Wictors nya kar, 63 --> 126 L

#1 - 5 juli 2009 12:57
Så då har jag gjort ett litet byte!
Jag bytte ett par slalomtruckar till en skateboard mot ett stycke 126 liters akvarium med tillhörande ljusramp, pump, och en bakgrund mm.:)

Alla tillbehör!
http://img39.imageshack.us/img39/6391/dsc1047a.jpg

Men jag funderar på om min bänk kommer hålla för detta. Vad tror ni? Just nu håller den prima för mitt 63liters men jag är tveksam om den pallar mitt 126liters.
Om inte kan man modda bänken så den blir mer stadig? Ska nog i vilket fall ankra fast den i väggen med två vinkeljärn.
Bild!
http://img34.imageshack.us/img34/8537/bnkj.jpg

Har ritat upp hur stort det kommer vara och vad som blir bärande i bänken.

Förövrigt så kommer ju min mal bli ännu gladare. :D
http://img7.imageshack.us/img7/1083/dsc1045v.jpg

Mvh Victor
#2 - 5 juli 2009 13:38
Wictor_88 skrev:
Så då har jag gjort ett litet byte!

Jag bytte ett par slalomtruckar till en skateboard mot ett stycke 126 liters akvarium med tillhörande ljusramp, pump, och en bakgrund mm.:)

Alla tillbehör!

http://img39.imageshack.us/img39/6391/dsc1047a.jpg

Men jag funderar på om min bänk kommer hålla för detta. Vad tror ni? Just nu håller den prima för mitt 63liters men jag är tveksam om den pallar mitt 126liters.

Om inte kan man modda bänken så den blir mer stadig? Ska nog i vilket fall ankra fast den i väggen med två vinkeljärn.

Bild!

http://img34.imageshack.us/img34/8537/bnkj.jpg

Har ritat upp hur stort det kommer vara och vad som blir bärande i bänken.

Förövrigt så kommer ju min mal bli ännu gladare. :D

http://img7.imageshack.us/img7/1083/dsc1045v.jpg

Mvh Victor

Kul projekt... Vilka fiskar ska du ha?
#3 - 5 juli 2009 13:48
wallström skrev:
Kul projekt... Vilka fiskar ska du ha?

Hmm om du har läst i min andra tråd, i nybörjardelen så vet du nog vilket stuk det blir.

Förmodligen

Ett par fjärilsciklider
några guppys
5-6 pansarmalar
En skäggmal (ancistus)

Sedan vet jag inte fårse.

Tipsa gärna..
#4 - 5 juli 2009 14:16
Jag har haft ett 100l och ett 30 liters på en sån IKEA bänk och det funkade jätte bra så det är inte några problem:)
#5 - 5 juli 2009 15:08
henalg skrev:
Jag har haft ett 100l och ett 30 liters på en sån IKEA bänk och det funkade jätte bra så det är inte några problem:)

Så du hade totalt 130 liter på?

Låter lovande! :d
#6 - 6 juli 2009 08:14
Går räkor ihop med pansarmalar och mindre ciklider?

Och fråga nr två! Ni med större bakgrunder hur sätter ni fast dessa? Är rädd att det blir fullt med bajs å annts gott där bakom om jag inte silkonar fast den. Å andra sida får jag inte loss den om jag gör så...

Folk får också gärna tipsa om någon fin fisk till akvariet..

Tack på förhand.

Mvh Victor
#7 - 6 juli 2009 18:37
Går räkor ihop med pansarmalar och mindre ciklider?

Och fråga nr två! Ni med större bakgrunder hur sätter ni fast dessa? Är rädd att det blir fullt med bajs å annts gott där bakom om jag inte silkonar fast den. Å andra sida får jag inte loss den om jag gör så...

Folk får också gärna tipsa om någon fin fisk till akvariet..

Tack på förhand.

Mvh Victor
#8 - 8 juli 2009 22:02
Synd att ingen vill tipsa och svara på de ganska lätta frågorna. Gör ett sista försök med en fråga innan jag tröttnar :(.

Jo hur är palettciklider mot fjärilsciklider? Vad föredrar ni och varför? Eller finns det någon annan fin ciklid ? Vill ha en livlig och rolig fisk..

Mvh Victor
#9 - 10 juli 2009 00:17
Wictor_88 skrev:
Synd att ingen vill tipsa och svara på de ganska lätta frågorna. Gör ett sista försök med en fråga innan jag tröttnar :(.

Jo hur är palettciklider mot fjärilsciklider? Vad föredrar ni och varför? Eller finns det någon annan fin ciklid ? Vill ha en livlig och rolig fisk..

