Woooorms!!!

#1 - 5 maj 2006 17:31
HJÄÄÄÄLP!!!

En krabba har dött och det är OTROOOOLIGT ENORMT många JÄTTETUNNA vita maskar i akvariet, överallt!!!

USCH!!! Jag vill ABSOLUT INTE på något sätt röra vid vattnet, det är ju VIDRIGT!!!

HUR bekämpar jag dessa äckligt vidriga livsformer???

Jag har förresten endast guppys i akvariet, jag tycker jäkligt synd om dem, men jag vågar ju inte föra över dem till mitt stora akvarium med guppys, två eldstjärtar, 1 mal och 1 pansarmal pga att maskarna kanske kan hamna där, eller!?
#2 - 5 maj 2006 17:35
Lungn o fin [;)]
Jag skulle tippa på att det du ser är små nematoder, vattenlevande mask som är helt ofarlig.

Hade du en land/rot åt krabban så den kan komma upp ur vattnet?
#3 - 5 maj 2006 17:36
Kan tillägga att de första maskarna dök upp under natten (fort) som krabban dog, sedan försökte jag med släckt lampa i ett par dagar, men nu vågar jag inte tända lampan igen för de ser ut som små äckliga, vidriga monster!!!
#4 - 5 maj 2006 17:38
du kanske borde börja samla på frimärken istället

Ta en titt på din tandborste i microskop .... ska du sluta borsta tänderna efter det också?
#5 - 5 maj 2006 17:39
[QUOTE=NiXoN]Lungn o fin [;)]
Jag skulle tippa på att det du ser är små nematoder, vattenlevande mask som är helt ofarlig.

Hade du en land/rot åt krabban så den kan komma upp ur vattnet?[/QUOTE]

Nej, men det hade de ej i djuraffären heller, det är helt vattenlevande krabba och den blev gammal!!!

Jag tippar på MIIINST 500 maskar totalt i ett 57l akvarium, bara någon cm och helt kritvita men otroligt tunna!!!

Såg t.o.m. någon mask som SIMMADE!!!

Nej du, ofarliga eller inte, jag såg filmen evolution, och rör jag vid vattnet så vipps så kryper de upp till huvudet på en inifrån huden och tuggar sönder hjärnan på en inifrån och sedan tar de kontrollen över en för totalt världsherravälde :P!!!
#6 - 5 maj 2006 17:41
[QUOTE=mayday]du kanske borde börja samla på frimärken istället

Ta en titt på din tandborste i microskop .... ska du sluta borsta tänderna efter det också?[/QUOTE]

No comments!!!

Nej jag ser ju inte djuren i tandborsten, eller sängen, eller kläderna, men ser man de med blotta ögat så är de ju VIDRIGA!!!
#7 - 5 maj 2006 17:52
Kollade lite:) Finns två effektiva medel som tar bort maskarna ett starkt som heter Sera Schneckopur, ett svagare som inte tar död på filterbakterierna som heter Mokkuzin!
#8 - 5 maj 2006 17:53
Nae, hur bekämpar man dem??? Jag vill ha bort dem, och om det behövs så kan jag tänka mig att rensa ut hela akvariet på liv, bara jag får bort skiten snabbt!!!

Helst vill jag ju inte skada fiskarna, men är det tvunget så :( !!!
#9 - 5 maj 2006 17:54
[QUOTE=laerni]Kollade lite:) Finns två effektiva medel som tar bort maskarna ett starkt som heter Sera Schneckopur, ett svagare som inte tar död på filterbakterierna som heter Mokkuzin![/QUOTE]

Aha, du hann före ;) !!!
#10 - 5 maj 2006 17:56
Du använder något av de medel jag skrev förut! Sera Schneckopur tar även död på nyttobakterierna! Inget av medlen tar död på fiskarna om du följer bruksanvisningen!
#11 - 5 maj 2006 17:56
Hmmm... lyckas inte googla fram dem på schwensiska ;) , vet du var de finns???
#13 - 5 maj 2006 18:05
[QUOTE=laerni]dom finns bl.a. hos guldfisken!'
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/index.php?cPath=49_340&osCsid=646a9c97e97a5cb2bf2033297c22b0b7[/QUOTE]

