VM-kval i fotboll

Guest
#1 - 7 september 2008 12:57
Var det nån mer än jag som såg matchen mellan Sverige - Albanien igår?

0-0 och linderoth skadad.

Jaja nu väntar Ungern som är "svårare" än Albanien.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 7 september 2008 13:00
Lutt skrev:
Var det nån mer än jag som såg matchen mellan Sverige - Albanien igår?

0-0 och linderoth skadad.

Jaja nu väntar Ungern som är "svårare" än Albanien.

Jodå skälvklart gjorde jag det - jag gjorde lite kommentarer om den i "Allsvenskan-tråden"
Guest
#3 - 7 september 2008 13:30
Ok såg det nu, men ändå det känns lite fel att snacka VM-kval i Allsvenskan:)

Det jag undrar är Sverige verkligen redo för 3-5-2 spel.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 7 september 2008 13:47
Lutt skrev:
Ok såg det nu, men ändå det känns lite fel att snacka VM-kval i Allsvenskan:)

Det jag undrar är Sverige verkligen redo för 3-5-2 spel.

Well - utifrån alla klagomålen från "experter" så var ju 4-4-2 systemet helt värdelöst i alla fall. Nu skapades detta spelsystem för att Sverige skulle bli mer offensivt och för att Kim Källström skulle få en viktig framskjuten position och det var ju vad alla ville, eller;)

Jag tror faktiskt att det är som så att de resultat Sverige gör snarare avspeglar nivån på spelarna - vi är helt enkelt inte bättre. Tror t.o.m. att det är så att vi egentligen överpresterar om man ser till vilka spelare vi har tillgång till.
#5 - 7 september 2008 14:13
Om man spelar med fem man på mitten så kan man antingen ha två deffensiva mittfältare som Sverige hade eller så har man två offensiva som Sverige borde haft.
Sverige var inte ensamma om att "misslyckas"
Ungern - Danmark 0 - 0
Norge - Island 2 - 2
och den stora skrällen Österrike - Frankrike 3 - 1
Bättre gick det för Svennis Mexico som vann med 3 - 0 över Jamaika
Guest
#6 - 7 september 2008 14:15
Well - utifrån alla klagomålen från "experter" så var ju 4-4-2 systemet helt värdelöst i alla fall. Nu skapades detta spelsystem för att Sverige skulle bli mer offensivt och för att Kim Källström skulle få en viktig framskjuten position och det var ju vad alla ville, eller;)

Jag tror faktiskt att det är som så att de resultat Sverige gör snarare avspeglar nivån på spelarna - vi är helt enkelt inte bättre. Tror t.o.m. att det är så att vi egentligen överpresterar om man ser till vilka spelare vi har tillgång till.

Vi har ingen maldini för att spela 3-5-2 men visst mellberg är min favorit och han är ju bra, men det krävs bättre försvarspelare
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 7 september 2008 14:23
Guy Palm skrev:
Om man spelar med fem man på mitten så kan man antingen ha två deffensiva mittfältare som Sverige hade eller så har man två offensiva som Sverige borde haft.

Nja, knappast inte om man bara har ett 3-manna-försvar.
#8 - 7 september 2008 14:27
Nja, knappast inte om man bara har ett 3-manna-försvar.

I så fall måste ytterbackarna delta mer i spelet, det räcker inte med två på topp och ingen på de fria kantytorna.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 7 september 2008 14:30
Lutt skrev:
Vi har ingen maldini för att spela 3-5-2 men visst mellberg är min favorit och han är ju bra, men det krävs bättre försvarspelare

Nja - ingen av de 3 i backlinjen är bra på att passa och det är ju liksom poängen med det systemet.
Mellberg var den som lyckades sämst i försvaret av de 3 - dvs den som blev mest lidande av systemet.
Annars hävdar jag fortfarande att Per Nilsson är den svenske back som imponerat mest på sistone och han är inte ens med i truppen.

Sedan uppriktigt sagt - Henrik Larsson må ha varit en europeisk toppforward och han må vara allsvenskans bäste spelare sedan han kom tillbaka, men han har egentligen inte fått till det i en enda landskamp sedan han återkom dit. Så satsa på Berg eller Rosenberg bredvid Zlatan i anfallet
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 7 september 2008 14:32
Guy Palm skrev:
I så fall måste ytterbackarna delta mer i spelet, det räcker inte med två på topp och ingen på de fria kantytorna.

Det är en helt annan sak och det är ju liksom poängen med 3-5-2. Men samtidigt är det ju som så att vi egentligen idag varken har naturliga ytterbackar eller yttermittfältare av internationell klass.
Guest
#11 - 7 september 2008 14:41
3-5-2 förlorar vi på om vi möter ett 4-4-2 lag....och yttemittfältarna i motståndarlaget gör det svårt för våra backar.
#12 - 7 september 2008 15:43
Lutt skrev:
Detta förlorar vi på om vi möter ett 4-4-2 lag....sverige i rött.....kolla yttermitten på motståndarlaget.