Mvh Victor

:(:(
Okey ni får ha så kul på detta forum.

Tack för mig..
#10 - 10 juli 2009 12:09
Vi har kakadua ciklider och gula fjärils ciklider. Dessa gå jätte bra ihop och är väldigt fina.
Kakadua ciklider och körsbärsräkor går minde bra ihop, blir lite exta mat åt kakaduorna :)
Kan kolla lite på vår blandning av fisk för många du nämner har vi, i projekt tråden kolla Sophies 500 liter lycka.
#11 - 10 juli 2009 14:33
det fnns inte många bänkar på IKEA som är byggda för att klara av att bära upp akvarier och bänken på bilden har helt fel konstruktion och material!
#12 - 10 juli 2009 15:09
cirs skrev:
Vi har kakadua ciklider och gula fjärils ciklider. Dessa gå jätte bra ihop och är väldigt fina.

Kakadua ciklider och körsbärsräkor går minde bra ihop, blir lite exta mat åt kakaduorna :)

Kan kolla lite på vår blandning av fisk för många du nämner har vi, i projekt tråden kolla Sophies 500 liter lycka.

Okey kul det ska jag kolla upp!

Men gula fjärilar går inte på räkorna? Finns det lite större räkor som passar bättre?
#13 - 10 juli 2009 15:13
åheim skrev:
det fnns inte många bänkar på IKEA som är byggda för att klara av att bära upp akvarier och bänken på bilden har helt fel konstruktion och material!

Yes i know! Rakt uppifrån kan man nog pressa flera hundra kilo innan den går sönder. Men i sidled är det illa, så jag ska förankra den i väggen. Förhoppningsvis ska det hålla utan problem.

Dock de akvariebänkar jag har sett i butik är också gjorda i spånskiva men med en centrerad förstärkning som håller upp tyngden. Översta skivan på min bänk är ju inte massiv utan förmodligen fylld med vågig papp etc. Sålänge det inte punkteras ska det inte heller vara några problem.
sedan finns det 3 skivor som håler upp tyngden rakt under akvariet, dessa är också i liknande dimension som i butik. Jag testar och gör lite tester, det kan ju inte mer än gå fel.
#14 - 12 juli 2009 21:32
Såå underbart! Har testat gurka och sallad men utan resultat.

Men nu har vi nöjdheten själv!:)

http://photos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs175.snc1/6574_121229649601_789134601_3020428_635895_n.jpg

Ps säg till om ni inte kan se bilden!!
#15 - 13 juli 2009 23:21
Galaxy rasbora är ju ruggigt fina! Eftersom jag inte är guldmedlem kan jag ej läsa om dem. Men någon som har erfarenhet av dessa tillsammans med ciklider antingen kakadua, palett eller fjäril?

Förvrigt vilken av dessa ciklider är mest glupsk?

Bilder på 126litarn kommer snart, bakgrunden är sjukt fin :-)
#16 - 14 juli 2009 09:29
Förstår att det inte är lika kul att hjälpa någon med ett 126 liters som någon med ett 500 liters.

Men att bara skriva någon rad om personliga erfarenheter hade varit kul, vet inte om jag är för snabb och det oftast drljer några dagar innan svar men?

Läste lite själv om Galaxy rasbora där det stod att dessa fångas i det vilda och är snart utfiskade? Och att många har bojkottat dessa i akvarium för att de håller på att utrotas, stämmer detta fortfarande?

Mvh Victor
#17 - 14 juli 2009 09:37
Wictor_88 skrev:

Läste lite själv om Galaxy rasbora där det stod att dessa fångas i det vilda och är snart utfiskade? Och att många har bojkottat dessa i akvarium för att de håller på att utrotas, stämmer detta fortfarande?

Mvh Victor

Nej, det är helt felaktiga uppgifter. Det finns gott om dem.

Av cikliderna du nämnde så är inte någon direkt en rovfisk men paletterna kan bli rejält aggressiva när de leker. Och eftersom de gärna leker så är risken stor att det blir så. Fjärilar kan vara lite ömtåliga av sig. Jag skulle kört på kakadua. De är roliga att se på och är lättlekta.
#18 - 14 juli 2009 09:43
myslas skrev:
Nej, det är helt felaktiga uppgifter. Det finns gott om dem.

Av cikliderna du nämnde så är inte någon direkt en rovfisk men paletterna kan bli rejält aggressiva när de leker. Och eftersom de gärna leker så är risken stor att det blir så. Fjärilar kan vara lite ömtåliga av sig. Jag skulle kört på kakadua. De är roliga att se på och är lättlekta.

