Whistlers 155 liter Malawi (Mbuna)

#1 - 15 januari 2008 04:18
Jahopp... I samband med att jag satte upp mitt 450-liters kar (se min signatur!) och bestämde mig för att INTE göra det till en Malawi-biotop blev jag väldigt sugen på att faktiskt ha ett kar inriktat på Malawi. Sist jag hade ciklider var i början av 90-talet, då det följde med en golden när jag köpte mitt första akvarium.

Det är faktiskt samma akvarium jag nu tänker använda! På 155 liter (140-155, vem orkar räkna exakt?) går det ju inte ha så många fiskar. Rekommendationerna säger 15 liter per 10-12cm fisk. Då jag började med att cykla karet med lite platy och sedan gick över till 3st Zebra Red har jag beslutat mig för att fortsätta med enbart Zebra Red. Jag tror att 10st är ett lagom mål, då de som fullvuxna blir runt decimetern långa.

Här en sned bild på hur det ser ut nu:
http://static.pici.se/pictures/aIZMjdRjV.jpg

Skifferskivorna är ihoplimmade med akvariesilikon, så även om fiskarna gräver kommer de inte falla isär och skada vare sig fiskar eller akvarie.

Jag kommer snart få 7st Zebra Red-yngel av en vän. Hon säger att de är runt 2cm stora, så jag tror det kan fungera ihop med de 3st jag har nu, då de är ca 4cm.

Kokosnötsgrottan ni ser på bilden är temporär och ska tas bort när annan lämplig inredning tillkommer.

Som jag har förstått det har man inte växter i Malawi-biotoper då det inte finns i dessa cikliders naturliga miljö. Gruset jag har är ett svart/brunt 2-4mm, så det borde fungera. De nuvarande fiskarna verkar trivas i det, de gräver lite då och då i det och tar gärna upp torrfoder som fallit till botten.

Vad är lämpligast att mata dessa ciklider med? Just nu ger jag dem vanligt flingfoder och det äter de glupskt av. De blir väldigt livliga vid matning och är nog som mest intressanta att skåda just då. Än så länge märker jag ingen rangordning eller någon form av revir, men det är kanske för få och för unga för sådant än.

Kom gärna med förslag och synpunkter!
#2 - 15 januari 2008 06:44
Du skulle försöka få in mer grottor, det ser inte lika "kalt" ut. Ett bra foder till malawi är ärkmix.Ps: om duvill ha växter kan du ha tex vallisneria och anubias.
#3 - 15 januari 2008 15:24
Mitt råd är också ÖS in mer sten! Malawis gillar grottor, så det är nästan ett måste att fylla på med sten där dom kan gömma sig osv...

Mvh Patrik
#4 - 17 januari 2008 14:36
Har de senaste dagarna byggt en liten stenformation för att ge firrarna lite grottor.

Började med en stor skifferplatta som jag silikonade fast mindre skifferskivor på. Hade ingen direkt plan, utan satte stenarna där de passade och gav störst fästyta för silikonet. Varje sten sattes med 12 timmars mellanrum för att säkra stabilitet. När hela formationen var färdig satte jag alltihop på en skiva i akryl som jag sågade ut från en spillbit som blev över från byggandet av mitt 450 liters (se projekttråd i signaturen).

Tanken är att akrylskivan ska ligga närmast glasbotten och att gruset ovanpå ska stabilisera så att man minimerar sannolikheten för att formationen välter. Inte för att det är någon risk för det egentligen, enda chansen för att det skulle hända (ens om akrylskivan inte var där) är om jag råkar välta den med handen när jag är där inne och rotar.

Men, men... Med lite fantasi gick det till slut. Kanske inte ser helt naturligt ut, men jag är inte hardcore på att det måste vara som i naturen. Ska låta silikonlagret mot akrylskivan torka och härda något dygn, så jag lägger väl i den i morgon kväll. :)

Ah, det höll jag på att glömma... Tanken med att ha den stora skifferskivan längst bak är bland annat för att dölja pumpen och filtret. :)

Bild på kreationen:
http://static.pici.se/pictures/TEEkpyXXu.jpg

På bilden ser vi bara fyra stenskivor, men det är ytterligare två inuti som skapar gångar och smågrottor. Små glipor i sidorna ger tillfällen att kunna komma in och ta sig ur grottorna på många olika sätt, liksom uppifrån. Silikonfogarna är något visuellt förstärkta pga kamerans blixt, i verkligheten syns de inte lika mycket.
#5 - 17 januari 2008 15:35
såg riktigt snyggt ut =)
#6 - 17 januari 2008 15:37
Hmm,, ett tips jag ska ge dig är att inte sätta ihop all sten, bättre att bygga från botten dvs innan gruset är i då bli det stabilt.