Nu är det som så att spelarna aldrig står stilla på sina platser, utan de rör sig hela tiden. Om man är ett väl sammansatt lag så anpassar man sig efter motståndarna. Alla spelsystem är bara en grunduppställning som skiftar under matchen.
Guest
#13 - 7 september 2008 16:31
Guy Palm skrev:
Nu är det som så att spelarna aldrig står stilla på sina platser, utan de rör sig hela tiden. Om man är ett väl sammansatt lag så anpassar man sig efter motståndarna. Alla spelsystem är bara en grunduppställning som skiftar under matchen.

Hehe nähe menar du det:p

Men detta är grundprincipen.....de tappar yttremittfältrarna, annars blir det som mot Frankrike dvs 5-3-2 istället för 3-5-2
#14 - 9 september 2008 17:21
Man gjorde en okej match, inte lätt att möta ett lag som hela tiden ligger med 8 man bakom bollen. Ska man kritisera något så måste herr Lars Lagerbäck låta spelarna få mer friare roller i sina positioner.
#15 - 9 september 2008 17:26
Daniel Andersson kan dom byta ut han är ju livsfarlig att ha på planen vet inte hur många gånger han dräller med bollen och ger våra motståndare kontringar.
Guest
#16 - 9 september 2008 19:04
tälje skrev:
Daniel Andersson kan dom byta ut han är ju livsfarlig att ha på planen vet inte hur många gånger han dräller med bollen och ger våra motståndare kontringar.

....och Kim Källström som inte vet vad man använder bena till;)

Nä skämt å sido imorgon möter vi ett klassiskt motståndarlag och det ända som räknas är 3 poäng.
#17 - 9 september 2008 19:14
håller tummarna...
tycker förresten att man ska ge herrarna i laget lite tid att anpassa sig till systemet... spelar inte så stor roll om de går vidare till VM, hellre missar jag VM nu och ser att de är superinspelade o går långt till EM...
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 9 september 2008 19:50
tälje skrev:

Ja det är ju inne att gnälla på honom nu;)
Innan dess var det Anders Svensson.
Innan dess var det..........

Tycker istället att man skall peta allsvenskans bäste spelare Henrik Larsson eftersom han i match efter match är sämst i landslaget. In med Rosenberg istället när nu inte Elmander är kurant.

MEN, det lär bli samma lag i denna matchen som det var i förra.
#19 - 9 september 2008 20:14
Äh...Ungern får klå imorgon...nu har de blågula övat färdigt...imorgon sitter ett par baljor!!

/ Göran
#20 - 10 september 2008 11:40
Ja det är ju inne att gnälla på honom nu;)

Innan dess var det Anders Svensson.

Innan dess var det..........

Tycker istället att man skall peta allsvenskans bäste spelare Henrik Larsson eftersom han i match efter match är sämst i landslaget. In med Rosenberg istället när nu inte Elmander är kurant.

MEN, det lär bli samma lag i denna matchen som det var i förra.

Klart man ska ha krav på spelare och levererar dom inte bör dom bytas ut. Larsson kan man även byta ut, där håller jag med dig att Rosenberg skulle passa bättre på den platsen.
#21 - 10 september 2008 11:53
Någon som vet vilken kannal som matchen ikväll går på?
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 10 september 2008 12:02
jemmba skrev:
någon som vet vilken kannal som matchen ikväll går på?

tv8
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 10 september 2008 13:31
Oj, vilka chanstagare dom svenska förbundskapterna är;)
Oscar Wendt petas nämligen och Samuel Holmen in.

Hoppas att Henke nu sätter några mål ikväll så de som tycker att han borde petas ur startuppställningen (som jag) står där med lång näsa:p
#24 - 10 september 2008 17:06

Hoppas att Henke nu sätter några mål ikväll så de som tycker att han borde petas ur startuppställningen (som jag) står där med lång näsa:p

Är ju Kim vi hoppas på ikväll :P.
#25 - 10 september 2008 19:16
Att hitta någon som bidrar med något över huvud taget efter första havlek får man leta efter. Daniel Andersson och Sebbe Larsson blir bortgjorda gång på gång på mittplan av Ungersk bollhållare, inte en vettig passning lyckas man med, får hoppas andra havlek blir bättre.
#26 - 10 september 2008 20:05
Det var ju tur att han var med i 2:a halvlek i alla fall ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 10 september 2008 20:12
Micke skrev:
Det var ju tur att han var med i 2:a halvlek i alla fall ;)

Nja jag tyckte nog ändå inte att han var något vidare - fast det klart jämfört med dom andra så:D
Uppriktigt sagt så var Sverige rätt uselt - det lär nog behövas en rejäl skärpning om Sverige skall få några poäng mot de bättre lagen.
#28 - 11 september 2008 06:39
Ja det behövs tränas på passningar, Dock är råsundas gräsmatta mycket svårspelat när det regnar, men det är ingen ursäkt för det dåliga spelet, jag hade fel om Henke. Han gör en mycket bra match idag och stog för flera fina inspel.

Annons