Tack för svaret! Är även kakadua ganska snälla av sig mot andra fiskar i övrigt? Jo märkte att fjärilarna va känsliga mitt par dog efter några dagar och jag hade normala vatten värden...

http://www.aquatic-eden.com/2007/03/galaxy-rasbora-celestichthys.html

"Some hobbyists have already called for a boycott of the fish to prevent it from being collected into extinction in the wild. Fish collectors are already reporting dramatically reduced catches. Others have tried and successfully bred these little fish in the aquarium. My opinion is, if you want to seriously try to breed these fish, go ahead and get some. Otherwise, who wants to contribute to the extinction of such a beautiful species?"

[SIZE=3][/SIZE]
#19 - 14 juli 2009 10:42
Som sagt, helt felaktiga uppgifter. Det här är taget från artbeskrivningen här på Zoopet.
Tyvärr har det spridits ett rykte om att den är utrotninshotad, vilket är fel eftersom den på sina ställen i sin naturliga miljö t.om. är så vanlig att den fångas som matfisk!!

Kakaduor bryr sig inte om andra fiskar så länge det inte är någon art av Apistogramma. De är väldigt nyfikna av sig och när jag var nere i mitt akvarium och ansade lite växter en gång var honan så himla nyfiken att hon inte brydde sig om att man klappade henne. Hon stod lugnt kvar, totalt orädd. :)

Men du bör ha ett gäng rötter och ganska gott om växter. De tycker om att simma där det blir lite trångt.
#20 - 14 juli 2009 21:25
Tack Myslas!

Har nu pillat med ljusrampen och har tejpat fast folie på de ställen där det var svart plast! (snacka om bonne trim) men det funkade förvånansvärt bra!! Ska även snart byta ut dessa flera år gamla standardrör mot Aquarelle :)

Javamossan ser inte så kul ut, nästan grågrön men hoppas på att den kommer snart den med.

Ska ta några bilder strax ..

Mvh Victor
#21 - 14 juli 2009 21:54
Bilder uppskattas alltid :-)
#22 - 14 juli 2009 22:28
Bilder uppskattas alltid :-)

Här är en bild! Kommentera inte ens termometern :d
Inget är klart utan mest bara nerstucket, men är mycket nöjd med bakgrunden.

http://photos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs195.snc1/6574_122136354601_789134601_3036044_2355151_n.jpg
Guest
#23 - 14 juli 2009 22:36
Wictor_88 skrev:
Här är en bild! Kommentera inte ens termometern :d

Ska du verkligen ha den där? ;)
#24 - 14 juli 2009 22:40
Anettejt skrev:
Ska du verkligen ha den där? ;)

Bara för du sa så nu, så ska jag det :p
#25 - 15 juli 2009 03:41
Jättefint!

Roligt att se andras projekt.
#26 - 15 juli 2009 11:11
Termometern mitt på framrutan är en klassiker, iaf för mig. Den sitter väldigt ofta där när jag ska ta en bild verkar det som :p

Så du får en 10/10 av mig! ;)
#27 - 15 juli 2009 22:18
Har jag satt mig i rävsaxen? Min flickvän ville ju så klart ha några fiskar så det blev ett par av dvärggurami idag,´men hur går det med mina kakaduor nu :confused: för det hade jag ju planerat att köpa inom en snar framtid.
#28 - 16 juli 2009 21:32
Mitt fiskbestånd är nu! 1126liter 80 cm
Ett par dvärggurami. (funderar på en hona till)
En Ancistrus (stavning)
En pansarmal( ska snarast skaffa fler)
Några guppys runt 7 st

Tanken är ju fler pansarmalar och ett par kakaduor. Funkar detta?
Guest
#29 - 16 juli 2009 23:00
Wictor_88 skrev:
Mitt fiskbestånd är nu! 1126liter 80 cm

Konstigt akvariemått!:p

Varför inte fler guramis och pansarmalar bara?
#30 - 17 juli 2009 07:43
Anettejt skrev:
Konstigt akvariemått!:p

Varför inte fler guramis och pansarmalar bara?

Wupsi nej du förstår nog att det va 126 liter.
Grejen är ju att jag är lite sugen på att skaffa ett par ciklider men är lite orolig över om det blir rivalitet och att det blir för trångt.
#31 - 17 juli 2009 20:40
Någon som vet vilken typ av pansarmal detta är?

[COLOR=#22229c]http://i26.tinypic.com/wam3ah.jpg[/COLOR]

Själv tycker jag att den är lik Corydoras haraldschultzi men den låter väldigt ovanlig?

I vilket fall, fungerar pansarmalar av olika typ med varandra? leopard med metall etc? För funderar på metallpanansarmal och undrar iså fall om min leopard eller vad det nu är skulle trivas ihop med dessa?