Wow, tack, men molluzin verkar bara ta bort sniglar :S !!!
#14 - 5 maj 2006 18:19
Verkar stämma! http://www.waterlife.co.uk/waterlife/molluzin.htm
Men Sera Schneckopur tar de små odjuren till de sälla markerna:)
#15 - 5 maj 2006 18:23
ja, då ska de tillbaka dit de kom från, alltså utom min åsyn, di små djevlarna!!!
#16 - 5 maj 2006 18:27
[QUOTE=martinalexander]Nej, men det hade de ej i djuraffären heller, det är helt vattenlevande krabba och den blev gammal!!!
[/QUOTE]
Ok men ett tipps är att alldrig någonsin lita på en djuraffär.
Jag är inte hundra men jag har en minnesbild av att sötvattenskrabbor inte klarar av att leva utan nån typ av land/ytkontakt.
Har du fler så kan det vara klokt att kolla med nån som verkligen kan.

Hur gammal blev den?
#17 - 5 maj 2006 18:45
Ingen aning, men morsan köpte den för ett tag sedan (kanske i somras eller tidigt i höstas) till akvariet som jag tagit över efter henne, men det verkade som om den trivdes bra iaf!!!
#18 - 5 maj 2006 19:16
Jag tycker du ska söka här på zoopet efter vad Azur har skrivit om dessa ljuvliga små ryggradslösa djur...:)
Han höll ett mycket bra föredrag om dom för oss i Bollmora akvarieklubb igår
Och jag måste säga att mask helt plötsligt blev intresant:)
Det kom upp vad man kunde använda för medel emot dom, dock kommer jag inte ihåg det nu:(
#19 - 5 maj 2006 20:26
Jo, han sa att på nematoder biter nästan ingenting. Använder man formalin får man ta så stark dos att allt annat liv dör. Ungefär.
Men du får nog svar av honom direkt - framåt midnatt eller så :p
#20 - 6 maj 2006 01:52
maskar är vanligt förekommande i akvarier speciellt om det matas mycke eller dör mycket fisk.

snäckmedel tror jag inte funkar då snäckmedel dödar snäckrom och dessutom är giftigt för andra fiskar och möjligen för växter också om den innehåller koppar.
däremot äter många fiskar dom här maskarna med glädje men för att bli av med dom, då får du nog kasta bottenmaterialet växter rubbet och börja om typ.
#21 - 6 maj 2006 05:36
Isch, ner och rota där O_O!? De är ju precis överallt, och de få fiskarna kan ju aldrig tänkas äta upp alla maskarna, med tanke på mängden maskar skulle det kunna vara precis tvärtom =S!!!
#22 - 6 maj 2006 07:39
Om det är så jobbigt, varför tar du inte bara en ny behållare vid sidan om, flyttar över fiskarna dit för att därefter med lång trädgårddslang eller något tömma akvariet rakt ner i avloppet, sköljer ut akvariet och rengör det efter ett par dagar och börjar om

Jag förstår faktiskt inte problemet !
#23 - 6 maj 2006 07:42
[QUOTE=martinalexander]Ingen aning, men morsan köpte den för ett tag sedan (kanske i somras eller tidigt i höstas) till akvariet som jag tagit över efter henne, men det verkade som om den trivdes bra iaf!!![/QUOTE]

Hmm, hur vet du då att den blev gammal? Jag vet inte hur gamla krabbar kan bli, men ett år låter i mina öron inte som särskilt hög ålder...

Det låter som om du har du maskfobi ;) Men maskarna är inte farliga. Och skulle du behöva skada fiskarna?? Lugna ner dig! Klart du ska kunna få bort maskarna utan att skada fiskarna. Tänk bara på att om du använder något som även tar död på baktererifloran så måste du mata sparsamt. Och efter behandlingen får du göra ett stort vattenbyte, fortsätta mata sparsamt och tillsätta bakteriekultur.