Kan bli svårt att få ut fiskarna för dig om du sätter ihop allt, Men det var COOlt!

Välkomen till malawi träsket som Jens.A skulle sagt:P
#7 - 17 januari 2008 15:49
axeisi skrev:

Välkomen till malawi träsket som Jens.A skulle sagt:P

Hehe, exakt! :D
#8 - 19 januari 2008 20:18
Hur går det med skapandet?
#9 - 19 januari 2008 21:55
Undrar samma sak, ser fram emot fler
bilder :D;)
Bilagor:
#10 - 20 januari 2008 14:18
Japp, nu är grottbygget installerat!

Blev lite större än jag förväntat mig, och rent visuellt inte så snyggt som jag velat. Dock tror jag fiskarna kommer gilla det.

Här är en bild, ber om ursäkt för att allt slam är upprört efter att jag dragit undan gruset för att få ner klippan.

http://static.pici.se/pictures/AlUidXegg.jpg
#11 - 21 januari 2008 09:07
Ännu mera stenskravel vore bra! :)
#12 - 21 januari 2008 12:49
Jens A: Det kommer, det kommer... :)

Är ju bara tre firrar, de får klara sig med det här i någon vecka, så får vi se vad jag kan klura ut för kul sen.
#13 - 5 februari 2008 16:31
Polaren knäppte en fin bild på min hanne:
http://static.pici.se/pictures/DARAyqDYN.jpg

(Copyright Johannes Schander)
#14 - 5 februari 2008 18:12
Whistler84 skrev:
Polaren knäppte en fin bild på min hanne:

http://static.pici.se/pictures/DARAyqDYN.jpg

(Copyright Johannes Schander)

Snygg grabb. Hans damer kommer säkert att bli nöjda. :D
#15 - 2 mars 2008 12:30
I veckan köpte jag ett nytt kar!

Fick tag på ett skitsnyggt 223L på blocket. Det som medföljde var lysrörsarmatur för ett T8-rör, ytterfilter Eheim 2213 och en jäkla massa engelsk sjösten. Alltihop, akvarie och tillbehör, för 700kr! :)

Liten bild på hur det ser ut nu: http://static.pici.se/pictures/FObELXCtm.jpg

Invånarna är följande:
2st Aulonocara sp. Stuartgranti "Maleri" Yellow Regal (1+1)
2st Pseudotropheus sp. Acei "Ngara" (1+1)
3st Metriaclima estherae, Zebra Red (1+2)

De verkar trivas allihop, och vattenvärdena är helt okej. :)
#16 - 2 mars 2008 12:44
va ska du ha i 155l nu då?? jag vill föreslå tangayika eller SA
#17 - 2 mars 2008 17:12
Sydamerika blir det i gamla 155L!

Jag har införskaffat två otroligt vackra Geophagus sp. "red head" Tapajos.

Än så länge är det bara filter och bottensubstrat i karet, så de är lite skygga. Står bara och gömmer sig bakom filtret. Vet inte riktigt hur man ska inreda och vad man ska köpa till i övrigt.
#18 - 3 mars 2008 16:56
Hmm, hur ändrar man trådens titel? Försöket jag gjorde ändrade bara rubriken på första inlägget. :(

Malawina mår bra, det verkar som om de har börjat skaffa sig lite revir. De olika hannarna visar i alla fall förkärlek för olika grottor. Tänkte titta bort hos Aqualife på onsdag och se om jag kan hitta några schyssta stenar att bygga ytterligare en grottformation av.