Bonusbild :d

http://i31.tinypic.com/muy5qx.jpg

Mvh Victor
#32 - 18 juli 2009 10:39
I denna takten folk svarar på frågor här så hinner man ju ner till butiken och köpa några http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=314&SOK=1 som med största sannolikhet va det jag hade innan.

Tack för visat intresse.
#33 - 18 juli 2009 20:42
Nu börjar det hända saker! Idag vart jag och köpte 2 nya växter en spikblad och en annan jag glömde namnet på. Det blev även två pansarmalar, min stackare som har varit ensam länge bli hur glad som helst och nu går de inte att separera. Det ska nog totalt bli 6 st pansarmalar.

Här är en överblick!
http://i28.tinypic.com/2d7wt3a.jpg

Min gurami hona, som är bra mycket tuffare än hanen.
http://i31.tinypic.com/dev2nr.jpg

Men hanen är väldigt vacker!
http://i32.tinypic.com/2m7w8kh.jpg

Gunnel och Gunnar heter de förövrigt.
http://i26.tinypic.com/359zodf.jpg

Mina framtida planer är väll...
2-3 pansarmalar till
Lite flytväxter.
Två grottor, en i varje ände.
En låg växt som är gräsliknande.
Ett kakaduapar.
#34 - 18 juli 2009 20:54
Wictor_88 skrev:
Någon som vet vilken typ av pansarmal detta är?

[COLOR=#22229c]http://i26.tinypic.com/wam3ah.jpg[/COLOR]

Mvh Victor

Corydoras Sterbai
#35 - 18 juli 2009 20:56
rick skrev:
Corydoras Sterbai

Yes såg det när jag va nere i Herkules zoo...
#36 - 18 juli 2009 23:08
Hej förlåt för att jag kommer med en fråga som inte alls har med ditt projekt att göra men jag såg att du inte var goldmedlem men ändå har du startat en tråd i forumet, jag kan inte hitta var man gör detta någon som kan hjälpa till?
BTW ditt kar kommer nog bli super, i med någon lätt marktäckare också bara:D
#37 - 19 juli 2009 05:44
Ser fint ut, men ska du ha kakaduor behöver du någon rot eller något annat som ligger på botten som de kan gömma under.

Micke_1991 skrev:
Hej förlåt för att jag kommer med en fråga som inte alls har med ditt projekt att göra men jag såg att du inte var goldmedlem men ändå har du startat en tråd i forumet, jag kan inte hitta var man gör detta någon som kan hjälpa till?

BTW ditt kar kommer nog bli super, i med någon lätt marktäckare också bara:D

Knappen som det står "ny diskussion" på ska du trycka på.
#38 - 19 juli 2009 07:40
myslas skrev:
Ser fint ut, men ska du ha kakaduor behöver du någon rot eller något annat som ligger på botten som de kan gömma under.

Knappen som det står "ny diskussion" på ska du trycka på.

Japp ska slipa på designen, med gömmställen, grottor, etc etc. Men det ska få växa till sig nu under några dagar. Har rotat mycket och det gillar inte växterna speciellt inte javamossan.

Precis knappen som det står "ny diskussion" är det.
#39 - 19 juli 2009 08:35
det ser inte så dumt ut ju :). Nu ska bara växterna växa till sig så blir det skitbra :).
#40 - 19 juli 2009 08:51
Ok tack för hjälpen har startat en tråd nu ;D
#41 - 25 juli 2009 13:49
Min rotala rotundifolia har börjat få bruna blad, eller alla utom toppen är bruna och längst ner börjar de lossna.. Svår växt? Jag har ingen växtnäring eller co2.

Mvh
#42 - 25 juli 2009 14:11
Hur fixade du bakgrunden?
Och väldigt fint akvarium förövrigt!
#43 - 26 juli 2009 18:53
Hur fixade du bakgrunden?

Och väldigt fint akvarium förövrigt!

Den följde med när jag köpte det av en kompis, kostar runt 600 kr. Och jag silikonade fast den på bakrutan.

Och jag tror jag har något stort på gång! Designen är helt ändrad, tror det kommer bli super snyggt,(rampen ej tänd) kan se lite konstlat ut men men fiskar lär gilla det bättre iaf.

Bilder kommer nog ikväll! :-)
#44 - 26 juli 2009 19:46
Spännande :D
#45 - 26 juli 2009 21:23
Okey det vart ingen total makeover men ändå i rätt riktning!

Vad tycker ni?

