 25 februari 2011 20:16
Hej

Fisken som finns i karet är guppys (som funkar kanon som grod mat) 12st pansarmalar 2st äppelsnäckor och massor av crystal red räkor(grodmat) och en mal av någon sort.. brun med vita ränder
Växterna är ficus pumila några anubias olika sorters mossor HC en avocado:) 2st orchideer köttätande växter.
Växterna växer faktiskt i bio bollar:) med några cm bark ovanpå. byggde som en "sarg" av rötter och fyllde på med bollar och bark.
Akvariet kräver inte så mycket skötsel alls Byter 50% vatten 1ggn per vecka fyller på med dubbel dos pmdd klipper bort en massa växter. lite för lite tycker jag då jag tycker halva nöjet med akvarium är att hålla på att pyssla med det.

Mvh Peter
#30 - 25 februari 2011 20:40
okej så det fanns mer fisk än guppys, det ser ut att vara mycke mer växter än vad det är men det är jätte snyggt i alla fall :)
så det är inte mer jobb än så, kanske ska skaffa nåt liknande i så fall ;)
#31 - 8 februari 2012 19:42
tjosan, hur rullar det på här då? fortfarande igång?

Annons