Lycka till!
#24 - 6 maj 2006 09:12
[QUOTE=Tri-X 400]Om det är så jobbigt, varför tar du inte bara en ny behållare vid sidan om, flyttar över fiskarna dit[/QUOTE]

Mjo, det kunde jag kanske göra, och sedan ta fiskarna till det stora karet efter att ha varit i behållaren ett tag!!!

Dum fråga, men maskarna kan inte på något sätt använda fiskarna som värdar :S ???

Mest så att stora karet inte får mask oxå :P !!!
#25 - 6 maj 2006 09:55
[QUOTE=martinalexander]Dum fråga, men maskarna kan inte på något sätt använda fiskarna som värdar :S ???[/QUOTE]

Nej! De är inte parasiter.
#26 - 6 maj 2006 15:36
[quote=martinalexander]Mest så att stora karet inte får mask oxå :P !!![/quote]

vad har du för fiskar där ?
har du platy till exempel kan du flytta den så käkar den upp maskarna för dej med nöje.

och har du maskar i det lilla är jag benägen att tro att du har det i det stora också men att du bara inte har sett nån.
#27 - 6 maj 2006 16:03
Nej, fiskarna i det lilla har bara varit i det stora långt innan jag fick mask, varför jag flyttade över dem vet jag inte!!!

I det lilla har jag endast guppys, men i det stora har jag 2 eldstjärtar, 1 mal, 1 pansarmal, och en del guppys (vill bara ha guppys bland fiskar, har fattat enormt tycke för dem)!!!
#28 - 6 maj 2006 17:14
(såvida du inte har ett rejäääält akvarium kan du räkna med att dina eldstjärtar kommer slåss tills den ena dör, för de kan vara extremt revirhävdande!!! Och de äter inte snäckor! + att de blir alldels för stora för ett 100l, de ska ha minst 250l om jag inte minns fel)
#29 - 6 maj 2006 17:32
Enklaste sättet att bli av med dina maskar är att låta bli och mata fiskarna 4-5 dagar!
#30 - 6 maj 2006 17:45
Aha, självdör maskarna då eller!?

Men nu kan ju tänkas att jag har foderrester på bottnen, ligger inte de där i över 4-5 dagar O_O!?
#31 - 6 maj 2006 17:46
Nej men dina Guppy blir glada för skrovmålet!:)))
#32 - 6 maj 2006 17:59
Aha, jag provar det, inget ljus och ingen mat på 4-5 dagar (ja just det, inget ljus, lilla akvariet står ju för bövelen bredvid datorn som jag skriver detta på :( )!!!
#33 - 6 maj 2006 18:18
varför inget ljus ?
maskarna är inga växter som dör pga ljusbrist.
#34 - 6 maj 2006 19:43
för att jag hatar att se på de små äckliga krälande djävlarna :) !!!
#35 - 6 maj 2006 19:56
Jag ser två lösningar på problemet:

1. Flytta över fiskarna till det stora karet och låt dom gå där medan du tömmer ur allt vatten ur det lilla och spolar ur med trädgårdslang. Häll i bakteriekultur, mata lite (UTAN FISKAR) och låt stå ett tag så bakterierna kan etablera sig. Flytta sedan tillbaka fiskarna=)!

2. Behandla med bekämpningsmedel.

Jag ser ingen anledning till att du ska behöva mörklägga. Klart att du inte vill se maskarna men gör något åt det istället för att vidta en åtgärd som inte hjälper! Som Raven säger är dom inga växter, något som händer vid mörkläggning är att eventuella alger försvagas och att växterna tar skada.

Lycka till =)!
#36 - 6 maj 2006 20:00
Självklart så hjälper det säkert med att inte mata, men jag tycker ändå du ska behandla med effektivt medel eller starta om..:)
#37 - 6 maj 2006 20:09
Mmm... Jag funderar faktiskt på att ha de guppys i det stora karet och ha något annat i det lilla, kanske lite "snyggare" fiskar då mina guppys är "vanliga" gråa/silvriga och kanske något snyggt blå/lila lysrör!!! Det är lite tråkigt att köra samma "stil" i båda!!!

Annons