Före
http://i28.tinypic.com/2d7wt3a.jpg

Efter
http://i28.tinypic.com/2d7tqwk.jpg

http://i26.tinypic.com/2qa8sd4.jpg
#46 - 26 juli 2009 21:29
Det blev riktigt fint. :)
#47 - 26 juli 2009 21:31
myslas skrev:
Det blev riktigt fint. :)

:D Tack!

Kanske blir några pansarmalar imorgon, och eller kanske ett par kakaduor!:)
#48 - 26 juli 2009 21:36
Tror nog kakaduorna skulle trivas bra nu när du fått in lite fler gömmor. Fler växter skulle inte skadat men det vänstra hörnet ser ju bra ut för dem.
#49 - 26 juli 2009 21:39
Ja och en fin grotta har de fått mitt i. Men fler växter skulle inte skada, dock tycker jag svärdsplantan i det vänstra hörnet tar upp för mycket plats...
#50 - 26 juli 2009 21:50
Fast den där grottan tror jag hellre din ancistrus lägger beslag på. :) Apistos (iaf mina) är mer glada för lite mer trånga utrymmen.
#51 - 27 juli 2009 08:10
Riktigt snyggt litet akvarium! :d
#52 - 27 juli 2009 10:24
dezplay skrev:
Riktigt snyggt litet akvarium! :d

Tack!

Haha jag har nu släppt i mitt kakadupar, och en del roliga incidenter har inträffat.

Guramihonan närmade sig kakaduhanen och han stod helt stilla och det såg ut som han tänkte wtf är du förnågot när hon sträckte ut sina små känselspröt för att peta på han.

Och nu har en av guppihannarna raggat upp kakaduahonan och tror förmodligen att det är en extra stilig guppi hona.:)
#53 - 31 juli 2009 14:53
Jag funderar över mitt fiskbestånd i karet som består av

1 st skäggmal (ancistrus)
2 st dvärggurami
2 st kakaduaciklider
3 st pansarmalar
6 st Guppys i olika storlekar, (funderar på att göra mig av med dessa iaf hälften)
2 st Stenalgätare

Är det på gränsen till överbefolkat? Jag tycker det ser ganska tomt ut?
Funderingarna är 3 st pansarmalar till och kanske byta ut guppysarna mot galaxyrasbora i ett X antal.

Vad tror ni?
#54 - 3 augusti 2009 15:22
Wictor_88 skrev:
Jag funderar över mitt fiskbestånd i karet som består av

1 st skäggmal (ancistrus)

2 st dvärggurami

2 st kakaduaciklider

3 st pansarmalar

6 st Guppys i olika storlekar, (funderar på att göra mig av med dessa iaf hälften)

2 st Stenalgätare

Är det på gränsen till överbefolkat? Jag tycker det ser ganska tomt ut?

Funderingarna är 3 st pansarmalar till och kanske byta ut guppysarna mot galaxyrasbora i ett X antal.

Vad tror ni?

Kommer nog bli några Galaxies i veckan, min lokala handlare ska tydligen få in ett gäng "feta" exemplar. Ser fram imot detta, och är sugen på att lyckas odla upp några..
#55 - 15 augusti 2009 21:14
Hej, har i förra veckan börjat med pmdd och hoppas detta ska få fart på växterna, och även bidra med att trådalgerna försvinner. Just nu kör jag med micro+ och doserar enligt pmdds hemsida dvs ca 13ml = nästan 3 teskedar av varje flaska. Frågorna som lyder är. Hur länge får man göda innan något resultat uppenbarar sig? Och finns det något negativt med att öka dosen till säg 4 teskedar av varje flaska?

Mvh
#56 - 16 augusti 2009 10:51
Wictor_88 skrev:
Hej, har i förra veckan börjat med pmdd och hoppas detta ska få fart på växterna, och även bidra med att trådalgerna försvinner. Just nu kör jag med micro+ och doserar enligt pmdds hemsida dvs ca 13ml = nästan 3 teskedar av varje flaska. Frågorna som lyder är. Hur länge får man göda innan något resultat uppenbarar sig? Och finns det något negativt med att öka dosen till säg 4 teskedar av varje flaska?

Mvh

Ingen som använder pmdd här?
#57 - 16 augusti 2009 11:07
Utan att vara någon expert tror jag inte du behöver mer än normaldos. Så länge växterna inte visar tydliga tecken på näringsbrist är det onödigt att slänga i mer, då finns väl snarare risken att algerna plockar upp den överflödiga näringen.

Du får nog räkna med att det tar ungefär en månad och det är framförallt på de nya bladen det kommer att synas.

