Jahopp... I samband med att jag satte upp mitt 450-liters kar (se min signatur!) och bestämde mig för att INTE göra det till en Malawi-biotop blev jag väldigt sugen på att faktiskt ha ett kar inriktat på Malawi. Sist jag hade ciklider var i början av 90-talet, då det följde med en golden när jag köpte mitt första akvarium.
Det är faktiskt samma akvarium jag nu tänker använda! På 155 liter (140-155, vem orkar räkna exakt?) går det ju inte ha så många fiskar. Rekommendationerna säger 15 liter per 10-12cm fisk. Då jag började med att cykla karet med lite platy och sedan gick över till 3st Zebra Red har jag beslutat mig för att fortsätta med enbart Zebra Red. Jag tror att 10st är ett lagom mål, då de som fullvuxna blir runt decimetern långa.
Här en sned bild på hur det ser ut nu:
http://static.pici.se/pictures/aIZMjdRjV.jpg
Skifferskivorna är ihoplimmade med akvariesilikon, så även om fiskarna gräver kommer de inte falla isär och skada vare sig fiskar eller akvarie.
Jag kommer snart få 7st Zebra Red-yngel av en vän. Hon säger att de är runt 2cm stora, så jag tror det kan fungera ihop med de 3st jag har nu, då de är ca 4cm.
Kokosnötsgrottan ni ser på bilden är temporär och ska tas bort när annan lämplig inredning tillkommer.
Som jag har förstått det har man inte växter i Malawi-biotoper då det inte finns i dessa cikliders naturliga miljö. Gruset jag har är ett svart/brunt 2-4mm, så det borde fungera. De nuvarande fiskarna verkar trivas i det, de gräver lite då och då i det och tar gärna upp torrfoder som fallit till botten.
Vad är lämpligast att mata dessa ciklider med? Just nu ger jag dem vanligt flingfoder och det äter de glupskt av. De blir väldigt livliga vid matning och är nog som mest intressanta att skåda just då. Än så länge märker jag ingen rangordning eller någon form av revir, men det är kanske för få och för unga för sådant än.
Kom gärna med förslag och synpunkter!