Har även lagt i lite, lite salt och lite bikarbonat i karet för att buffra upp lite och försöka komma närmare den basiskhet och konduktivitet som återfinns i fiskarnas naturliga miljö.
#19 - 5 mars 2008 03:09
Orkar inte starta en till projekttråd för det gamla 155L-karet. Det har bara två invånare, så de får vara med och samsas lite i den här tråden. :)

Här är två nytagna bilder på mina Geophagus sp. "Red Head":

Hane: http://static.pici.se/pictures/lycuCgqvR.jpg

Hona: http://static.pici.se/pictures/WPMrPpxUF.jpg

De har börjat att gemensamt gräva gropar i gruset och detta tyder tydligen på lekförberedelser. Har inte kommit åt artbeskrivningen, eftersom jag inte guldmedlem, men det jag hittat via google visar på lek. Ska bli kul att se om det blir nåt.
#20 - 5 mars 2008 14:29
Geophagusarna var ju riktigt läckra, tänk sen när de är fullvuxna också;)
Btw hur stora är dem?
Ser fram emot lite bilder på SA-burken när du har i lite inredning:)
#21 - 5 mars 2008 14:47
Felix: Hanen är ca 12cm från nos till och med stjärtfena, honan är ca 8cm.

Vet inte riktigt hur stora de blir, får väl regga mig som guldmedlem så jag kan läsa på om dem. :)

Har du tips på vad jag kan stoppa i karet i form av inredning så är det välkommet.
#22 - 10 mars 2008 08:34
Geophagus "Orange Head Tapajós" blir 20-25 cm så du ska ha ett kar på min 300 l till dom när dom blir fullvuxna... Och vad jag vet ska man ha dom i grupper och inte i par.
#23 - 10 mars 2008 12:26
Tydligen var det skillnad på "Red Head" och "Orange Head", men tack ändå för tipset.

Någon som vet förresten om de här firrarna har något emot aluminiumsilikat? Hittills har jag bara hört att malawi har det.
#24 - 10 mars 2008 13:53
Vad jag vet är Red head och Orange Head samma art...
#25 - 10 mars 2008 15:44
tanganyika kan man inte ha de med. räker gillar deinte heller. och de finns nog inget värre man kan ha med corydoras. och massa fler fiskar
#26 - 10 mars 2008 17:23
Min Brochis Splendens (som är besläktad med Corydoras) går alldeles utmärkt i ett kar med aluminiumsilikat. Den är storväxt och har fina skäggtömmar, så den ser ut att må fint.

Det var alltså om mina Geophagus kunde gå i aluminiumsilikat som var frågan, inte om andra fiskar kunde det. :)
#27 - 17 mars 2008 21:44
Fotade lite på min Pseudotropheus sp. Acei "Ngara"-hane idag.

Resultatet: http://static.pici.se/pictures/yoiqELaSD.jpg
#28 - 18 mars 2008 08:43
Whistler84 skrev:
Fotade lite på min Pseudotropheus sp. Acei "Ngara"-hane idag.

Resultatet: http://static.pici.se/pictures/yoiqELaSD.jpg

Snygg grabb, och ett bra foto! :)
#29 - 19 mars 2008 18:33
Riktigt snygga.. :)
#30 - 5 augusti 2008 14:55
Såg för ett tag sedan att en av mina honor av arten Pseudotropheus Acei sp. Ngara tuggade, så efter elva dagar flyttade jag henne till ett 55-liters som jag låter henne gå i. Det är första gången jag upplever en malawi-lek, så jag är rätt uppspelt! :D

Idag (dag 16) spottade hon för första gången! Ynglena får vara ute 2-3 sekunder åt gången runt var 5:e minut, så bilden nedan var inte helt lätt att få till (fick sitta och vakta i en halvtimme).
Guest
#31 - 5 augusti 2008 15:09
En sann entusiast! :)
Trevlig bild och grattis till "faderskapet"!
#32 - 8 augusti 2008 12:10
Sedan igår (dag 19) är ynglena frisimmande!
Mamman verkar inte bry sig om dem alls, hon simmar bara runt och äter algerna på glasen med stor iver. Antar att hon är rätt hungrig. Jag har påbörjat matning med finkornigt yngelfoder, och både yngel och mamman verkar uppskatta det.

Vet inte om hon har några yngel kvar i munnen och kanske släppte ut hälften för att hon var hungrig, eller om hon känner sig helt klar spottningen och kan flyttas tillbaka till huvudkaret ikväll. Hon tar inte upp ynglena vid oväntade moment eller nattetid, så det känns som att hon är redo. Jag kommer flytta henne nattetid och passa på att möblera om lite i stora karet, så att hon kommer in i hierarkin igen.

Annons