Angående överbefolkning så beror det väl lite på vad man kör för filtrering också. Men du borde få plats med några galaxyrasboror också tycker jag. Det är inte så stora fiskar du har så det borde inte vara några problem.
#58 - 16 augusti 2009 16:37
Tack för svaret det uppskattas känns om man pratar med sig själv annars. Jo guppysarna är borta så det blev perfekt med galaxy fiskarna som är riktigt fina!! Ska nog bli en eller 2 till. Även någon pansarmal.

Ah oki då vet jag med näringen, några växter hänger lite och en annan dog rätt fort, men ska nog inhandla någon planta till faktiskt. Har jag fel om jag säger att fler plantor också motverkar alger?
#59 - 16 augusti 2009 19:34
Wictor_88 skrev:
Min rotala rotundifolia har börjat få bruna blad, eller alla utom toppen är bruna och längst ner börjar de lossna.. Svår växt? Jag har ingen växtnäring eller co2.

Mvh

Om det är nya växter så gör de det för de är sumpodlade
De nya bladen blir avlånga istället för ovala.
Mina kräver bra ljus (jag har 0,6w/l) och CO2 för att de ska trivas.
Hamnar de i skugga av andra växter så tappar de bladen där de är i skugga.
Har precis kört en CO2 snålperiod och de stannade av rejält i tillväxten, u är de på gång igen.
#60 - 16 augusti 2009 20:29
flygrc skrev:
Om det är nya växter så gör de det för de är sumpodlade

De nya bladen blir avlånga istället för ovala.

Mina kräver bra ljus (jag har 0,6w/l) och CO2 för att de ska trivas.

Hamnar de i skugga av andra växter så tappar de bladen där de är i skugga.

Har precis kört en CO2 snålperiod och de stannade av rejält i tillväxten, u är de på gång igen.

Hur ska man klara sumpodlade växter då? Finns det någon chans för mig utan co2? Kör med pmdd nu...
#61 - 31 augusti 2009 13:31
För någon vecka sedan upptäckte jag dessa små bubblor på ytan!
http://i27.tinypic.com/209q7gn.jpg

Och idag när jag rengjorde fick jag nog svaret.
http://i29.tinypic.com/n1ts2w.jpg

Gurami hannen har lyckats med att bygga ett bo..

Då undrar jag är detta ett bevis på att paret trivs? Och kan man se äggen? om det nu finns några... Något man ska tänka på?
Guest
#62 - 31 augusti 2009 13:40
Då jag har blivet anklagad och personligt påhoppad och ledningen vägrade ta ställningen och sa att jag skulle leva med det, går jag nu in och raderar en del utav mina inlägg manuellt då ingen hänsyn tages till att jag vill avsluta mitt medlemskap.
#63 - 31 augusti 2009 13:46
Är detta vanligt? Men oftast bygger väll hannen bo men sedan blir det inte så mycket mer.... eller? Ska bli kul och se om något mer händer, han jagar honan ganska febrilt ibland..
#64 - 31 augusti 2009 15:18
Snyggt kar.

Tänkte bara varna dig för en sak:
Såg på skumbo-bilden att du har igång pumpen även när den är under vattennivån. Jag brukar alltid stänga av pumpen vid vattenbyte så att man inte riskerar att den går torr och pajar.

Kanske är jag iofs onödigt försiktig men jag inbillar mig att det är riskabelt
#65 - 31 augusti 2009 15:26
vance skrev:
Snyggt kar.

Tänkte bara varna dig för en sak:

Såg på skumbo-bilden att du har igång pumpen även när den är under vattennivån. Jag brukar alltid stänga av pumpen vid vattenbyte så att man inte riskerar att den går torr och pajar.

Kanske är jag iofs onödigt försiktig men jag inbillar mig att det är riskabelt

Förstår precis vad du menar och stängde av den efter bilden va tagen också. Så länge alla insug ligger en bra bit under vattennivån är det nog ingen fara..

Tack

Mvh Victor
#66 - 14 december 2009 20:28
Längesedan jag skrev här, intresset har svalnat lite lite, vilket har resulterat i att inga fler fiskar har köpts och tyvärr har några fiskar dött. Så nu är det glest i akvariet, har heller inte fått bukt med trådalgerna:( Eller jag håller dom i schack men inte mer.

Så frågan är ju vad ska man göra nu? För jag ska nog göra om helt. Funderar på att ta ut bakgrunden för det är i den som algerna växer på, misstänker även att en stor bajsficka gömmer sig bakom.

En helt crazy ide är ju att köra iden med fogskum och ha en del av akvariet som inte är under vatten :) Kanske inhandla något djur som trivs ovanför vattenytan också, tex små krabbor eller någon salamander. Dock blir det ju mycket arbete och jag har dålig koll på vad för djur som skulle passa i ett 126 liters..

Eller så köra jag vidare som nu med svartsolfilm baktill och på sidor, och någon ny sort fisk.

Hade vart kul med tips, allt är välkommet.
#67 - 14 december 2009 20:34
Svartsolfilm, halva karet fyllt med vatten och salamander vore inte helt fel :) Hittar du eldbuksalamander så är de riktigt snygga och roliga små varelser :)
Krabba och Salamander vet jag inte om de går ihop.
#68 - 14 december 2009 20:44
Nubi skrev:
Svartsolfilm, halva karet fyllt med vatten och salamander vore inte helt fel :) Hittar du eldbuksalamander så är de riktigt snygga och roliga små varelser :)

Krabba och Salamander vet jag inte om de går ihop.

Nä precis får bli antingen eller. Dock har jag några fiskar kvar, 5 pansarmalar, en stackars dvärggurami(som kanske får sätta livet till) 5-6 galaxy rasbora, 2 stenalgätare, en ancistrus. Men ska läsa på om salamandrar om de behöver stor yta och hur dom trivs med andra fiskar hur många de ska vara. Har ett till akvarium hos mina föräldrar så kan möjligen föra över lite fisk där.
#69 - 14 december 2009 21:23
Och nu har jag pluggat på lite via google;). Verkar inte vara en så bra ide, eller jo om jag gör mig av med de flesta fiskarna, och det vill jag ju inte. Men jag ska nog ta å göra en stor rengörning någon dag och sedan flumma runt i en akvariebutik för lite inspiration.
#70 - 16 december 2009 22:01
Så har filurat lite på vad som kommas skall, först blir det nog till att bygga in pumpen med rötter, tänkte om jag klyver(bandsåg) rötterna på mitten och lägger an den släta ytan mot (dock inte kloss an, man ska ju kunna ta ur och i pumpen utan att rubba rötterna) pumphuset detta borde ju göra så att det hela inte bygger så mycket på djupet. Tanken är ju också att de ska gå ända upp mot ytan så bara utblåset blir synligt, och medans jag skriver kommer jag ju på att vatten ska ju sugas in också så det får ju lösas på något snyggt sätt. Sedan så borde det ju bli snyggt om javamossa och någon ormbunke fästes ordentligt i sprickor och springor på rötterna som ska få breda ut sig ordentligt i det vänstra hörnet.

Sedan ska ju allt göras om med stenar och växter.

Två sniglar ska nog få göra entre också, en snäckätande och en algätande.

galaxys ska gå från 5 --> 8 eller 9 st
Gunnar min gurami kommer nog få en hona han med, han är lite ensam och ledsen nu :confused:

Funderar på mina pansarmalarna också om de ska få en kompis till de är 5 nu.

Förövrigt så är det bestämt med svart bakgrund och sidor.

Tips är alltid välkommet.

Hinner nog lägga upp en bild på hur det ser ut nu, obs har bara slitit ut bakgrunden som satt i så det ser ut som en arbetsplats hos NCC.

Mvh Victor
#71 - 16 december 2009 22:14
Hinner nog lägga upp en bild på hur det ser ut nu, obs har bara slitit ut bakgrunden som satt i så det ser ut som en arbetsplats hos NCC.

Du menar Skanska va? ;)
#72 - 16 december 2009 22:17
Saturnus80 skrev:
Du menar Skanska va? ;)

Har dom blivit köpta ?:p Ingen aning faktiskt men då säger vi skanska.

Här är bilden och det ser inte så illa ut.
http://img690.imageshack.us/img690/7011/dsc1469.jpg
#73 - 16 december 2009 22:18
Alltid kul med nya projekt! Lycka till med det!

En sak bara kommer inte den snäckätande snäckan äta upp den algätande snäckan?
#74 - 16 december 2009 22:31
Broddan skrev:
Alltid kul med nya projekt! Lycka till med det!

En sak bara kommer inte den snäckätande snäckan äta upp den algätande snäckan?

Tar den inte bara små snäckor? Om den algätande är lika stor som den själv? Någon snäckexpert här?
#75 - 18 december 2009 10:39
Märkte precis av en slump att värmaren har varit utdragen i ett par dagar och tempen låg strax över 21 grader, tyckte malarna såg lite bleka ut..;)
#76 - 21 december 2009 14:00
Vill bara berätta om en händelse som utspelade sig på femmanszoo. Ett par ville köpa en guldfisk (tydligen hade de redan en) sedan skulle de ha två, sedan tyckte de va för dyrt och velade som fan. Sedan visar mannen för försäljaren vad dom ska ha fiskarna i och det var en lite skål från lagerhaus, då säger kvinnan i affären att det är ju igentligen förbjudet att ha fiskar i skålar men hon kunde gå med på två stycken guldfiskar. :confused: Varför ? Varför inte neka och hänvisa till att det är förbjudet? Sånt gör mig lite lätt irreterad det var ju ganska uppenbart att detta paret kunde absolut nada om fiskar.

Aja har flyttat runt stenar och rötter och ansat växterna hårt idag. Har även skaffat mig 3 galaxy till så nu är de 8, siktar på 11 i think. Kanske kommer upp någon bild ikväll för nu ser det minst sagt grumligt ut...:)

Over and out.
#78 - 9 januari 2010 21:11
En pansarmal har nyligen dött men jag oroade mig inte för det eftersom den var gammal, men nu ligger en till med dödsryckningar på botten. Vad kan det vara för fel?
Här kommer en bild..

http://img6.imageshack.us/img6/9974/fisken.jpg
#79 - 14 februari 2010 21:03
http://img205.imageshack.us/img205/4518/akvariet.jpg

Så har små-fixat lite och så här ser det ut för tillfället. Men har slut lite på ideer, plus att min guramihanne har dött. Så just nu är det bara en ancistrus, 5 galaxy, 3 pansarmalar, 2 snäckor en horn? och en redonion och två stenalgätare.

Hade vart kul med lite tips och ideer på fiskar.
#80 - 15 februari 2010 08:57
Det är fint, tycker jag. Växterna ser härliga och robusta ut! Men varför inte skvätta ned Ännu mer grönt, låta det bli lite vildvuxet och samtidigt öka på antalet galaxy till sisådär tio - femton stycken? De lyser som små juveler bland mycket grönska.
Köp dessutom två/fyra guramisar igen (mosaikerna är ju jättefina och väldigt tåliga) eller någon dvärgciklid?
Kan vara kul med en partner till ancistrusen också?
#81 - 15 februari 2010 09:03
Wictor_88 skrev:
En pansarmal har nyligen dött men jag oroade mig inte för det eftersom den var gammal, men nu ligger en till med dödsryckningar på botten. Vad kan det vara för fel?

Här kommer en bild..

http://img6.imageshack.us/img6/9974/fisken.jpg

Vad har du tillsatt i vattnet? pmdd, salt eller ec?
#82 - 15 februari 2010 09:08
Pickles skrev:
Det är fint, tycker jag. Växterna ser härliga och robusta ut! Men varför inte skvätta ned Ännu mer grönt, låta det bli lite vildvuxet och samtidigt öka på antalet galaxy till sisådär tio - femton stycken? De lyser som små juveler bland mycket grönska.

Köp dessutom två/fyra guramisar igen (mosaikerna är ju jättefina och väldigt tåliga) eller någon dvärgciklid?

Kan vara kul med en partner till ancistrusen också?

Mhm jag funderar på att köpa fler växter så det blir riktigt som en tropisk regnskog, men jag tror inte det blir fler guramisar ändå de var rätt bitska mot varandra.

Japp fler galaxy blir det nog, grejen är att jag har köpt fler i omgångar så jag har haft runt 9-10 men de har alltid minskat av rätt snabbt till just 5 -4 ,skumt.

Funderar över att ha en sort till av en liten fisk sort, kardinal eller någon släkting till galaxy.
#83 - 15 februari 2010 09:09
Snap3 skrev:
Vad har du tillsatt i vattnet? pmdd, salt eller ec?

Nästan inget, pmdd ibland. Annars tror jag att knepet är att rensa fula blad och låta dom stå stilla på en plats länge.
#84 - 15 februari 2010 09:18
Mycket växter gör som sagt en mycket tacksam miljö för just Galaxy i alla fall. Måste erkänna att jag också haft problem med dem.. men i mitt fall tror jag att de blev stressade av regnbågarna (kanske? Kanske har de inte särskilt lång livscykel?) för de blev helt klart lyckligare i ett eget kar.
Min tanke var mest att det ser lite ynkligt ut med bara fem, så om jag var du skulle jag endera köpa fler eller byta ut dem helt mot någon annan liten firre. ^^ Men det har du uppenbarligen redan övervägt. Rödmunstetra kanske? Kolglödstetra?

Synd på guramisarna. De är så vackra. Men som sagt - kanske dvärgciklider?
#85 - 15 februari 2010 10:38
Ett par fjärilsciklider !
#86 - 15 februari 2010 21:13
Jahopp, ja det får ta å bli mer växter, ska proppa i ett par, tre till :d Javaormbunke, vattenpest och ciklidgräs i think... Sedan mer galaxy som gömmer sig i vassen och ett par "vanliga" fjärilar tror jag.

Annons